3447
Sök

Många fel på volvo t5

250 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
Hej,
Jag köpte precis en volvo 850. Den har så många fel så att jag tänkte starta en egen tråd.

Volvo 855 -94, T5 166 kW, registrerad som automat men är manuell.

Om någon kan ge mig lite hjälp med några av dessa fel så vore jag tacksam.

*Det allra viktigaste är att Lambdalampan lyser och jag får ut massa vita avgaser.
*Trackslampan (vad är tracks?) lyser och även ABS ibland. Tracks är väl för automat?
*Ibland hör man ett elektiskt ljud från bromsarna och bromspedalen vibrerar då samtidigt.
* Gnisslande ljud från vänster framhjul.

Felkoder:

Framhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart
Framhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning
Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler
TRACS-ventil, bruten krets eller kortslutning (endast bilar med TRACS)
Returventil för bakbromsar, bruten krets eller kortslutning
Returventil för H frambroms, bruten krets efter kortslutning
Returventil för V frambroms, bruten krets efter kortslutning

2-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övregräns (för mager)
Regina - Adaptiv lambdareglering, vid övre eller undre gräns

1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig
Senast redigerat av DavidMartin (19 augusti 2009)

8 267 Inlägg
19 augusti 2009
TRACS är ett antispinnsystem som går på abs'en och finns till både auto och manuell.

Den enda av felkoderna du behöver bry dig i är 4-4-4: alltså att modulatorn inte får nån sröm. Det är vanligt att kabeln som ger styröm dit skavs sönder och då rasar det in koder på det sätt du nämnt ovan. Ljudet du hör är troligen självtestet när systemet startar.

4 824 Inlägg
19 augusti 2009
TRACS är INTE ett riktigt antispinnsystem utan ett hjälpa igångsystem som bara funkar upp till 30 eller om det va 40Km/h på elektronisk väg ihop med ABS:en wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

250 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
bry dig i är 4-4-4: alltså att modulatorn inte får nån sröm. Det är vanligt att kabeln som ger styröm dit skavs sönder och då rasar det in koder på det sätt du nämnt ovan. Ljudet du hör är troligen självtestet när systemet startar.

Var ligger modulatorn då?  och var går sladdarna?

ljuder jag hör kommer hela tiden, riktgt jobbigt. Hade samma ljud på min förra 850 och då bytte jag drivknut och allt blev bättre. Göra samma här?

250 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
Får även dessa felkoder som troligtvis ger mig fel avgasvärde. Bara o byta LMM så kanske det löser sig?
Förstår inte vad labdaregleringen innebär.

2-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övregräns (för mager)

1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

1 043 Inlägg
19 augusti 2009
Har du vita avgaser har troligtvis toppackningen gått.
Har varit med om att blocket även var sprucket på en trimmad 850.

250 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Tror inte att det är topplocket, den packningen byttes för inte så länge sedan, men det läcker ju olja runt om hela bilen, köpt CRC motortätare eller vad det heter, får hoppas på det bästa.

Ingen som vet vad denna felkoden innebär?

HJÄÄLP

8 267 Inlägg
20 augusti 2009
2-2-1 betyder att den antingen går fett eller snålt. Troligen fett om lmm'n är trasig (?) och det kommer va så tills den är fixad.

Snål gnällspik
402 Inlägg
20 augusti 2009
Läcker olja? Du bör se över vevhusventilationen omedelbart. Brukar sätta igen och då trycks olja ut lite överallt.

Gå med i klubbarna i min signatur, där finns massor av hjälpsamma människor.

Volvo S80 2,9.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
20 augusti 2009
DavidMartin skrev:
Marlboroman skrev:
bry dig i är 4-4-4: alltså att modulatorn inte får nån sröm. Det är vanligt att kabeln som ger styröm dit skavs sönder och då rasar det in koder på det sätt du nämnt ovan. Ljudet du hör är troligen självtestet när systemet startar.

Var ligger modulatorn då?  och var går sladdarna?

ljuder jag hör kommer hela tiden, riktgt jobbigt. Hade samma ljud på min förra 850 och då bytte jag drivknut och allt blev bättre. Göra samma här?

ljudet du hör är abs motorn som går/arbetar. det garanterat pga att absringen som abs givaren läser av som sitter på drivknuten. vanligt att det rostar där och dom spricker och då får givaren gel signalen och då går pumpen typ hela tin och känns konstigt i bromspedalen.
hade samma problem jag för ca 3 mån sen, 1/3 av ringen hade gått av och ramlat bort så jag bytte båda 2 så nu funkar det fint, du fick ju felkod på vänster fram, ingen signal eller vad det var, det är pga att ringen gått sönder, väldigt sällan givaren går sönder.
Mvh
Senast redigerat av tal0n (20 augusti 2009)

250 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Hjulen ska fixas imorn, blir väl inte så svårt o byta drivknutar. De ser riktgt rostiga ut.

Stör mig fortfarande på lambdavärdet. Märkt att det finns en vacumslang som går från översta hålet i spjällhuset ut till tändkabelskåpan i motorn och sedan rakt ut i luften. Var ska den sitta?

Oljeläckaget gick inte att laga med CRC oljetätning och det droppar som satan, verkar läcka både till höger och till vänster om motorn. Det kommer ingen olja från topppackningen. Någon som vet var det kanske läcker?

8 267 Inlägg
20 augusti 2009
slngen ska gå vidare från röret som går under tändstiftskåpan till uttaget på ventilen som sitter på inloppsröret alledes vid turbon.

Oljaläckaget är troligen packboxar, och eventuellt oljereturrör. Men du lär kolla upp nogrannare själv vart det komemr från.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
20 augusti 2009
DavidMartin skrev:
Hej,
Jag köpte precis en volvo 850. Den har så många fel så att jag tänkte starta en egen tråd.

Volvo 855 -94, T5 166 kW, registrerad som automat men är manuell.

Om någon kan ge mig lite hjälp med några av dessa fel så vore jag tacksam.

*Det allra viktigaste är att Lambdalampan lyser och jag får ut massa vita avgaser.
*Trackslampan (vad är tracks?) lyser och även ABS ibland. Tracks är väl för automat?
*Ibland hör man ett elektiskt ljud från bromsarna och bromspedalen vibrerar då samtidigt.
* Gnisslande ljud från vänster framhjul.

Felkoder:

Framhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart
Framhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning
Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler
TRACS-ventil, bruten krets eller kortslutning (endast bilar med TRACS)
Returventil för bakbromsar, bruten krets eller kortslutning
Returventil för H frambroms, bruten krets efter kortslutning
Returventil för V frambroms, bruten krets efter kortslutning

när det gäller dom felkoderna känns det som att din givare på vänster sida är trasig ev trasigt kablage, och resten låter de som att din ABS enhet har skurit ihop OM du har spänning till modulatorn, då dessa returventiler sitter i enheten.. om jag är korrekt ute?..
Senast redigerat av The_Mechanic (20 augusti 2009)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Skaune
20 augusti 2009
ohh inget kul köp me andra ord! oljan är väl som tidigare nämnt packboxen mellan motor o låda, oljereturen från turbon eller vevhusventilationen som är helt igensatt!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
21 augusti 2009
DavidMartin skrev:
Hjulen ska fixas imorn, blir väl inte så svårt o byta drivknutar. De ser riktgt rostiga ut.

Stör mig fortfarande på lambdavärdet. Märkt att det finns en vacumslang som går från översta hålet i spjällhuset ut till tändkabelskåpan i motorn och sedan rakt ut i luften. Var ska den sitta?

Oljeläckaget gick inte att laga med CRC oljetätning och det droppar som satan, verkar läcka både till höger och till vänster om motorn. Det kommer ingen olja från topppackningen. Någon som vet var det kanske läcker?

byta hela knuten är ju onödigt om den inte är dålig, köp nya ringar, 3-400st på volvo och byt istället om inte knuten också behövs bytad..

250 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
slngen ska gå vidare från röret som går under tändstiftskåpan till uttaget på ventilen som sitter på inloppsröret alledes vid turbon.

Oljaläckaget är troligen packboxar, och eventuellt oljereturrör. Men du lär kolla upp nogrannare själv vart det komemr från.

Menar du insugsröret precis efter luftfiltret?

Det läckte olja från insuget till turbon. Hoppas att det är allt.

250 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
hehe nä, inte så bra. Köpte den för o få mekka lite... Men vad ska man förvänta sig för 9 000 kr tongue

jag har kollat vevhusvent rören och det verkar som den nyligen har blivit rengjort, där va fint.

det står fortfarande att LMM är sönder och jag har fel avgas. Tog ut LMM och bilen gick dåligt som satan utan den. Det betyder väl att den fungerar? Hur ska man hitta felet?
Senast redigerat av DavidMartin (21 augusti 2009)

Skaune
21 augusti 2009
DavidMartin skrev:
hehe nä, inte så bra. Köpte den för o få mekka lite... Men vad ska man förvänta sig för 9 000 kr tongue

jag har kollat vevhusvent rören och det verkar som den nyligen har blivit rengjort, där va fint.

det står fortfarande att LMM är sönder och jag har fel avgas. Tog ut LMM och bilen gick dåligt som satan utan den. Det betyder väl att den fungerar? Hur ska man hitta felet?

Jag bytte hela min vevhusventilation, trodde oxå allt var frid o fröjd, men många glömmer kanske att regöra pipen ner i blocket ordentligt, det var därför jag vart tvungen o riva ner tråget för o komma åt ordentligt o rengjöra!

Snål gnällspik
402 Inlägg
21 augusti 2009
Jag tror du har gjort ett bra köp.  Verkar som det är en del elfel som antagligen beror på bytet av automat till manuell låda.  Oljeläckaget är det värre. Det finns ett liten urskärning i växellådan precis där den möter motorn. Läcker det olja där är det vevaxeltätningen(packboxen) och då måste lådan ur. Men det är konstigt om lådan bytts men inte packboxen, högst ovanligt!
Kamaxelpackboxarna är ganska vanligt läckställe, oljereturen vid turbon likaså. Gummipackningen vid själva oljepåfyllningslocket blir hård och det läcker olja där också.  Men vevhusventilationen är väldigt viktig, och sätter igen vid ingångarna till blocket och vid oljefällan. Måste fixas.
http://www.pettsson.com visar hur man byter vevhusventen.

Volvo S80 2,9.

250 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
Jo, tycker också att det va ett bra köp, med tanke på att jag gillar o pilla tongue Hoppas verkligen inte att det är växelpackbox, kostar väl 10 000 och byta på volvo? Det droppade lite från turbon så hoppas att det är allt. Ska kolla Kamaxelpackboxarna. Kanske köpa ny vevhusvent.

LMM är ett seperat problem? Som sagt LMM verkar fungera, så whaat? :S

Har än märkt att den varvar ner väldigt sakta, dvs också att motorbromsningen verkar dålig. Spjällhuset va fint, kanske vacumslangar?
Senast redigerat av DavidMartin (21 augusti 2009)

Sök