Blivit av med körkort! Hjälp!

RobbanBerglund
30 augusti 2009 · 19 Inlägg

Hallå. I Fredags (28/7) var jag på väg till stan för att hämta en polare. Hade legat bakom en lastbil ett tag utan att kommit om, när jag väl kommer om så blir jag klockad till 132km/h på 90 väg. De tog körkortet på plats och jag fick 4000 i böter. Har haft körkortet i ca 21 månader och har åkt dit för fortkörning en gång tidigare, körde då 89 på 70 väg, dock fick jag bara böter då.

Hur länge kan jag förvänta mig att bli av med mitt kort? Jag skulle tydligen få bekräftelse inom nån vecka från länsstyrelsen. Då skulle jag kunna ge mitt yttrande om situationen osv. Jag kommer att få ett intyg från min chef att jag behöver körkort inom yrket osv.

Någon som vet med säkerhet eller av eventuell erfarenhet? Hjälp!

Och nu om jag ska ta om körkortet, kan jag söka körkortstillstånd, göra halka osv under tiden jag är utan?
Och är det något mer än halka, uppskrivning och uppkörning som jag måste göra?

Tacksam för alla svar..

Mvh Robert.

A day without turbo is a never ending day.
MrGalant
30 augusti 2009 · 118 Inlägg

Du får väl en spärrtid, efter det får du ta om det, under den tiden får du nog inte framföra en bil.

Halkan tror jag inte du behöver göra om. Är inte säker på detta

770_EVOLVE GREASEMONKEY
30 augusti 2009 · 822 Inlägg

21 månader, då måste du ta om det är jag rädd ..

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
30 augusti 2009 · 822 Inlägg

annars är det 2 månader innan du får tillbaka det, men nu har du inte hunnit förbi din prövotid .

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Rquired Allmänt envis
30 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Du har 24mån "prövotid", det vill säga att blir du av med det inom dessa månader måste du ta om det med teori, uppkörning och så vidare en gång till. Tyvärr...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Simon0
30 augusti 2009 · 128 Inlägg

Båda riskutbildningarna slutar gälla samma dag som körkortet utfärdas, så du får göra både halkbanan och riskettan.

BMW 325i "Silver surfer" (1991)
Rock-Star
30 augusti 2009 · 2 982 Inlägg

770_EVOLVE skrev:
21 månader, då måste du ta om det är jag rädd ..

du har rätt. j blev av med den när ja hade provötid kvar

born_rebell Team740
31 augusti 2009 · 211 Inlägg

vad korkad du är som gör om samma misstag igen.

Burn Rubber Not Your Soul
666_Beast
31 augusti 2009 · 1 863 Inlägg

Börja om från början igen! Du skrev att din chef skulle skriva hur mycket du behöver kortet i arbetet, är det inte jäkligt dumt att riskera kortet om du behöver det så mycket i arbetet??

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
CarpeDiem German Engineering
31 augusti 2009 · 9 082 Inlägg

Som andra säger, du får ta om allt. Eftersom du hade körkortet i 21 månader så har du inte hunnit förbi prövotiden. Under spärrtiden får du inte framföra ett fordon. Polarn blev av med kortet i höstas, under spärrtiden fick han inte ansöka om körkortstillstånd. Vi ringde till Transportstyrelsen och frågade om man behöver göra om halkbana om man har förlorat kortet och de sa nej. Det enda man behöver göra om är teori och uppkörning, ingenting annat.

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
loudness
31 augusti 2009 · 4 554 Inlägg

lånar tråden med ett snarlikt fall.. körde 26km för fort på en 30 sträcka(missade 30skylt på 50väg) och blev förståligt av med kortet, har fått veta att jag sannorligt kommer va utan de i 2 månader men hur stor är sannorlikheten att jag får ner starffet till 1 månad då jag behöver kortet i tjänst? haft kortet i ca 5år och är ostraffad.

volvoentusiasten
31 augusti 2009 · 4 005 Inlägg

loudness skrev:
lånar tråden med ett snarlikt fall.. körde 26km för fort på en 30 sträcka(missade 30skylt på 50väg) och blev förståligt av med kortet, har fått veta att jag sannorligt kommer va utan de i 2 månader men hur stor är sannorlikheten att jag får ner starffet till 1 månad då jag behöver kortet i tjänst? haft kortet i ca 5år och är ostraffad.

Rätt stor om du skriver ett bra brev MED intyg från arbetsgivare

loudness
31 augusti 2009 · 4 554 Inlägg

linuslinje skrev:

loudness skrev:
lånar tråden med ett snarlikt fall.. körde 26km för fort på en 30 sträcka(missade 30skylt på 50väg) och blev förståligt av med kortet, har fått veta att jag sannorligt kommer va utan de i 2 månader men hur stor är sannorlikheten att jag får ner starffet till 1 månad då jag behöver kortet i tjänst? haft kortet i ca 5år och är ostraffad.

Rätt stor om du skriver ett bra brev MED intyg från arbetsgivare

hoppas på de, en månad ångest räcker gott fifan va vad man aldrig vill va utan kort igen

Liner
31 augusti 2009 · 583 Inlägg

3 månader fick jag för 138 på 90 väg...

edit: med intyg från arbetsgivare.

Senast redigerat av Liner (31 augusti 2009)

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"
Mortalis VW-nörd?
1 september 2009 · 4 332 Inlägg

Tycker de e förjävligt att man ska få gå runt lagen för att man behöver körkortet i jobbet.
E man yrkeschaffis bör man ju veta hur hastighetsmätaren och skyltarna ser ut.
Stör mig bara på att de ska få dispens för att...medan vanliga svenssons ska få strängre straff.

Får iaf göra om hela tjofräsen och inte övningsköra en bil förrän eventuell spärrtid gått ut..

Senast redigerat av Mortalis (1 september 2009)

Batta
1 september 2009 · 1 353 Inlägg

Mortalis skrev:
Tycker de e förjävligt att man ska få gå runt lagen för att man behöver körkortet i jobbet.
E man yrkeschaffis bör man ju veta hur hastighetsmätaren och skyltarna ser ut.
Stör mig bara på att de ska få dispens för att...medan vanliga svenssons ska få strängre straff.

Får iaf göra om hela tjofräsen och inte övningsköra en bil förrän eventuell spärrtid gått ut..

Men, om ju mindre folk som jobbar desto mindre pengar får staten in i form utav skatt ju, så dom tjänar väl också på att minska för folk som tjänar pengar med hjälp utav körkort

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Brandis Diktator
1 september 2009 · 968 Inlägg

Batta skrev:

Mortalis skrev:
Tycker de e förjävligt att man ska få gå runt lagen för att man behöver körkortet i jobbet.
E man yrkeschaffis bör man ju veta hur hastighetsmätaren och skyltarna ser ut.
Stör mig bara på att de ska få dispens för att...medan vanliga svenssons ska få strängre straff.

Får iaf göra om hela tjofräsen och inte övningsköra en bil förrän eventuell spärrtid gått ut..

Men, om ju mindre folk som jobbar desto mindre pengar får staten in i form utav skatt ju, så dom tjänar väl också på att minska för folk som tjänar pengar med hjälp utav körkort

så om jag går ut och skjuter någon eller bara helt enkelt blir dömd till fängelse, så ska jag få lindring för jag behövs på min arbetsplats? det kanske man skulle tänkt innan man får för sig att fortköra eller döda någon som i mitt exempel.

håler med motalis. begår man ett brott som man accepterat att det är ett brott genom att färdas på statens vägar, så ska man stå sitt kasst, det finna alltid en ny att ersätta er. speciellt i dessa tider

Sheba Certifierad besserwisser
2 september 2009 · 308 Inlägg

Att gnälla efter att man blivit av med kortet och dessutom tycka att tiden utan ska bli reducerad är ett tecken på att man inte riktigt tar ansvar för sina handlingar. Du körde för fort, du åkte fast, du får stå för det. Vid omkörning brukar polisen faktiskt visa hänsyn, vilket får mig att tro att det inte var en helt regelrätt omkörning eller att hastigheten hölls högt även en tid efter själva omkörningen. Körde förbi en lastbil på 2/1-väg med firmabilen för något år sedan och möttes av en patrull som stod och klockade en bit fram och de vinkade inte in mig trots att jag låg en bit över gränsen och de mötte min blick. Som sagt, väljer man sina tillfällen stoppas man inte.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
2 september 2009 · 1 948 Inlägg

Jag håller med "Sheba" gör man en regelrätt omkörning dvs. INTE bryter spärrlinjer, använder blinkers, inte väljer ett riskfyllt ställe. Så ska det nog mycket till för att dem ska plocka in en... Dem är ju INTE dumma liksom... dem fattar precis lika väl som alla andra att en snabb omkörning är en säker omkörning, förutsatt att den utförs korrekt...

... jag ska inte säga att jag alltid följer alla regler eller att jag alltid håller hastigheten, men jag vågar nog tro att du gjorde något som du inte berättat?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
RobbanBerglund
2 september 2009 · 19 Inlägg

Tack för de svar jag fått.. Får se vad de blir..

Och för de som blir irreterade på detta så säger jag inget annat, det var jävligt dumt gjort och känns i efterhand jävligt onödigt.. Försöker bara göra det bästa av situationen..

Och när det gäller själva händelsen så var det inget mer att berätta, kom ut på en raka med öppna fält på båda sidor, utan några stora avfarter.. Lite trafik, trodde bara att det var jag och lastbilen, men där hade jag fel! Men jag körde ju trots allt jävligt mycket för fort.. Bara att ta smällen!

A day without turbo is a never ending day.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang