3695
Sök

Burkens Bmw 325 E36 -1992

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 september 2009
Testa att koppla ut en givare och se om den blir bättre eller sämre, om du kopplar ur en hel lmm tex så kommer bilen gå märkbart sämre etc. Och på så sätt kan man med uteslutningsmetoden få fram vad det är som är fel.

På samma sätt kan det hjälpa att smörja med elspray lite här och där, ta de kontakter du kommer åt och spraya ett tunt lager. Det ska inte rinna och ha sig, utan bara ligga som dagg på ytan ungefär smile

Har du kvar orginal luftburk? Testa att byta tillbaka, det kan kanske göra saken bättre?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 Inlägg
12 september 2009
jasså johan, du har kirrat bmw!big_smile ses vid rödljusen:cool:

137 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Tuggummimannen skrev:
Grym tråd, grym bil! Ska försöka hjälpa dig med frågor så gott jag kan. Hoppas på att den blir som du vill ha den i slutändan smile.

Lycka till!
Mvh
/T

Tack så mycket! smile Ja det mesta sitter ju i pengar, vilket jag nästan saknar intag av hmm

137 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
kvkv skrev:

Jajemen! smile Det kanske vi gör, men vem är du?

137 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
Testa att koppla ut en givare och se om den blir bättre eller sämre, om du kopplar ur en hel lmm tex så kommer bilen gå märkbart sämre etc. Och på så sätt kan man med uteslutningsmetoden få fram vad det är som är fel.

På samma sätt kan det hjälpa att smörja med elspray lite här och där, ta de kontakter du kommer åt och spraya ett tunt lager. Det ska inte rinna och ha sig, utan bara ligga som dagg på ytan ungefär smile

Har du kvar orginal luftburk? Testa att byta tillbaka, det kan kanske göra saken bättre?

Det ska jag testa med! Dock kan jag inte köpa något förräns nästa onsdag. Får bara ta ut visst mycket från kontot varje vecka och det beloppet använde jag vid bilköp. Sen ska jag skatta nu i oktober så pengar är ett problem! hmm

137 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
eastmotorsport skrev:
Tycker du ska be någon verkstad göra en diagnos innan du börjar byta saker. Det är så lätt att man lägger pengar på fel saker. Kolla vad en diagnos kostar på ex BMW Släggans Bilservice  där vid Ivars Bil , Mekonomen på Chaufförvägen , Mecaverkstan på Hagvägen eller Mecaverskasyan i Marieby , det var sonen där som köpte våran 328.
Bussningar kan sitta som berget , beror på vilka du ska byta förstås , i många fall behöver du en press för att kunna trycka ur dom g;a och sen i med de nya.
Sök på www.autopower.se där finns det både enkla och svårare mektips , har haft mycket nytta av den sidan själv

Ja jag har själv funderat i de banorna! Ska försöka göra det så fort som möjligt. Svårt att slappna av på grund av sådana saker!

Darkie skrev:
Ojämt tomgång och hackig gång behöver inte bero på lamdasonden.

Hade samma fel på min bil och köpte massa onödigt dyra grejor innan jag körde in och gjorde ett diagnostest som visade att kamaxelgivaren var sönder. Hade redan då bytt lamda (2st 2000kr styck) plus luftmassemätare 4000kr, fast min luftmasse var sönder så var inte helt i onödan. Menar bara att du som student borde kolla diagnos först. Kommer löna sig i längden..

Avskärming kan du säkert bygga ett eget med lite tunn plåt och bocka till.
Fint utgångsobjekt ialf. Lycka till.

Tack så mycket! Ska kolla upp det där!

137 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Centrallåset på bilen har börjat strula. Kan bara låsa på förarsidan. Måste gå runt bilen och låsa upp på passagerarsidan varje gång jag ska in i bilen. Plockade ner båda framdörrsidorna i kväll för att jämföra, och jag kan inte förstå vad det är som gör att inte det går att låsa upp. Testat att från insidan "rucka" på en liten pigg som sitter i låsanordningen.
Det går alltså inte att vrida nyckeln till vänster för att låsa upp. Testade dessutom med 5:56, för att det bara kunde vara någon sådant enkelt, men det var det inte..
Har tappat minneskortet till kameran, så jag kan inte ta kort på hur det ser ut. Min kompis tog kort med mobilen så jag ska lägga upp bilder imorgon så kanske någon kan gissa sig till felet.

/Johan

"Unloaded"
1 557 Inlägg
13 september 2009
Ett vanligt problem, speciellt ifall dörrsidor är modifierade eller dylikt, är att lås"plupparna" inte riktigt kommer upp utan att skrapa emot nånstans, då vill bilen gärna låsa upp/låsa/låsa upp ett par ggr eller i all evighet, kanske kan vara något liknande problem nu? Att den där långa staven med låspluppen på(som sticker upp ur dörren) tar emot någonstans?

"When innovation meets passion!"

-sommar ska de va....
4 533 Inlägg
13 september 2009
johanbjork skrev:
Centrallåset på bilen har börjat strula. Kan bara låsa på förarsidan. Måste gå runt bilen och låsa upp på passagerarsidan varje gång jag ska in i bilen. Plockade ner båda framdörrsidorna i kväll för att jämföra, och jag kan inte förstå vad det är som gör att inte det går att låsa upp. Testat att från insidan "rucka" på en liten pigg som sitter i låsanordningen.
Det går alltså inte att vrida nyckeln till vänster för att låsa upp. Testade dessutom med 5:56, för att det bara kunde vara någon sådant enkelt, men det var det inte..
Har tappat minneskortet till kameran, så jag kan inte ta kort på hur det ser ut. Min kompis tog kort med mobilen så jag ska lägga upp bilder imorgon så kanske någon kan gissa sig till felet.

/Johan

På våran 328a hade vi ett låsproblem på en av bakdörrarna som vi aldrig fick till men nya ägaren har ordnat det nu. Kolla alltså med Marieby bilverkstad               063-36345        , dom kan nog hjälpa dig med problemet.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

137 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Mechanimal skrev:
Ett vanligt problem, speciellt ifall dörrsidor är modifierade eller dylikt, är att lås"plupparna" inte riktigt kommer upp utan att skrapa emot nånstans, då vill bilen gärna låsa upp/låsa/låsa upp ett par ggr eller i all evighet, kanske kan vara något liknande problem nu? Att den där långa staven med låspluppen på(som sticker upp ur dörren) tar emot någonstans?

Nej, den är det inte. Jag har bara svårt att vrida nyckeln till vänster för att låsa upp. Låser jag upp på andra dörren funkar det finfint!  och staven med låsplupp åker upp utan problem.

137 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
eastmotorsport skrev:
johanbjork skrev:

/Johan

På våran 328a hade vi ett låsproblem på en av bakdörrarna som vi aldrig fick till men nya ägaren har ordnat det nu. Kolla alltså med Marieby bilverkstad               063-36345        , dom kan nog hjälpa dig med problemet.

Okej, jag ska kolla upp det. Tack! Har även hört att det kan vara låsmotorn som strejkar. Hur jag får reda på det vet jag dock inte. Ligger hemma med förkylning så jag orkar inte ta tag i det.

137 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/109116/large/762445_0ckzsi.jpg
Så ser det ut i dörren, fotat med mobilen, då minneskortet är borta.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/109116/large/762446_yz1q9a.jpg
den vänstra "piggen" är för att låsa upp, och när jag försöker låsa upp med nyckeln så vägrar den röra sig i låset. Högst någon millimeter, även fast jag kan rucka på den från insidan utan problem. Den högra funkar utan problem på både in och utsida..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 september 2009
Tidigare inbrottsförsök så att själva låset är lite skadat?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

137 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
Tidigare inbrottsförsök så att själva låset är lite skadat?

Naah, jag tvivlar på det faktiskt. Den funkade som vanligt när jag var ute och körde. Sen 15 min senare kunde jag bara inte låsa upp. Typ som om det var någon fjäder eller något som lossnat, eller liknande

5 Inlägg
13 september 2009
johanbjork skrev:
kvkv skrev:

Max Jönsson smile

Fan, låsproblemet var ju trist!
Ska du ha hjälp med att byta bussningar så har jag fint garage ismile

137 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
kvkv skrev:
johanbjork skrev:
kvkv skrev:

Max Jönsson smile

Låter grett! wink Närmsta garaget jag kommer är gatan utanför huset. heh. När kan jag komma? tongue

Nästan Maskiningenjör
399 Inlägg
15 september 2009
kvkv skrev:
johanbjork skrev:
kvkv skrev:

Max Jönsson smile

Fint garage i Ösd? smile Får man vara med och leka? big_smile

Min projekttråd Bmw 320 e36
Rollin´hard or hardly rollin´?

137 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
Holmii skrev:
kvkv skrev:
johanbjork skrev:

Max Jönsson smile

Fint garage i Ösd? smile Får man vara med och leka? big_smile

Vill du hjälpa till att byta bussningar menar du? smile Skulle vara kul om du ville, men jag äger ju inte garaget så jag måste fråga han först tongue

137 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/109116/764398_8z36ru.jpg
Min grill
Så ser min grill ut i dagsläget. Tror det var förra ägaren som lackade om den, men jag tycker för det första att det ser för jävligt ut nu, och vill hellre ha den blankpolerad i bara metallutförande. Det borde väl bara vara att gå på Autotjänst eller Fresks kanske, och köpa sandpapper för det materialet och slipa ner, samt polera sedan? Eller behövs det göras något mer?

-sommar ska de va....
4 533 Inlägg
15 september 2009
johanbjork skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/109116/764398_8z36ru.jpg
Min grill
Så ser min grill ut i dagsläget. Tror det var förra ägaren som lackade om den, men jag tycker för det första att det ser för jävligt ut nu, och vill hellre ha den blankpolerad i bara metallutförande. Det borde väl bara vara att gå på Autotjänst eller Fresks kanske, och köpa sandpapper för det materialet och slipa ner, samt polera sedan? Eller behövs det göras något mer?

Kom förbi så får du en grill av mig för fyra burkar Mariestad starköl :-)

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

Sök