Saab 9000 cse förfinings projekt. Uppdaterat 13/6-10

sir_daniel www.kudoz.se
12 oktober 2009 · 3 802 Inlägg

för att snygga till motorrummet ännu mer, köper mer siliconslang (all slang) på www.do88.se kanon killar att ha o göra med! har deras slangar i motorrummet på skyline (ta en titt på den)
bara ut o mäta vilka dimensioner och längder du behöver samt beställ lite snygga kraftklämmor och sätt dit gör STOR skillnad på utseendet enl. mig.

polera upp tryckrören, eller gör som jag lacka dem (lättare att hålla blanka o fina, gör det med riktig färg och 2komponents klarlack så håller det mot vätskor o värme bättre)
lacka behållare tex expansionskärlet (sätt bara en tejpbit på den innan så du kan se nivån i tanken)
bygg en avskärmning till luftfiltret, tex aluplåt som du popnitar ihop o ev lackar alt. polerar
rensa upp bland kablar o slangar o göm undan så mycket du kan och dra om dem så de inte syns (ev förläng om det behövs för att rensa upp)

finns mycket småsaker man kan göra som inte kostar så mycket

Henka_ Slav
12 oktober 2009 · 1 454 Inlägg

Silikonslangarna har ja funderat på länge nu, ska göras, sen tryckrören funderade ja ett tag på att lacka i samma färg som bilen, men ja tror ja behåller dom original. ja vill inte att de ska se ut som de finns mkt effekt när de egentligen inte finns smile då håller ja hellre sjuk puts och lite mer effekt än original. det är ju på effekt ja vill lägga pengarna. men men, de kommer om de kommer.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Henka_ Slav
31 oktober 2009 · 1 454 Inlägg

Hejhopp, nu händer de. en uppdatering alltså. Sitter och beställer lite saker från speedparts just nu smile skoj skoj.

Se på fan va ja hittade smile

http://img97.imageshack.us/img97/4530/p1050720.jpg

Looser man e asså

http://img252.imageshack.us/img252/1939/p1050645.jpg

Gamling

http://img266.imageshack.us/img266/4320/p1050646.jpg

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Henka_ Slav
31 oktober 2009 · 1 454 Inlägg

Nu har beställningen till sp gått iväg. hoppas de kommer nå kul till nästa helg.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
kwansa Hmm, vet inte?
31 oktober 2009 · 1 775 Inlägg

vad har du beställt för skojj från speedparts då? smile

Btw, ska du trimma bilen?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Henka_ Slav
31 oktober 2009 · 1 454 Inlägg

Jag beställde lite service delar smile ja hade väl tänkt de, men de beror på om ja får till nån bra deal med nån trimmare.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Funkiee Saab älskare!
31 oktober 2009 · 4 597 Inlägg

Najs! big_smile vad tänker du köra för trimm då?? big_smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Henka_ Slav
31 oktober 2009 · 1 454 Inlägg

Jasså du har köpt en turbo nu Funkiee smile ja vet inte riktigt chip än. De beror på vem som kan ge mig nån bra deal med lite klister lappar etc. sen filter sitter ju på redan, 3" halvsats, men där har ja inte bestämt mig om ja ska ha främre delen, de sista ja behöver är tidigare ladd vilket kommer hända med 3" dp. men 1.5 bar och lite vassare soppa system så ska ja väl kunna nå 230 hk iaf. funderar även på sug motor kamma för att spetsa kurvan lite på höger varv och få lite senare ladd.

Senast redigerat av Henka_ (31 oktober 2009)

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Funkiee Saab älskare!
31 oktober 2009 · 4 597 Inlägg

Henka_ skrev:
Jasså du har köpt en turbo nu Funkiee smile ja vet inte riktigt chip än. De beror på vem som kan ge mig nån bra deal med lite klister lappar etc. sen filter sitter ju på redan, 3" halvsats, men där har ja inte bestämt mig om ja ska ha främre delen, de sista ja behöver är tidigare ladd vilket kommer hända med 3" dp. men 1.5 bar och lite vassare soppa system så ska ja väl kunna nå 230 hk iaf. funderar även på sug motor kamma för att spetsa kurvan lite på höger varv och få lite senare ladd.

Oja! big_smile turbo för hela slanten smile aha, trollspeed, o maptun är de jag skulle rekomendera iaf! smile sen skulle jag nog ha en 3" cat back o inte köra 3" dp ännu, utan den byter du när du har högre effekt smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Henka_ Slav
31 oktober 2009 · 1 454 Inlägg

Maptune blir de inte, för mkt pengar för lite power. Trollspeed verkade lite mer troligt isf, men de e mkt pengar när ja kan få lika mkt för halva summan här i Gävle. sen e ja nyfiken på va de blir för laddtryck etc med deras boxar.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Henka_ Slav
5 november 2009 · 1 454 Inlägg

Mina grejer har kommit, men jobbet strular med lönen så ja kan inte lösa ut paketet.. Dom lovade mig pengar imorgon under dagen så en uppdatering kommer. Sen har bilen blivit bromslös hmm tätningen i oket hö fram har dött. skall bytas under morgondagen så de blir en uppdatering imorgon kväll hoppas ja smile

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Funkiee Saab älskare!
5 november 2009 · 4 597 Inlägg

ajfan, jävla jobb!! yikes men men, o sen tråkigt om oket, men det ger ju iaf en update här big_smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
brokensunday saab nörd
6 november 2009 · 309 Inlägg

Funkiee skrev:

Henka_ skrev:
Jasså du har köpt en turbo nu Funkiee smile ja vet inte riktigt chip än. De beror på vem som kan ge mig nån bra deal med lite klister lappar etc. sen filter sitter ju på redan, 3" halvsats, men där har ja inte bestämt mig om ja ska ha främre delen, de sista ja behöver är tidigare ladd vilket kommer hända med 3" dp. men 1.5 bar och lite vassare soppa system så ska ja väl kunna nå 230 hk iaf. funderar även på sug motor kamma för att spetsa kurvan lite på höger varv och få lite senare ladd.

Oja! big_smile turbo för hela slanten smile aha, trollspeed, o maptun är de jag skulle rekomendera iaf! smile sen skulle jag nog ha en 3" cat back o inte köra 3" dp ännu, utan den byter du när du har högre effekt smile

catback e o slänga pengarna i sjön. den viktiga  delen är  att du har stå stort som möjligt från turbon och ner till katt. det viktiga  ligger i att  få ut dom varma avgaserna.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/69615/796815_xebcpw.jpg
bild på min DP. 3,5tum ut från turbon. fick inte plats med den det vanliga hållet därför den går framför balken,.

är du jobbig vill jag inte ha med dej att göra...
Funkiee Saab älskare!
6 november 2009 · 4 597 Inlägg

brokensunday skrev:

Funkiee skrev:

Henka_ skrev:
Jasså du har köpt en turbo nu Funkiee smile ja vet inte riktigt chip än. De beror på vem som kan ge mig nån bra deal med lite klister lappar etc. sen filter sitter ju på redan, 3" halvsats, men där har ja inte bestämt mig om ja ska ha främre delen, de sista ja behöver är tidigare ladd vilket kommer hända med 3" dp. men 1.5 bar och lite vassare soppa system så ska ja väl kunna nå 230 hk iaf. funderar även på sug motor kamma för att spetsa kurvan lite på höger varv och få lite senare ladd.

Oja! big_smile turbo för hela slanten smile aha, trollspeed, o maptun är de jag skulle rekomendera iaf! smile sen skulle jag nog ha en 3" cat back o inte köra 3" dp ännu, utan den byter du när du har högre effekt smile

catback e o slänga pengarna i sjön. den viktiga  delen är  att du har stå stort som möjligt från turbon och ner till katt. det viktiga  ligger i att  få ut dom varma avgaserna.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/69615/796815_xebcpw.jpg
bild på min DP. 3,5tum ut från turbon. fick inte plats med den det vanliga hållet därför den går framför balken,.

Det har du helt rätt i, jag vad nog jävligt trött när jag skrev de där inlägget tongue efter som man vill ha en turbo som laddar är de bättre med stor dp o lite mindre catback.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Henka_ Slav
7 november 2009 · 1 454 Inlägg

Problemet med 3" dp på en så pass standard maskin som min e är att man får mkt tidigare ladd och de påfrestar lådan, ja som kör med en 30K mil gammal låda och koppling och ska använda denna som bruksbil har inte råd att rasa en låda. snarare att ja vill stoppa i 16v sugis kammarna bara för att flytta fram moment och ladd lite. men de e som de e me de smile tänkte uppdatera med lite bilder på helgens sysslor. men de e ni väl inge sugna på förstår ja wink

Rejält slitna.

http://img33.imageshack.us/img33/4696/dsc00303ly.jpg

Vad kan detta bli då?

http://img690.imageshack.us/img690/2797/dsc00304.jpg

Hrm.. ja vad säger man?

http://img21.imageshack.us/img21/6647/dsc00306v.jpg

Gissa vilket som e de nyaste.

http://img5.imageshack.us/img5/9821/dsc00307go.jpg

Mer bilder kommer imorrn smile

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Henka_ Slav
8 november 2009 · 1 454 Inlägg

Jahapp, i detta inlägg skulle jag egentligen ha lagt in lite bilder, men de enda ja har att bjuda på är en ynka bild på min lilla modifikation me öppen dump och speedparts pluggen. men den e inte så rolig att kolla på så ja skiter i de

Senast redigerat av Henka_ (10 november 2009)

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Henka_ Slav
10 november 2009 · 1 454 Inlägg

I morgon kommer de kanske hända nå kul med bilen, fixade den lite ikväll men eftersom ja skriver 95% av inläggen i denna tråd så skiter ja i den hädan efter...

Tjao på er

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Funkiee Saab älskare!
10 november 2009 · 4 597 Inlägg

sluta inte uppdatera yikes yikes

Vad är det som kommer och hända med bilen? big_smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Henka_ Slav
11 november 2009 · 1 454 Inlägg

De var meningen att bilfan skulle få sig ett chip, men eftersom firman som skulle chippa bilen ansåg att de inte fanns tid (även fast de var bestämt) så blev inget av, jävligt irriterande måste jag säga. men nu går turen till någon annan istället.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Funkiee Saab älskare!
14 november 2009 · 4 597 Inlägg

vadå, säger du att du säljer bilen? sad

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang