3059
Sök

Burkens Bmw 325 E36 -1992

137 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#41
eastmotorsport skrev:
johanbjork skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/109116/764398_8z36ru.jpg
Min grill
Så ser min grill ut i dagsläget. Tror det var förra ägaren som lackade om den, men jag tycker för det första att det ser för jävligt ut nu, och vill hellre ha den blankpolerad i bara metallutförande. Det borde väl bara vara att gå på Autotjänst eller Fresks kanske, och köpa sandpapper för det materialet och slipa ner, samt polera sedan? Eller behövs det göras något mer?

Kom förbi så får du en grill av mig för fyra burkar Mariestad starköl :-)

Hahah jag kanske gör det! Beror på om farsan orkar köpa åt mig. Bara 18 än wink

137 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#42
Ska ut på F4 ikväll och byta bussningar i framvagnen. Aldrig gjort det förut, men hoppas att det funkar utan problem! smile Hittade mitt minneskort idag dessutom, så jag ska försöka ta lite bilder från bytet.

Mvh johan

vinnarskalle!
907 Inlägg
16 september 2009
#43
Vilka bussningar? dom bakre på bärarmarna eller krängbussningarna?


137 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#44
Casy skrev:
Vilka bussningar? dom bakre på bärarmarna eller krängbussningarna?

Jaadu, jag tror det är krängbussningarna.
Senast redigerat av johanbjork (16 september 2009)

dARKiE
5 031 Inlägg
16 september 2009
#45
Rquired skrev:
Testa att koppla ut en givare och se om den blir bättre eller sämre, om du kopplar ur en hel lmm tex så kommer bilen gå märkbart sämre etc. Och på så sätt kan man med uteslutningsmetoden få fram vad det är som är fel.

På samma sätt kan det hjälpa att smörja med elspray lite här och där, ta de kontakter du kommer åt och spraya ett tunt lager. Det ska inte rinna och ha sig, utan bara ligga som dagg på ytan ungefär smile

Har du kvar orginal luftburk? Testa att byta tillbaka, det kan kanske göra saken bättre?

Koppla absolut aldrig bort LMM kontakten när bilen är igång. FICK lära mig detta efter jag haft samma problem. OM du gör detta, så kommer boxen skicka en FELDIAGNOS som kommer ligga i datorn ÄVEN om du har en helt ny. Så den kommer reagera likadant på allting lättare sagt. Så jag gjorde detta och sen fick jag symptomen att den splitternya också var kass, förrens jag släckte BOXEN från feldiagnoser... Det dära är bara en dålig dåålig myt att det är ett lätt sätt att konstatera att den är sönder..

bara ett tips.. från en som haft samma fel.
Först å främst som jag sagt gör en feldiagnos koll för 200-500kr innan du börjar experimentera själv..
Senast redigerat av Darkie (16 september 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

137 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#46
Darkie skrev:
Rquired skrev:
Testa att koppla ut en givare och se om den blir bättre eller sämre, om du kopplar ur en hel lmm tex så kommer bilen gå märkbart sämre etc. Och på så sätt kan man med uteslutningsmetoden få fram vad det är som är fel.

På samma sätt kan det hjälpa att smörja med elspray lite här och där, ta de kontakter du kommer åt och spraya ett tunt lager. Det ska inte rinna och ha sig, utan bara ligga som dagg på ytan ungefär smile

Har du kvar orginal luftburk? Testa att byta tillbaka, det kan kanske göra saken bättre?

Koppla absolut aldrig bort LMM kontakten när bilen är igång. FICK lära mig detta efter jag haft samma problem. OM du gör detta, så kommer boxen skicka en FELDIAGNOS som kommer ligga i datorn ÄVEN om du har en helt ny. Så den kommer reagera likadant på allting lättare sagt. Så jag gjorde detta och sen fick jag symptomen att den splitternya också var kass, förrens jag släckte BOXEN från feldiagnoser... Det dära är bara en dålig dåålig myt att det är ett lätt sätt att konstatera att den är sönder..

bara ett tips.. från en som haft samma fel.
Först å främst som jag sagt gör en feldiagnos koll för 200-500kr innan du börjar experimentera själv..

Okej, ska tänka på det! Ska försöka lämna in den på diagnos nu så det är klart.

vinnarskalle!
907 Inlägg
16 september 2009
#47
johanbjork skrev:
Casy skrev:
Vilka bussningar? dom bakre på bärarmarna eller krängbussningarna?

Jaadu, jag tror det är krängbussningarna.

Ok. Annars är stabilisatorstagen ett klassiskt fel på E36-karosserna. Du ser när du hissar upp bilen. Dom är typ 12cm långa. Sitter mellan fjäderben och kränghämmaren.


137 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#48
Casy skrev:
johanbjork skrev:
Casy skrev:
Vilka bussningar? dom bakre på bärarmarna eller krängbussningarna?

Jaadu, jag tror det är krängbussningarna.

Ok. Annars är stabilisatorstagen ett klassiskt fel på E36-karosserna. Du ser när du hissar upp bilen. Dom är typ 12cm långa. Sitter mellan fjäderben och kränghämmaren.

Jaha, ja det får jag kolla upp. Blev inget bussningsbyte idag, så jag kollar väl det imorgon då. Vad tror du det går på att byta?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 september 2009
#49
Darkie skrev:
Rquired skrev:
Testa att koppla ut en givare och se om den blir bättre eller sämre, om du kopplar ur en hel lmm tex så kommer bilen gå märkbart sämre etc. Och på så sätt kan man med uteslutningsmetoden få fram vad det är som är fel.

På samma sätt kan det hjälpa att smörja med elspray lite här och där, ta de kontakter du kommer åt och spraya ett tunt lager. Det ska inte rinna och ha sig, utan bara ligga som dagg på ytan ungefär smile

Har du kvar orginal luftburk? Testa att byta tillbaka, det kan kanske göra saken bättre?

Koppla absolut aldrig bort LMM kontakten när bilen är igång. FICK lära mig detta efter jag haft samma problem. OM du gör detta, så kommer boxen skicka en FELDIAGNOS som kommer ligga i datorn ÄVEN om du har en helt ny. Så den kommer reagera likadant på allting lättare sagt. Så jag gjorde detta och sen fick jag symptomen att den splitternya också var kass, förrens jag släckte BOXEN från feldiagnoser... Det dära är bara en dålig dåålig myt att det är ett lätt sätt att konstatera att den är sönder..

bara ett tips.. från en som haft samma fel.
Först å främst som jag sagt gör en feldiagnos koll för 200-500kr innan du börjar experimentera själv..

Förklara det där en gång till, jag får inte ihop det riktigt. För när bilen känner att den får en signal igen, då börjar den gå ordentligt igen, även om den fortfarande har sparat felkoden i datorn för senare bruk? Så trodde jag, och har upplevt det, som att det fungerade smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

vinnarskalle!
907 Inlägg
16 september 2009
#50
johanbjork skrev:
Jaha, ja det får jag kolla upp. Blev inget bussningsbyte idag, så jag kollar väl det imorgon då. Vad tror du det går på att byta?

Beror på hur mycket du VILL byta. Kan tänka mig att en så pass gammal bil kan behöva en totalrenovering, i både framvagn och bakvagn. Det fick jag själv erfara nu i sommras cool Det är plånboken som sätter gränserna.. men jag kan tänka mig att stabilisatorstagen är dåliga, och dom kostar väl 350kr/st typ?


dARKiE
5 031 Inlägg
16 september 2009
#51
Rquired skrev:
Darkie skrev:
Rquired skrev:
Testa att koppla ut en givare och se om den blir bättre eller sämre, om du kopplar ur en hel lmm tex så kommer bilen gå märkbart sämre etc. Och på så sätt kan man med uteslutningsmetoden få fram vad det är som är fel.

På samma sätt kan det hjälpa att smörja med elspray lite här och där, ta de kontakter du kommer åt och spraya ett tunt lager. Det ska inte rinna och ha sig, utan bara ligga som dagg på ytan ungefär smile

Har du kvar orginal luftburk? Testa att byta tillbaka, det kan kanske göra saken bättre?

Koppla absolut aldrig bort LMM kontakten när bilen är igång. FICK lära mig detta efter jag haft samma problem. OM du gör detta, så kommer boxen skicka en FELDIAGNOS som kommer ligga i datorn ÄVEN om du har en helt ny. Så den kommer reagera likadant på allting lättare sagt. Så jag gjorde detta och sen fick jag symptomen att den splitternya också var kass, förrens jag släckte BOXEN från feldiagnoser... Det dära är bara en dålig dåålig myt att det är ett lätt sätt att konstatera att den är sönder..

bara ett tips.. från en som haft samma fel.
Först å främst som jag sagt gör en feldiagnos koll för 200-500kr innan du börjar experimentera själv..

Förklara det där en gång till, jag får inte ihop det riktigt. För när bilen känner att den får en signal igen, då börjar den gå ordentligt igen, även om den fortfarande har sparat felkoden i datorn för senare bruk? Så trodde jag, och har upplevt det, som att det fungerade smile

Jadu, det trodde jag också att det gjorde. Fick det förklarat och kan tyvärr inte åter berätta det han sa då jag inte fattar så mycket om elgrejor på bilar. Jag fick ialf felkod på min LMM, vi bytade till en ny och bilen gick fortfarande dåligt. Som du kanske kommer ihåg från min tråd. Raderade felkoderna och satt i den gamla igen. Fortfarande gick den dåligt å felkoden kom igen. Gjorde om samma sak med felkoderna och raderade och satte i den nya. Plötsligt gick den som den skulle igen. Då fick jag förklarat av den kunniga på verkstaden. Att såfort den någongång har fått en felkod. Så kommer den ligga och spöka. Kanske inte direkt, men någon gång i framtiden så kan den börja strula till det igen.. Som jag förstod det ialf..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

137 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#52
Darkie skrev:
Rquired skrev:
Darkie skrev:

Koppla absolut aldrig bort LMM kontakten när bilen är igång. FICK lära mig detta efter jag haft samma problem. OM du gör detta, så kommer boxen skicka en FELDIAGNOS som kommer ligga i datorn ÄVEN om du har en helt ny. Så den kommer reagera likadant på allting lättare sagt. Så jag gjorde detta och sen fick jag symptomen att den splitternya också var kass, förrens jag släckte BOXEN från feldiagnoser... Det dära är bara en dålig dåålig myt att det är ett lätt sätt att konstatera att den är sönder..

bara ett tips.. från en som haft samma fel.
Först å främst som jag sagt gör en feldiagnos koll för 200-500kr innan du börjar experimentera själv..

Förklara det där en gång till, jag får inte ihop det riktigt. För när bilen känner att den får en signal igen, då börjar den gå ordentligt igen, även om den fortfarande har sparat felkoden i datorn för senare bruk? Så trodde jag, och har upplevt det, som att det fungerade smile

Jadu, det trodde jag också att det gjorde. Fick det förklarat och kan tyvärr inte åter berätta det han sa då jag inte fattar så mycket om elgrejor på bilar. Jag fick ialf felkod på min LMM, vi bytade till en ny och bilen gick fortfarande dåligt. Som du kanske kommer ihåg från min tråd. Raderade felkoderna och satt i den gamla igen. Fortfarande gick den dåligt å felkoden kom igen. Gjorde om samma sak med felkoderna och raderade och satte i den nya. Plötsligt gick den som den skulle igen. Då fick jag förklarat av den kunniga på verkstaden. Att såfort den någongång har fått en felkod. Så kommer den ligga och spöka. Kanske inte direkt, men någon gång i framtiden så kan den börja strula till det igen.. Som jag förstod det ialf..

Jag kan ingenting alls om sådant. Väldigt dålig på elektronik så jag hoppas jag slipper hamna i de situationerna (peppar peppar). Men jag gör väl det så småningom..

137 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#53
https://www1.garaget.org/gallery/archive/109116/765411_l0yj3o.jpg

Köpte lite saker idag så jag kan fixa lite småfel. Ratten gnisslar bland annat. två av listerna har lossnat lite grann, så de ska på plats också. Väntar på min lön så jag kan lämna in bilen på diagnos sen.
Ska även slipa ner vinterplåtisarna och färga dom vita. Får se om det blir bra smile
Senast redigerat av johanbjork (17 september 2009)

128 Inlägg
17 september 2009
#54
Min ratt kan också gnissla lite ibland, eller ratten och ratten... när jag svänger. Vet inte vart ifrån det kommer riktigt, har du kollat upp vart det är på din bil?
Mvh


137 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#55
Simon0 skrev:
Min ratt kan också gnissla lite ibland, eller ratten och ratten... när jag svänger. Vet inte vart ifrån det kommer riktigt, har du kollat upp vart det är på din bil?
Mvh

Okej, fast jag är ganska säker på att det sitter i själva ratten, för när jag till exempel fickparkerar och står still, och vrider fullt rattutslag åt något håll, så känner jag hur det gnisslar inifrån ratten. Hörs väldigt väl. Det har dock blivit lite bättre. Plockade loss ratten och sprayade med silikonspray i ringarna som satt där! Testa det du med, kanske hjälper! smile
Mvh Johan

128 Inlägg
17 september 2009
#56
johanbjork skrev:
Simon0 skrev:
Min ratt kan också gnissla lite ibland, eller ratten och ratten... när jag svänger. Vet inte vart ifrån det kommer riktigt, har du kollat upp vart det är på din bil?
Mvh

Okej, fast jag är ganska säker på att det sitter i själva ratten, för när jag till exempel fickparkerar och står still, och vrider fullt rattutslag åt något håll, så känner jag hur det gnisslar inifrån ratten. Hörs väldigt väl. Det har dock blivit lite bättre. Plockade loss ratten och sprayade med silikonspray i ringarna som satt där! Testa det du med, kanske hjälper! smile
Mvh Johan

Jo samma fenomen kan jag också få ibland, ska testa smörja lite wink dock har jag en fet airbag ivägen... vet inte om jag törs pilla en massa där :-P


137 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#57
Var ute på F4 idag med Kvkv och Holmii här på garaget, för att försöka fixa mina bussningar i länkarmarna. Vi hade inte alla verktyg som behövdes så vi kom inte så långt. Ska göra ett nytt försök till veckan. Min ratt satt dessutom snett. så vi rätade till den och smörjde, så nu gnisslar det inte ifrån den varje gång man svänger på ratten! smile

Började även slipa lite lätt på fälgarna alldeles nyss, men jag hann inte så långt. Står på bakgården och vi bor i radhus, så det låter en del. Använde ståltrissor på en borrmaskin, men jag skulle egentligen behöva en dremel, men har som sagt inte råd med det än, så jag får försöka klara mig så länge ändå! smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/109116/765767_potk78.jpg
Så såg fälgen till vänster ut efter en halvtimmes slipande. Återstår många fler timmar wink Syns inte så bra på bilden.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/109116/765779_qerqrm.jpg

En till jämförelse på närmre håll, men jag har som sagt bara slipat en halvtimme. Borrmaskinen är lite otymplig dessutom. Ska förresten lacka fälgarna vita sedan. Tycker det passar bra med svart bil och vita fälgar. cool

137 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#58
Simon0 skrev:
johanbjork skrev:
Simon0 skrev:
Min ratt kan också gnissla lite ibland, eller ratten och ratten... när jag svänger. Vet inte vart ifrån det kommer riktigt, har du kollat upp vart det är på din bil?
Mvh

Okej, fast jag är ganska säker på att det sitter i själva ratten, för när jag till exempel fickparkerar och står still, och vrider fullt rattutslag åt något håll, så känner jag hur det gnisslar inifrån ratten. Hörs väldigt väl. Det har dock blivit lite bättre. Plockade loss ratten och sprayade med silikonspray i ringarna som satt där! Testa det du med, kanske hjälper! smile
Mvh Johan

Jo samma fenomen kan jag också få ibland, ska testa smörja lite wink dock har jag en fet airbag ivägen... vet inte om jag törs pilla en massa där :-P

Jag hade ju turen att inte ha det wink Eller tur och tur. Hade ju som vi snackade om idag på F4, inte tänkt att krocka, men man vet ju aldrig tongue

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 september 2009
#59
Darkie skrev:
Rquired skrev:
Darkie skrev:

Koppla absolut aldrig bort LMM kontakten när bilen är igång. FICK lära mig detta efter jag haft samma problem. OM du gör detta, så kommer boxen skicka en FELDIAGNOS som kommer ligga i datorn ÄVEN om du har en helt ny. Så den kommer reagera likadant på allting lättare sagt. Så jag gjorde detta och sen fick jag symptomen att den splitternya också var kass, förrens jag släckte BOXEN från feldiagnoser... Det dära är bara en dålig dåålig myt att det är ett lätt sätt att konstatera att den är sönder..

bara ett tips.. från en som haft samma fel.
Först å främst som jag sagt gör en feldiagnos koll för 200-500kr innan du börjar experimentera själv..

Förklara det där en gång till, jag får inte ihop det riktigt. För när bilen känner att den får en signal igen, då börjar den gå ordentligt igen, även om den fortfarande har sparat felkoden i datorn för senare bruk? Så trodde jag, och har upplevt det, som att det fungerade smile

Jadu, det trodde jag också att det gjorde. Fick det förklarat och kan tyvärr inte åter berätta det han sa då jag inte fattar så mycket om elgrejor på bilar. Jag fick ialf felkod på min LMM, vi bytade till en ny och bilen gick fortfarande dåligt. Som du kanske kommer ihåg från min tråd. Raderade felkoderna och satt i den gamla igen. Fortfarande gick den dåligt å felkoden kom igen. Gjorde om samma sak med felkoderna och raderade och satte i den nya. Plötsligt gick den som den skulle igen. Då fick jag förklarat av den kunniga på verkstaden. Att såfort den någongång har fått en felkod. Så kommer den ligga och spöka. Kanske inte direkt, men någon gång i framtiden så kan den börja strula till det igen.. Som jag förstod det ialf..

OK, kanske så det ligger till. Inte så hemma i det här heller så tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

137 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#60
https://www1.garaget.org/gallery/archive/109116/768034_kk65na.jpg
Första besiktningen. Kul kul...

Blev underkänd för jag hade ungefär 4 gånger för högt avgasutsläpp. Önskar att tiden gick fort nu så jag får min lön, så jag kan göra en diagnos och få veta felet, och sedan laga. Måste besikta om den innan 21/10...
Kul att förra ägaren gav mig presenten obesiktad bil fast jag fick det förklarat att den var besiktad i maj..
Ärliga människor uppskattas alltid!


Sök