Studerande, hur har ni råd med bil?

ralle_boyen bara för jag hamnar över dig ;D
19 augusti 2009 · 846 Inlägg

linuslinje skrev:
Bortskämda ungar!

allti haha xD

Volvo 855 t5R "team soundmadness" (1995)
Jlmmy
19 augusti 2009 ·

ralle_boyen skrev:

linuslinje skrev:
Bortskämda ungar!

allti haha xD

När pappa betalar får man änna ligga snyggt eller hur rally_boyen wink Grr



<3

Sanizz
19 augusti 2009 ·

Bilen fick jag väl av pappa så den tankar jag bara om ja ska iväg en längre sträcka, annars står pappsi för resten. Sen crossen betalar jag från egen ficka. Har ca 2700:- i studiebidrag så det jag kommer göra är att lägga undan 1000kr varje månad på crossen. Resten lever jag livet på, plus att man jobbar lite då och då så det bidrar väl med nån tusenlapp till.

Sanizz
19 augusti 2009 ·

D_Nilsson skrev:
Jag är arbetslös...så jag har ingen inkomst överhuvudtaget=/...fast jag får 1000kr av mormor varje månad!wink Så för att ha råd med bilen kör jag endast på helger, ett annat krav är det måste vara fint väder!wink...på vardagarna kör jag med mammas S40 2.0t:P

Inga dåliga bilar för att vara arbetslös smile haha

ErikJohansson
19 augusti 2009 · 174 Inlägg

Elda skrev:

Majorn skrev:
Jobbar så mycket som jag bara får, har inga utgifter i form av alkohol eller nikotin

Går ihop bara man ger sig fan... eller, det måste gå ihop, så äre bara, sen hur man löser det kan variera, i värsta fall får man väl ställa sig i nått gatuhörn och se billig ut, för bilen gör jag mig inte av mig iaf:)

Kunde inte uttryckt det bättre själv smile alkohol och nikotin är slöseri med pengar när man kan ha bil istället, bilen är förbannat mycket bättre än en fylla.

slöseri vet ja väll inte om ja kan se det som, är ju jävligt roligt på fyllan
om det är nått som är slöseri isf är det ju att bränna däck

camaro67 Meister
19 augusti 2009 · 6 763 Inlägg

Jag köpte en äcklig 740 förra året efter att jag hade sommarjobbat hela sommaren. De pengarna räckte rätt så långt. Sen jobbade jag extra en del och på lov. Jag tankade för typ 700 i veckan och de pengarna tog slut precis efter studenten och nu jobbar jag heltid. Så funkade de för mig

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Nico-the-kid
19 augusti 2009 · 509 Inlägg

Håller med att BMW 740 är äcklig

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
19 augusti 2009 · 764 Inlägg

Jag körde 850 T5 och hade råd med både steg 4 trim, motorrenovering och massa annat roligt lull lull. Bensinräkningen var ju inte precis gratis heller tongue.. Men då har jag jobbat som ett djur sedan jag gick i nian. Ica affär ca 3 kvällar i veckan och varannan helg jobbade jag praktiskt taget dygnet runt. Vilket gav nästan lika mycket lön som ett riktigt dåligt heltidsjobb smile

M.a.o. - vill man så går det! Nu har jag börjat plugga civilingenjör på högskola dock, vilket medför egen lägenhet och alldeles för lite tid för extrajobb, så bilen är till salu. Men på gymnasiet var det inga problem!

ralle_boyen bara för jag hamnar över dig ;D
19 augusti 2009 · 846 Inlägg

Jlmmy skrev:

ralle_boyen skrev:

linuslinje skrev:
Bortskämda ungar!

allti haha xD

När pappa betalar får man änna ligga snyggt eller hur rally_boyen wink Grr



<3

hahah wink tyvär så betalar mamma haha

Volvo 855 t5R "team soundmadness" (1995)
Jlmmy
19 augusti 2009 ·

ralle_boyen skrev:

Jlmmy skrev:

ralle_boyen skrev:
allti haha xD

När pappa betalar får man änna ligga snyggt eller hur rally_boyen wink Grr

hahah wink tyvär så betalar mamma haha

haha så det skall vara wink <3

Senast redigerat av Jlmmy (19 augusti 2009)

lodiseN
19 augusti 2009 · 806 Inlägg

Jlmmy skrev:

ralle_boyen skrev:

linuslinje skrev:
Bortskämda ungar!

allti haha xD

När pappa betalar får man änna ligga snyggt eller hur rally_boyen wink Grr



<3

Hahahaha fyfan dom där grabbarna skulle ju fått något stort och hårt i present, speciellt han Rickard Lindh HAHAH

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
D_Nilsson
19 augusti 2009 · 754 Inlägg

Sanizz skrev:

D_Nilsson skrev:
Jag är arbetslös...så jag har ingen inkomst överhuvudtaget=/...fast jag får 1000kr av mormor varje månad!wink Så för att ha råd med bilen kör jag endast på helger, ett annat krav är det måste vara fint väder!wink...på vardagarna kör jag med mammas S40 2.0t:P

Inga dåliga bilar för att vara arbetslös smile haha

Haha!wink 328an är min, 525an är familjens (pappas) smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
J-Johansson Elektriker
19 augusti 2009 · 40 Inlägg

fick 940:in av morsan och farsan, jobbade ihop typ 1-2 tankar i månade ist för lön,ibland mer och ibland mindre! jobbade efter skolan om det var nå farsan inte hann med,helger,lov mm!
då gick det ändå åt en 4-600 kr i månade på snus. och sen lite övriga utgifter som alkohol å skit!
tror jag fick ihop ca 450-500 timmar när jag gick 1:an-2:an-3:an bara av att jobba åt farsan när han behövde hjälp, plus att jag fick lägga till timmarna till lärlingstiden ;P

Senast redigerat av J-Johansson (19 augusti 2009)

Jiimpa
19 augusti 2009 · 767 Inlägg

jag extraknäckte som taxi på helgerna tongue körde polare och sånt. brukade bli så man klarade sig hela veckan utan att betala någon själv:)

Majorn
19 augusti 2009 · 122 Inlägg

Sånt kan vara väldigt lönsamt, men jag lessnade på att vissa inte betalar alls(Det är lungt om jag betalar dig imorgon va?), eller väldigt lite, att bilen dessutom blir skitig och nersliten har gjort att jag inte kör så mycket längre, men har man tur kan man dra in en hel tank soppa på 3-4 mils körning på rätte ställe.

isak90
19 augusti 2009 · 1 997 Inlägg

De bilarna jag har eller har haft har jag betalat allt själv. Skatt, försäkring (på förälder), delar och bensin. Klart om mamma eller pappa lånar bilen får de ju tanka igen men det är ju inte mer än logiskt.. Har enbart haft sommarjobb och 1050kr/månad. Det har inte varit några problem för mig, köpte mig en båt för 3 år sedan med. Allt går när man vill!

Även att så man e ute o dricker nästan varje helg och det funkar de me wink

Nu har jag precis tagit studenten så nu väntar ett studiebidrag på nästan 2700 i månaden ist, dock ska man ha en lägenhet som kostar 3200/månad sad

Men bil kommer jag ha kvar! tongue

Glader9991
19 augusti 2009 · 956 Inlägg

Bilen jag tittat på är Saab Og 900 S 90-93. Så här ser det ut ungefär:

Skatt: 1600kr
Försäkring trafik 1001-1500mil om året: 1436kr

Dela det på 12.

Skatt: 133kr/månad
Försäkring: 119kr/månad
Bensin 55 liter(full tank):659kr                    Jag uppskattar jag använder ca 1 tank per månad.

Totalt månad: 911kr/månad.

Och det är utan delar.

Sen har jag annat jag vill lägga pengar på, kör RC också, 1:18.


Tillgångar:
1050 i månaden i studiebidrag.
Sommarjobb totalt: 12 500kr/ 12 = 1040.
Totalt:2090kr.

Men då är inte inköpspriset inräknat. Jag har pengar utöver dessa som räcker till en 900. Men planerna var att använda mina ihop jobbade pengar till bla. inköp av bilen.

Senast redigerat av Glader9991 (19 augusti 2009)

Glader9991
19 augusti 2009 · 956 Inlägg

Elda skrev:
Tyvärr så det är, men gör du inget så är 900s driftsäkra och billiga att laga om dom mot förmodan skulle gå sönder. ganska roliga orginal med smile köpte själv min 900a för ett år sen och har fått byta en ventilkåpspackning på 2000 mil, i övrigt har bilen gått som en klocka, sen att jag busade sönder lådan får jag skylla mig själv smile

Det blir inte billigt, motorn måste väl lyftas?

Ska montera ic och justera tryckvakt osv. Lite av det vanliga man kan göra med 900S, men utbudet av dem är kasst!

twin_cam Smålänning
19 augusti 2009 · 7 877 Inlägg

OG900 är billiga bilar att äga, hade en sån som förstabil när jag gick på 1050 kr i månaden. Bytte ljuddämpare och koppling på 2 år/3000 mil. Sen gick lådan, mendet va mer slarv från min sida... Oljan i den hade tagit slut...

Inte dyrt eller svårt att byta låda i en sån smile Faktiskt enklare än Volvo 740 enligt mig smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Rallyhalle
19 augusti 2009 · 4 299 Inlägg

Ett tips e att se affärer i allt wink Gamla grejer man har liggandes som man kan lika gärna sälja eller så.

Sen de där me fyllechaffis är ingen dum grej vill jag lova wink
Det man kan göra är att sätta ett minimumpris på 100kr för "besväret". Men rör det sig om soppa för 100 spänn så ta 200 för den körningen MINST, för man ska ju tjäna på de också tongue

De där funkade skitbra för mig under tiden jag gick i plugget o hade körkort, hade aldrig problem med att pengarna tog slut. Kunde till och med kosta på mig lite donken eller nån pizza när jag kände för de smile

Och som Elda sa så är ju 900s driftsäkra bilar så länge du inte är på o pillar allt för mycket me dom smile
//Jacob

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang