Studerande, hur har ni råd med bil?

RobinNilsson
19 augusti 2009 · 369 Inlägg

Jobba jobba jobba jobba, kvällar helger nätter lov och ibland även när man skulle pluggat... 
Jobbar så mycket jag bara kan på alla möjliga tidpunkter.. Kör mest lastbil men när det inte finns att göra där så är det alltid någon som behöver hjälp med något annat.. Innan jag tog mitt C-kort så va det hjullastare som jag körde.. Sen hjälpa folk med allt möjligt..
Bara man är öppen för förslag, är frammåt och vågar ta lite ansvar så kommer jobben efterhand..

Mvh

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
volvokrille12 Blyfot
19 augusti 2009 · 829 Inlägg

Man har snälla föräldar. Första sommaren med körkort så stod pappa som ägare och betalade alla ägare kostnader. Hade en Golf mk1 gti. Sen så är mina föräldar skiljda så ja fick underhållet också så ja hade 950kr + 1273kr

"bara en mor kan älska en sån son"
Underdog
20 augusti 2009 · 170 Inlägg

Ett knep är att bli världens bästa Son/Dotter 6 månader innan man vet att man har körkortet i fickan. De e ett fult knep, men de gav mig en Bil dagen efter ja fick lappen smile Pappa betalar, de enda ja fick stå för under tiden ja studera var soppan. Försäkring och skatt stog farsan för... Och ibland om man har lite ont om pengar för att tanka erbjuder man morsan skjuts så hon kan handla, då tankar hon bilen åt dig wink

Fula knep finns, rekomenderar att använda dessa om man har ont om pengar/studerar.

Westergren Large Cap
20 augusti 2009 · 1 816 Inlägg

Snälla föräldrar.

Scorn89 Archmage of the entire universe
20 augusti 2009 · 281 Inlägg

hade (typ) en pappa som betalade för allt.

dock inte på som man hade velat. han gick bort i cancer i samma veva som jag började gymnasiet så jag fick efterlevnadspension som betalade för båda bilarna, körkortet och alla andra utgifter.

hade hellre varit utan bil istället om jag ska vara helt ärlig smile

detta är en signatur. det finns många olika, men detta är min.
Saab 900 GL "Stål-Ulla" (1983)
ErikJohansson
20 augusti 2009 · 174 Inlägg

håller på o letar efter min första bil, och kommer att stå för exakt allting själv, betala bilen, skatten, försäkringen, bensinen! och hur har jag råd med det? fått massa pengar från pappa? nej jag har jobbat! jag har aldrig ens tagit pengar från mamma eller pappa på typ 3 år eller nått sånt, dom har fått behålla hela barnbidraget själv!

Fimp3n Random
20 augusti 2009 · 480 Inlägg

Håller också på letar efter min första bil. Men det enda jag kommer behöva betalar är bensinen (ibland, far min kommer använda den med). Så det känns skönt smile

thunderbolt
20 augusti 2009 · 135 Inlägg

Scorn89 skrev:
hade (typ) en pappa som betalade för allt.

dock inte på som man hade velat. han gick bort i cancer i samma veva som jag började gymnasiet så jag fick efterlevnadspension som betalade för båda bilarna, körkortet och alla andra utgifter.

hade hellre varit utan bil istället om jag ska vara helt ärlig smile

Samma sak för mig...

bmx
20 augusti 2009 · 7 100 Inlägg

köp en renault 5:a,de ultimata!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Ekeen
20 augusti 2009 · 58 Inlägg

fassan betalar (:

Eken :lol:
Volvo 244 DL "Ekelunds Racing" (1979)
Andyxa
20 augusti 2009 · 161 Inlägg

Jag studerar och har ej sommarjobbat endå har jag kunnat lagt ner runt 20lökpå min förra bil och runt 30 på min nya, Gäller bara att visa framfötterna för företag så man kan få extraknäcka lite här och där så funkar det, Kan tyvär ej va lat!
Sen så kan man ej ha en dyr flickvän , funkar inge bra tongue, Bättre va singel så fall om du ska ha en fin bil wink.

Jobbar lite till och från på små ställen så blir ngn tusing extra i månaden och det allt går på bilen wink, Lätt värt det

Har inte lånat ngt för att ha råd med bilen , haft bil 1 år nu och betalat skatt/bensin/fälgar/däck/reservdelar/försäkring med mera , visst är kämpigt men man får spara på annat istället

Prioriteringar gäller helt enkelt,

Senast redigerat av Andyxa (20 augusti 2009)

itouch
20 augusti 2009 · 1 488 Inlägg

Går att ha råd med bilen även om man studerar. Har man ett bra jobb på sommaren och extraknäcker på fritiden utöver studierna, handlar om att prioritera fest/massa fritid eller massa jobbande.

trippelturbo Trucker
20 augusti 2009 · 2 710 Inlägg

Det har jag alltid undrat. Men i 9/10 fall är det pappa som betalar..

Fart missbrukare
Glader9991
20 augusti 2009 · 956 Inlägg

Elda skrev:

Glader9991 skrev:

Elda skrev:
Tyvärr så det är, men gör du inget så är 900s driftsäkra och billiga att laga om dom mot förmodan skulle gå sönder. ganska roliga orginal med smile köpte själv min 900a för ett år sen och har fått byta en ventilkåpspackning på 2000 mil, i övrigt har bilen gått som en klocka, sen att jag busade sönder lådan får jag skylla mig själv smile

Det blir inte billigt, motorn måste väl lyftas?

Ska montera ic och justera tryckvakt osv. Lite av det vanliga man kan göra med 900S, men utbudet av dem är kasst!

billigt`jo det är jättebilligt att lyfta motorn tongue det är ju gratis. låda fick jag en för 500 spänn, men jag håller på med massa extragrejjer som o lacka o blästra o trimma med, kmr gå på ungefär lika mkt jag köpte bilen för. men då hamnar jag ändå strax under 20 papp för allt jag gjort med bilen inkl inköp, helt OK enligt mig smile

sålänge du inte börnar (inte värt det!) så rasar inte lådan i första taget, bara se till att du har grepp.. är coolt att spinna men inte coolt att skjuta lådor.

MVH

PS, om det är org ic du ska ha så kmr jag ha en över inom en snar framtid.

Jobbiga att lyfta den, har inte lyft. Men bara låta bli att spinna.

Tyvärr, måste skaffa mig en bil först. Och tänkte köra på 9000ic eller kina ic. Vill helst inte kapa dragöglorna och liknande.

drivein
20 augusti 2009 · 223 Inlägg

körde 1 år på studiebidraget med min. nu e jag arbetslös = lite svårare.

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.
bohman08
20 augusti 2009 · 145 Inlägg

jobba på lov om du får någon möjlighet. försök betala tex försäkring helår eller halvår så kan du lägga hela studiebidraget på soppa. så jobbar jag wink

Underdog
20 augusti 2009 · 170 Inlägg

bohman08 skrev:
jobba på lov om du får någon möjlighet. försök betala tex försäkring helår eller halvår så kan du lägga hela studiebidraget på soppa. så jobbar jag wink

Sen när räkningen kommer vid slutet av året eller vid halvåret, så har man bränt alla lov-cash på vodka-redbull på fredagar o lördagar...

_JLarsson . . . .[brehas spar tid!!] . . .
20 augusti 2009 · 264 Inlägg

Ja självklart så står Pappa för skatt och försäkring, medans jag tankar den, och versktad osv betalar han oxå. smile

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)
Sickan_
20 augusti 2009 · 945 Inlägg

Jag betalar allt på studiebidraget och då blir det inte så mycket körande när man bara får 1050 kr i månaden sad Sedan jobbar jag på fritiden och lov om jag har något jobb men det har jag inte nu så bilen har bara fått stå ett bra tag nu sad
Det är ingen som betalar något åt mig!!

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Opelmadness German cars, quality and beyond
20 augusti 2009 · 8 197 Inlägg

Scorn89 skrev:
hade (typ) en pappa som betalade för allt.

dock inte på som man hade velat. han gick bort i cancer i samma veva som jag började gymnasiet så jag fick efterlevnadspension som betalade för båda bilarna, körkortet och alla andra utgifter.

hade hellre varit utan bil istället om jag ska vara helt ärlig smile

Usch, jobbigt. neutral Skulle nog vem som helst hålla med om.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang