5259
Sök

Vad är det för sorts lysdiod i knappar mm?

308 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
Jag hade tänkt byta ut färgen i knapparna på min Octavia RS för jag är trött på den tråkiga gröna.
Men när jag plockade isär den så såg jag att det inte var någon lampa utan en mycket mycket liten sak.
Såg ut som en vit liten låda bara. Nån som vet vad det är för sorts diod och vart man kanske får tag i sådana?
Eller funkar det att bara slita loss den lilla lådan och löda dit såna här istället?? http://www.diodhuset.se/art-1.asp?id=287&iPageID=39

Tacksam för svar // Linus

502 Inlägg
8 september 2009
En bild på din org lampa hade hjälpt en hel del, gärna med några mått osv.
Annars får du löda själv med de dioder du finner passande. ganska lätt jobb om du fixar färdiga att löda eller köper ett gäng 570 ohm's motstånd (jag tror det va 570 ohm till 12v, per diod)

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

308 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
Jadu. Kan kanske fixa en bild lite senare. Men det är en yttepytteliten (typ 3*3 mm) vit box med en nålögsstor lampa i mitten som lyser grönt.
Ska se om jag ens får loss alla lysande detaljer i bilen. Kom fram till att det var en jäkla massa knappar som lyser och man måste ju byta alla annars ser det förjävligt ut.
Lär behöva en sjukt spetsig lödkolv för att fixa det. Kollade kretsen det sitter på och den är inte genomgående. Allt sitter lödt enbart på översidan.
Senast redigerat av YipYip (8 september 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 september 2009
Du har en ytskicks-led i dina knappar av beskrivningen att dömma....

Dessa lödde vi med varmluft i skolan wink
Som en varmluftspistol fast mer koncentrerat (mindre diameter) utblås och ngt varmare big_smile
Dessutom var det inte samma tryck i dem.

Men en väldigt fin spets går bra det med.
Senast redigerat av Lonefox (8 september 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

308 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
Såhär ser det ut.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/85863/759362_z8kbmn.jpg

Gick och köpte mej en snuskigt billig lödkolv på biltema samt lite 0,6 mm lödtenn.
Nu fattas bara att lista ut vilken sorts diod man kan få dit som får plats.
Är inte mycket utrymme inuti dessa små knappar.

Sök