5929
Sök

Hella 3003 Fjärr & Pencil MB VITO

6 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjenare!

Skall utrusta en firma bil (MB Vito med arbetsplattform på taket) med lite extraljus. Ni som är duktiga och kanske har erfarenhet av detta. Min grundtanke var att sätta upp 3 st Fjärr i Fronten samt 4 eller 6 st pencil på taket (arbetsplattformen) dels för att få lite längd på ljuset men även "få upp" ljusbilden lite.

Någon som har något bra förslag eller bättre idé hur jag ska "styra" upp detta projekt? Just kombinationen fjärr/pencil? Eller ska jag bara köra på fjärr?



// A

Sir
291 Inlägg
1 september 2009
#2
Pencilbeam tycker jag är lite svårt å få still. Iaf utan stag. Dom lyser smalt och långt men får man dom inte stagade har dom en tendens att fladdra. Har gått över till fjärrljus på flera av mina bilar just för dom ljuset fladdrar inte så mycket. Har du ordentligt att fästa ljusen i samt möjlighet att staga upp dom kommer du att bli väldigt nöjd. Tänk även på att om du ska ha 6 lampor å kanske 100 wattare i så blir det (6x100)/12=50 ampere upp till taket = grov kabel + humla massa relän. ;-)

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

6 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#3
Stagning vet jag inte hur det ser ut eller går att lösa. Men dom kommer kunna sitta riktigt bra fast i en arbetsplattform i vilket fall som helst. Tänkte köra ett relä per ljus avsäkrat med 10amp. Hur grov kabel från batteriet bör jag ha? Längden kommer minst bli 2 - 2.5m.

Sir
291 Inlägg
1 september 2009
#4
Går att räkna ut ganska enkelt. Om det är 12 volt i fordonet och du ska ha 100 wattare i lamporna.

Total kabellängd, (tur o. retur) x strömmen x 1.9 / (12 volt x kabelarea i mm2) = procentuellt spänningsfall i %.
((2,5 meter + 2,5 meter) * 8,5 Ampere (100 watt) * 1,9) / (12 volt * 2,5 mm2 kabel) = 2,7 % spänningsfall.

12 volt * 1-0,027 (procenten) = 0,324 volt spänningsfall. Du bör hålla dig med mindre spänningsfall än 0,5 volt så du bör klara dig med 2,5 kvadratskablar till extraljusen.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

Sir
291 Inlägg
1 september 2009
#5
Hitta en bild på http://www.watski.se/www/renderPage2.as … p;catId2=9 för beräkning av ledningsarea i 12 volts elsystem.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

6 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#6
Jag bugar och bockar! Samma sak gäller givetvis för jorden. Hur stor är egentligen skillnaden att ansluta plus direkt till generatorn istället för batteriet? Har läst lite om det och får olika bud...

Sir
291 Inlägg
1 september 2009
#7
När du skrev 2,5 meter antog jag det var typ avståndet från batteriet och strömmen ska ju tillbaks i batteriet med därav man dubblar längden. ;-)
Går ju iofs jorda lamporna i taket/karossen med men en del har ju plasttak (vet inte hur det är på din kärra).
Plus direkt på generatorn eller batteriet? Tja, det är ju en ganska grov kabel som går mellan batteri och generatorn så igentligen borde det ju inte vara någon skillnad men de känns inte rätt. Kanske beror på att jag alltid anslutit vid batteriet. Njä, jag hade då dragit 2 grova kablar till varje extraljus och satt en säkring och ett relä per lampa även om det blir mycket när det är många lampor. Mindre risk att hela ljuspaketet falerar om nått händer med installationen.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com


Sök