2781
Sök

Golf IV 1.6 FSI knackar och rycker lite, är detta fel eller normalt beteende?

1 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
Jag är en nybliven ägare till en Golf IV Variant 2003 1.6 FSI. Hade jag vetat att detta var en så udda modell som den är hade jag nog inte köpt den men gjort är gjort.

Hursomhelst, det är några saker som jag undrar om de är normala för FSI-motorn eller om det är något fel:

1. Kopplingspedalen vibrerar, även i friläge. Det märks framförallt vid låga varvtal. Vibrationerna verkar vara i synk med ett knackande ljud från motorn. Är detta normalt eller något som tyder på något allvarligt fel?

2. Motorn har ett lite knackande läte. Inte enbart Diesel-ljud som tydligen är vanligt på FSI utan jag tycker det knackar lite mer. Det hörs mest runt 1000 varv/min. Är knackande ljud normalt på FSI?

3. Motorn tappar tillfälligt varv på ettan. När jag startar från stillastående på ettan och ger gas går motorn först upp i varv, sjunker sedan tillbaka en del och kommer sedan tillbaka trots att jag fortsätter att trycka ned gasen, nästan som när en automatväxlad bil växlar. Är detta något som har med FSI att göra, typ att den ändrar till ett annat driftsläge och det inte sker perfekt? Eller är det något fel?

Herbert

4 586 Inlägg
1 december 2009
Vad kör du på för bränsle? Fsi ska köras på 98 oktan

Min fsi knackade ifrån insprutningen det med

Kan säga att fsi motorn känns osäker i mitt tycke. Svårt att få dom att gå helt jämt och kan ge väldigt konstiga fel samt ljud ifrån sig.

Sök