Köpråd volvo eller saab

Rquired Allmänt envis
11 september 2009 · 12 512 Inlägg

Saab 9000 var länge (ändå in på 2000-talet?) den säkraste bilen du kunde krocka i enligt statistik från verkliga krocker, bara det gör det ett lämpligt val. Den enda nackdelen (beroende på hur man ser det) är väl att den är fwd, men ska du ha en rwd köp en riktig sådan och inte en gungig 740. Och att vxl.lådan är lite klen, eller kräver speciell behandling som en Saab-entusiast skulle uttrycka det.

Är det rwd du är ute efter?, kolla äldre Bmw och Mercedes. Av de här två bilarna tycker jag du ska köpa en Saab.

*Volvon är inte så skottsäker som den framställs här heller, finns det en enda som inte har haft problem med soppamätaren tex? roll *

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TurbOla Reservdansk
11 september 2009 · 6 271 Inlägg

Rquired skrev:
Saab 9000 var länge (ändå in på 2000-talet?) den säkraste bilen du kunde krocka i enligt statistik från verkliga krocker, bara det gör det ett lämpligt val.

Volvo 850 blev världens mest prisbelönta bil under -90talet för sitt säkerhetstänkande, men nu är den ju inte med i det här köprådet.

En kille råkade ut för en älg här i Hässleholm med sin S70R, bilen ser heldemolerad ut på bilderna, men föraren klarade sig utan andra men än blåmärken och mindre skärsår. wink

Men i valet mellan Saaben och 740n låter Saaben roligare. Den har ju t.ex. turbo. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Remiss
11 september 2009 · 1 339 Inlägg

Rquired skrev:
Saab 9000 var länge (ändå in på 2000-talet?) den säkraste bilen du kunde krocka i enligt statistik från verkliga krocker, bara det gör det ett lämpligt val. Den enda nackdelen (beroende på hur man ser det) är väl att den är fwd, men ska du ha en rwd köp en riktig sådan och inte en gungig 740. Och att vxl.lådan är lite klen, eller kräver speciell behandling som en Saab-entusiast skulle uttrycka det.

Är det rwd du är ute efter?, kolla äldre Bmw och Mercedes. Av de här två bilarna tycker jag du ska köpa en Saab.

*Volvon är inte så skottsäker som den framställs här heller, finns det en enda som inte har haft problem med soppamätaren tex? roll *

Japp, jag för jag tankar fullt varje gång ^^

Ricky
11 september 2009 · 1 062 Inlägg

kan någon moderator låsa tråden, innan det vanliga volvo/sabb kriger drar igång igen...

OphanWitehall
11 september 2009 · 1 335 Inlägg

Volvo!

FordeveR www.klockren.nu
11 september 2009 · 476 Inlägg

Ricky skrev:
kan någon moderator låsa tråden, innan det vanliga volvo/sabb kriger drar igång igen...

haha de är ju skit kul big_smile

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!
Lozinmust "Unloaded"
11 september 2009 · 1 557 Inlägg

FordeveR skrev:

Ricky skrev:
kan någon moderator låsa tråden, innan det vanliga volvo/sabb kriger drar igång igen...

haha de är ju skit kul big_smile

Eller så är det pinsamt då de flesta "argument" man läser är fullkomligt fakta-befriade, ofta också IQ-befriade.

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
Remiss
11 september 2009 · 1 339 Inlägg

Ja nu snackar vi rättvis jämförelse, Volvo vinner, bla för att Saaben har kass byggkvalitet.


http://automotorsport.se/biltester/bilt … urmatchen+(Saab+9000)

Senast redigerat av Volvo740an (11 september 2009)

discokapten Kapten på disco!
11 september 2009 · 1 729 Inlägg

Saab 9000 känns som en mycket mycket mycket modernare bil än 740/940 osv, ska man göra en rättvis jämförelse så är det 850/S70 som är intressant tycker jag.

Nu orkar jag inte gå tillbaka och kolla vart du bor men lets face it, hur många dagar om året är det riktigt bra "sladdföre" ute? 116hk är inte man drar loss på torr asfalt direkt...

Lägg en dag i garaget, så har du nästan 300hk med saaben, det är svårt att argumentera bort det.

Har ägt båda bilarna och här är MIN plus och minuslista:

740:

+

BIllig att köpa
Mycket utrymme att skruva med

-
Tankmätaren fungerar inte
Tråkig att köra
Törstig
Omodern
Ful Inredning
Värdelösa drivlinor när man laddar på lite.
Kamrem

Saab 9000:

+

Billiga att köpa
Ofta hög utrustningsnivå
Ruggit billiga på landsväg (2.0T låg jag 0.65 i snitt på landsväg)
Trimmvänliga
Kamkedja
Världens skönaste stolar i en standard bil.
Om det inte redan finns i utrustningsväg så är det OFTA fördragna kablar för det iaf.
Torx
-

Trångt när man skruvar
Hög försäkring (Turbo)
Torx
Växellådorna orkar inte med idiotkörningar. (Har dock inte rasat någon låda, och jag kör inte som om bilen var gjord av glas.)
Lågt andrahandsvärde (Om man köper en nyare/dyrare)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Holiace
11 september 2009 · 1 754 Inlägg

Ska det vara 740/940 ska det fan vara turbo annars är det bara piss. Långsamma men roliga på vintern iaf.

För max 15k skulle jag köpa en 900 2.3T smile

discokapten: Du fick det nog mer eller mindre exakt rätt!

Senast redigerat av Holiace (11 september 2009)

Jag kan inget om allt.
Volvo-lollungen
11 september 2009 · 602 Inlägg

hihi nu kommer jag med en icke särskilt smart svar tongue men volvo äger så skit i jordfräsen och köp en riktig bil wink köp en volvo. finns ju inget fulare än en saab. tongue

Volvo S70 "Ragnar" (1997)
frank_745
11 september 2009 · 387 Inlägg

okej har bestämt mig för saab 9000 sen va de nt turbon ja skulle ha utna 16 ventilaren på 159 hk eller va de är ?

Audi S4 (2005)
TurbOla Reservdansk
11 september 2009 · 6 271 Inlägg

Olsson-Aero skrev:
Vi kan ju passa på att nämna att Volvo som ända (tror jag) biltillverkare som har blivit stämda och förlorat i rätten. Pga att ingenjörerna på volvo valde att sätta behållaren till bromsvätskan LITE för nära motorn, vilket gjorde att den smälte och bromsvätskan rann ut...

Så här ser följderna ut.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_826099.svd

Bilen hade ju åtgärdats före smällen, och för att lyckas smälta en bromsvätskebehållare måste du i princip ställa den på turbon.
Jag vet personligen att den tål ca 5 bars lufttryck t.ex. wink
Och hon måste ha kört duktigt fort för att kunna volta sådär, inne i tätbebyggt område också.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rquired Allmänt envis
11 september 2009 · 12 512 Inlägg

TurbOla skrev:

Olsson-Aero skrev:
Vi kan ju passa på att nämna att Volvo som ända (tror jag) biltillverkare som har blivit stämda och förlorat i rätten. Pga att ingenjörerna på volvo valde att sätta behållaren till bromsvätskan LITE för nära motorn, vilket gjorde att den smälte och bromsvätskan rann ut...

Så här ser följderna ut.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_826099.svd

Bilen hade ju åtgärdats före smällen, och för att lyckas smälta en bromsvätskebehållare måste du i princip ställa den på turbon.
Jag vet personligen att den tål ca 5 bars lufttryck t.ex. wink
Och hon måste ha kört duktigt fort för att kunna volta sådär, inne i tätbebyggt område också.

Det där är ju bara löjligt, ungefär som att bli stämd för att en inbrottstjuv trillade igenom ditt takfönster. Knappast nått man kan lasta Volvo för...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Nocturnal
11 september 2009 · 500 Inlägg

Volvo-lollungen skrev:
hihi nu kommer jag med en icke särskilt smart svar tongue men volvo äger så skit i jordfräsen och köp en riktig bil wink köp en volvo. finns ju inget fulare än en saab. tongue

Du har helt rätt! smile
Inte alls speciellt smart svar.

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
azXig Finlirare
11 september 2009 · 478 Inlägg

Rätt val för dina ändamål! Blir det mycke snö i vinter. Köp en häcka-740 och lek av dig med.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
11 september 2009 · 1 948 Inlägg

Jag rekommenderar Trådskaparen att köpa något annat än en volvo eller saab, du ser ju bara på ägarna vilka idioter det är som köper de två märkena. Det kan alltså inte komma en enda tråd om dessa två bilar utan att det brakar loss med hundratals IQ befriade och helt faktalösa svar. Köp vad som helst utom dessa om du vill slippa bli indragen bland dårarna.

Samma gäller diskussionen RWD vs FWD, tycker man att FWD är svårkörda på vintern och att "man kör RWD för man vill ha kontroll" då ska man inte ha körkort.

För att gå tillbaka till topic...

Jag har inte haft saab, men en 740Gl -90 i jättefint skick med 36k mil på mätarn.

Fördelar.

Lättmekad(men en golf 1,2,3 är lika lättskruvad för att ta ett exempel)
billiga delar(min golf har billigare delar)
rolig när det är halt ute.(men bara då)

Nackdelar.

Slö
bara under litern på långsträcka
otroligt tråkig bil "förutom" den veckan det brukar vara lite snö.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Karl-Bertil
11 september 2009 · 518 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Jag rekommenderar Trådskaparen att köpa något annat än en volvo eller saab, du ser ju bara på ägarna vilka idioter det är som köper de två märkena. Det kan alltså inte komma en enda tråd om dessa två bilar utan att det brakar loss med hundratals IQ befriade och helt faktalösa svar. Köp vad som helst utom dessa om du vill slippa bli indragen bland dårarna.

Samma gäller diskussionen RWD vs FWD, tycker man att FWD är svårkörda på vintern och att "man kör RWD för man vill ha kontroll" då ska man inte ha körkort.

För att gå tillbaka till topic...

Jag har inte haft saab, men en 740Gl -90 i jättefint skick med 36k mil på mätarn.

Fördelar.

Lättmekad(men en golf 1,2,3 är lika lättskruvad för att ta ett exempel)
billiga delar(min golf har billigare delar)
rolig när det är halt ute.(men bara då)

Nackdelar.

Slö
bara under litern på långsträcka
otroligt tråkig bil "förutom" den veckan det brukar vara lite snö.

väl talat!

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
TurbOla Reservdansk
11 september 2009 · 6 271 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Jag rekommenderar Trådskaparen att köpa något annat än en volvo eller saab, du ser ju bara på ägarna vilka idioter det är som köper de två märkena. Det kan alltså inte komma en enda tråd om dessa två bilar utan att det brakar loss med hundratals IQ befriade och helt faktalösa svar. Köp vad som helst utom dessa om du vill slippa bli indragen bland dårarna.

Det är ju inte alla som är sådana, men de står ut rätt väl med sina kommentarer. roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MercedesJonnie
11 september 2009 · 3 268 Inlägg

inse fakta, köp en saab
original minst 128hk, 0,65L milen
hur mkt är det i en b21a?
106? minst 0,75? milen

saab är övervägande skönare bil att köra och mer mordena wink

aldrig sett så många 740is på samma ställe som skroten roll
finns typ 30-40 st där.
sen saab 9000, alla modeller max 15 st wink
saaben är en driftsäkrare bil

Senast redigerat av jonnielahti (11 september 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang