VW Jetta 1.6 smårycker/dör av, tändfel?

Bjork OEM <3
25 augusti 2009 · 6 957 Inlägg

Köpte förra veckan en VW Jetta CL -90 (1.6, budget) som ska användas som slit och släng.
Bilen kändes kanon under provkörning, den är ju förvisso inte ny så lite kan man gnälla på men inget viktigt.

Efter jag köpt den och åkt iväg en bit så började den rycka till, var lite soppa i så
jag tankade den, sen iväg igen och skulle dra på då dör den av! Jag växlade ner (eller upp minns ej) och då gick den bra igen..småryckte lite då å då men på landsväg funkar den bra.

Köpte den i tors. och åkt på den en del i helgen och den har ryckt lite då å då, i lör. var det väldigt lite.

Kom ihåg att säljare sa att lambdan var hög besiktningen och att det var fixat..men han sa inte hur så jag undrar om det inte är etanol kvar i systemet? Har hällt i lite bensin nu några ggr
(Senast i sön, full tank) men den ryckte/dog av imorses och i eftermiddags hem från jobbet.

Fick även höra att det sitter ett gummi mellan luftburken och förgasaren (förgasarfotspackningen) som kan läcka, stämmer detta?

Eller kan det vara så att fördelaren, rotorn och lite tänddelar behöver bytas?

Mvh

OEM <3
evilaudio
25 augusti 2009 · 16 195 Inlägg

troligvis e soppapumpen i tanken på väg att ge upp... då brukar den bete sig så, framförallt när man har lite soppa i tanken.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Bjork OEM <3
25 augusti 2009 · 6 957 Inlägg

evilaudio skrev:
troligvis e soppapumpen i tanken på väg att ge upp... då brukar den bete sig så, framförallt när man har lite soppa i tanken.

Där sa du ngt ju tongue i och med att den dör av lite lätt fast hoppar igång strax efteråt.

Dock prata jag med en reparatör på jobbet (primer) som jobbat som bilmek på V.A.G förut, han
trodde det kunde vara packningen jag nämnde då det är vanligt och symptomen tyder på det.
Jag ska riva av förgasaren på fre. och kika, bilen ska gå felfritt efter helgen! smile

Senast redigerat av Bjork (25 augusti 2009)

OEM <3
Hybriden
26 augusti 2009 · 677 Inlägg

Köpte en Jetta 1,8 fögge för ett par veckor, gick skit bra första veckan sen började den som du beskriver...

Visade sig att packningen var helt åt helvete ( förgasarfotpackningen) tydligen normalt fel på VAG. prova att byta den

kajc
26 augusti 2009 · 311 Inlägg

Om det är förgasarfotspackningen så ser du det när du plockar bort förgasaren. Titta efter sprickor eller i värsta fall bitar som saknas (har varit med om det wink

Bjork OEM <3
26 augusti 2009 · 6 957 Inlägg

Bergkuist skrev:
Köpte en Jetta 1,8 fögge för ett par veckor, gick skit bra första veckan sen började den som du beskriver...

Visade sig att packningen var helt åt helvete ( förgasarfotpackningen) tydligen normalt fel på VAG. prova att byta den

har fått detta förklarat och har idag köpt en packning som ska bytas på fre. sen om det är den vet man ju inte men då är ju den frisk iaf smile

OEM <3
decib3L Körv
26 augusti 2009 · 3 535 Inlägg

Hoppas du köpte den på biltema för typ 150 kronor istället för mekonomen eller VAG som vill ha 6-700 smile Min bil beter sig likadant. Och för mig är det toppackningen som har gått och blivit dålig. Så den kan du ju titta på.

Truckdriving Man
Bjork OEM <3
27 augusti 2009 · 6 957 Inlägg

decib3L skrev:
Hoppas du köpte den på biltema för typ 150 kronor istället för mekonomen eller VAG som vill ha 6-700 smile Min bil beter sig likadant. Och för mig är det toppackningen som har gått och blivit dålig. Så den kan du ju titta på.

Jag köpte min på biltema för 100kr, toppackningen mår fint big_smile

OEM <3
decib3L Körv
27 augusti 2009 · 3 535 Inlägg

Bjork skrev:

decib3L skrev:
Hoppas du köpte den på biltema för typ 150 kronor istället för mekonomen eller VAG som vill ha 6-700 smile Min bil beter sig likadant. Och för mig är det toppackningen som har gått och blivit dålig. Så den kan du ju titta på.

Jag köpte min på biltema för 100kr, toppackningen mår fint big_smile

Ja du ser big_smile Ja det var ju bra iaf smile Ska byta min idag big_smile

Truckdriving Man
Bjork OEM <3
28 augusti 2009 · 6 957 Inlägg

decib3L skrev:

Bjork skrev:

decib3L skrev:
Hoppas du köpte den på biltema för typ 150 kronor istället för mekonomen eller VAG som vill ha 6-700 smile Min bil beter sig likadant. Och för mig är det toppackningen som har gått och blivit dålig. Så den kan du ju titta på.

Jag köpte min på biltema för 100kr, toppackningen mår fint big_smile

Ja du ser big_smile Ja det var ju bra iaf smile Ska byta min idag big_smile

Nu blev den inte bytt idag, förhoppningsvis i helgen + att avgaset gick av idag, rätt långt fram för det brötar som helvete...ska ta en titt på detta imorgon tongue

OEM <3
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
28 augusti 2009 · 2 252 Inlägg

kan vara "förgasarfoten", gummit som sitter mellan spjällhuset och insuget som torkat sönder, mycket vanligt fel!

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Bjork OEM <3
28 augusti 2009 · 6 957 Inlägg

The_Mechanic skrev:
kan vara "förgasarfoten", gummit som sitter mellan spjällhuset och insuget som torkat sönder, mycket vanligt fel!

De står längre upp i tråden, har köpt en som ska dit när jag hinner till.
men tackar och bockar för ditt svar smile

OEM <3
Bjork OEM <3
30 augusti 2009 · 6 957 Inlägg

Bjork skrev:

The_Mechanic skrev:
kan vara "förgasarfoten", gummit som sitter mellan spjällhuset och insuget som torkat sönder, mycket vanligt fel!

De står längre upp i tråden, har köpt en som ska dit när jag hinner till.
men tackar och bockar för ditt svar smile

Denna helgen har jag inte haft mkt tur..

Bilen rycker ju lite lätt då å då. Köpte packningen och frågade på Biltema om det var det rätta även på
Mekonomen frågade jag detta och fick ja till svars båda gångerna.

Igår i Uddevalla så börja bilen låta jävel, avgaset hade släppt mellan grenröret och det främre avgaset..jippi! sitter provisoriskt lagat med avgasbandage tongue

Skulle fixa med detta idag, började med packningen och efter lite pill var luftburk, fögge m.m borta och sen packningen...den jag hade passade ju definitivt INTE men den som satt där var fräsch, inga sprickor.
Så på med allt igen.

Avgaset har den mest idiotiska konstruktion jag sett!! Får fara till Biltema imorgon.

Ska införskaffa avgasdelar och tänkte lämna hem packningen och köpa rotor + fördelare och testa detta?!

OEM <3
decib3L Körv
30 augusti 2009 · 3 535 Inlägg

Det är egentligen inte en sån idiotisk lösning faktiskt. Inte om du har ett specialverktyg som drar isär klämmorna. Då blir det jätteenkelt smile Det finns att köpa på biltema.

Jag tycker fortfarande att det låter som din toppackning är dålig smile

min gick skitdåligt och betedde sig som din gör.. Och felet KAN ha varit att det var cirka 2cm vatten i fjärde cylindern..

Truckdriving Man
Bjork OEM <3
30 augusti 2009 · 6 957 Inlägg

decib3L skrev:
Det är egentligen inte en sån idiotisk lösning faktiskt. Inte om du har ett specialverktyg som drar isär klämmorna. Då blir det jätteenkelt smile Det finns att köpa på biltema.

Jag tycker fortfarande att det låter som din toppackning är dålig smile

min gick skitdåligt och betedde sig som din gör.. Och felet KAN ha varit att det var cirka 2cm vatten i fjärde cylindern..

Länka detta verktyg tack big_smile

Fast min går ju inte dåligt, i ons. ryckte den ju inte en enda gång tongue

Ska införskaffa lite tänddelar idag ist.

OEM <3
decib3L Körv
30 augusti 2009 · 3 535 Inlägg

Skulle gärna länka till denna vara tongue Men hittade den verkligen inte på biltemas hemsida (inte så konstigt iofs)..

Hursomhelst.. Kolla i katalogen, eller fråga någon vänlig själ på biltema så ska du nog hitta det smile

Truckdriving Man
Bjork OEM <3
30 augusti 2009 · 6 957 Inlägg

decib3L skrev:
Skulle gärna länka till denna vara tongue Men hittade den verkligen inte på biltemas hemsida (inte så konstigt iofs)..

Hursomhelst.. Kolla i katalogen, eller fråga någon vänlig själ på biltema så ska du nog hitta det smile

Okaj, kolla hemsidan sj. men den är ju inte direkt lättnavigerad tongue ska till biltema om 20 min så jag får väl leta runt, men huvudsaken är att jag får tag i ett främre avgasrör big_smile

OEM <3
Bjork OEM <3
2 september 2009 · 6 957 Inlägg

Nu sitter avgaset på plats, måste vara den mest idiotiska lösningen för hur ett avgas ska sitta fast?!
Rotor och fördelare bytt, fruktansvärt lättstartad nu tongue men den rycker lite än..ska ta en titt på
tändkablar och stift.

OEM <3
Bjork OEM <3
16 september 2009 · 6 957 Inlägg

Hmm, bilen rycker än fan hmm Den är rätt så lugn när den rullas ut ur garaget på middagstid, i stan rycker han väldigt lite, kan vara en del när man ska dra på ut på landsvägen men han funkar kanon
när man sträckkör i 90-100km/h

MEN värst är när man ska iväg hem från jobbet på natten (03.30), antingen så hoppar han igång lätt
eller så får man mala lite, men startar gör den.

Det stora problemet är när man ska iväg, inatt t.ex. så ville den inte alls när jag la i 2:an utan var helt orkeslös, stanna och la i 1:an och kom iväg, finns ingen ork riktigt i den när man gasar den utan
man får ta det lilla lugna tills den kommer upp i fart.

Det börjar ju bli kallt och fuktigt på nätterna nu med..

Har ej sett över stift eller kablarna än, funderade på först om tändkablarna kunde kortsluta varandra om
dom ligger emot varandra? det står även "Biltema" på dom..

Ska nog kika på laddningsregulatorn i generatorn med.

Nån med en idé? tongue

OEM <3
Goffen Administratör
16 september 2009 · 2 974 Inlägg

Byt inte tändkablarna till biltemas vad du än gör. Originalkablarna är med kopparkärna och det blir väldigt sällan fel på dom, men däremot kan tändhatten bli överslag i. Dom går att byta lösa och finns att köpa på vag. Byta till biltema siliconkablar kan faktiskt orsaka mer problem än det löser, jag har haft inne några bilar på verkstan med just siliconkablar och dom har varit ruskigt konstiga och efter att man bytt till nya original grejjer går bilen hur fint som helst igen.... 

Edit såg nu att det redan stog biltema på tändkablarna.....

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang