SAAB og900s banracer E85

snygg_mange
11 september 2009 · 695 Inlägg

tänkte bygga om min saab 900s till en banracer.
de ja hade tänk göra är:

motor:
nya ram o vev lager
nya kolvringar
2.3 liters topp
om slipade förbränningskammare
2.3 liters insug
2.3 liters spjällhus
andra kammar med högre lyft
inslipade ventiler
saab 9000 aero turbo
extraktor grenrör
högre ladd
egen byggt laddtrycksstyrning
2.5 tums tryckrör
3 tums sugrör
dubbla 9000 dumpar
9000 IC
4 st extra spridare med egen bränsla rail
4 soppa pumpar
uppställt bränsletryck till 3 bar
bak flyttat kyl
m.m


Kaross:
5 cm bredare på varje sida
bort plockade lister
aero vinge
full bur
m.m
kom gärna med tips om vad ja ska göra med karossen de e ju den svåra biten på bygget


Chassi:
nylon bussningar över allt
hårdare dämpare och fjädrar (vet inte vilka än, tips?)
9000 ok i fram med 9000 skivor i fram
slitsade och borrade skivor i fram slitsade i bak
green stuff belägg
m.m

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/641719_nhcexi.jpg
så här såg bilen ut när jag hämtade den fast då hade den en hu

Senast redigerat av snygg_mange (25 juli 2010)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Rille0
11 september 2009 · 2 021 Inlägg

låter spännande smile 2,3l insug? du menar inte 2,1?

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
snygg_mange
11 september 2009 · 695 Inlägg

dags att börja riva lite.
så här ser en 900s motor ut, 145 hk... för hoppningsvis lite fler om ett tag
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/641721_hkd3xg.jpg


så fått bort kyl och dyligt nu närmar sig en urlyftning
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/761191_h8zv4n.jpg


så där ja... de va ju inte så svårt... doch så strulade det somfan när vi skulle ha bort en drivknut tur man har kompisar, eller hur foten?...wink tack för hjälpen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/641738_k1u68v.jpg



Här hänger den.... inte så fin men de ska nog kunna gå och ändra
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/761195_q435wj.jpg

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
11 september 2009 · 695 Inlägg

Rille0 skrev:
låter spännande smile 2,3l insug? du menar inte 2,1?

nepp 2.3 liters...wink

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
11 september 2009 · 695 Inlägg

så här ser en saab motor ut i delar..tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/641742_oyfo1y.jpg


här ligger blocket lådan o den gamla toppen nå som behöver en topp?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/761198_wg1ts3.jpg

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
11 september 2009 · 695 Inlägg

så rivit lite bak axel också så den har fått ett electrolys bad och ny lack:P
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/761204_0m1v7l.jpg


Turbo och insug, nån som behöver?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/761205_wlwcws.jpg

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
11 september 2009 · 695 Inlägg

då va blocket lackat. kanske skulle tagit en mer ovanlig färg?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/761207_84fyn8.jpg



passade på att lacka en del andra delar också
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/761210_2juwpm.jpg



kolvar och vev i...tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/761211_d1lknb.jpg


äntligen börjar de likna en motor igen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/761214_3jg879.jpg


då va växellådan dit monterad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/761216_kyiglh.jpg

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
11 september 2009 · 695 Inlägg

här har vi 2.3 liters toppen tagit ur ventilerna och puttsat lite på den
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/761220_ebrkxs.jpg


Här ska de båda slipas in ventiler och slipa om förbränningskammaren
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/761222_3azdm6.jpg


här är de ombyggda 2.3 liters insuget har tyvärr inga byggbilder på det men e de nån som undrar nått så kan ni ju fråga, de svåra va att hitta hållarna till spridarna dom finns på vissa gammla oplar om nån undrar
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/761223_dea6ui.jpg



från en annan vinkel. ja vet ja ska skära bort de överflödiga silikonethttps://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/761224_483srn.jpg

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
11 september 2009 · 695 Inlägg

IC:n prov monteras på den ny blästrade och grundade "kylar hållaren" elelr va de heter
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/761234_zh251g.jpg


lackat med hammar lack i motor rummet.... vet inte om de blev så snyggt men de rostar nog inte i alla fall sen behöver den inte va så snygg den ska ju bara gå fort
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/761231_y189mm.jpg


Min Saab och Fotens golf...big_smile får nog se upp för den när han är klar
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/761238_8ai8yw.jpg


inredning?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/761236_ztujth.jpg

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
bmx
12 september 2009 · 7 100 Inlägg

najs projekt smile,kommer att följas!
ska börja dona med min 900s nu under vintern ja  med smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
electric_boy
12 september 2009 · 14 Inlägg

spännade projekt!!!!!

Saab 9000 2.3t A50
Saab 900s "Ban räsern" (1991)
snygg_mange
12 september 2009 · 695 Inlägg

va hemma i garaget idag o mucklade lite. här fått en del saker ifrån speedparts du bland annat topp packning, insugspackning, ventiltätningar och topplocksbultar. så har puttsat o slipat till ventilerna i dag i ska för hoppningsvis kunna slipa in dom i säterna i morgon, för ja hade ingen slip pasta i dag men ska förhoppningsvis ha de tills i morgon. så i morgon blir de till att montera klart alla ventilerna och montera på toppen och lyfta i motorn om de hinns.




ny puttsade o slipade ventiler som väntar på att bli inslipade..tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/762041_j3hn05.jpg




provade även att montera toppen o insuget i dag... blir ganska maffigt...tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/762044_706jp5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/762045_ry43gq.jpg

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
12 september 2009 · 695 Inlägg

Elda skrev:
Intresant och snyggt, bara 2 saker jag undrar. först och främst, varför kör du med 900 intercooler? det är ju närapå standar doch inte vöerdrivet effektivt, att köra med en Kina ic är betydligt effektivar.e

Vidare till insuget, mig veterligen så är 900ans 2.1 insug bättre avstämt än 9000 insuget som är sämre avstämt + har sämre flöde (bara kolla vinklarna) för att det är ont om plats på 9000. mao har du gjort dig en otjänst med att bygga om insuget. om jag fattar det rätt så ska du ha spridarna uppe på insuget istället för orginalplaceringen? detta försämrar ju ytterligare mot att ha ett Riktigt programmerat chipp och större spridare på orginal placeringen.

vidare får jag ju peka på att turbon och ICn verkar vara den största svagheten i ditt motorrecept då dessa är klart underdimensionerade, dessutom så är 2 dumpventiler totalt onödigt. ett tips för att förbättra prestandan är att modda vaccumklockan på fördelaren eller ännu hellre installera ett DI system.

ang nylonbussningarna så Smäller det överallt runt dessa vad jag har hört av folk som kört med det på sina 900or så det rekomenderas inte. Om du vill vara Riktigt udda i fjädringsväg kan du bygga om till coilovers frma iaf wink

men ser spännande ut, just karrossmodifieringarna ser jag mest fram emot smile

njamen dom spridarna som sitter uppe på insuget är ju bara extra spridare som ja ska göra ett egen styrning till för att jag vill ha långt indug så jag får ett längre register än ocha ndledningen till att jag vill ha dubbla dumpar är för att jag inte vill ha något över tryck då jag släpper gasen för då kommer det förmodligen blåsa bort dom extra spridarna. tror du inte att en 9000 ic håller?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
13 september 2009 · 695 Inlägg

Elda skrev:

snygg_mange skrev:

Elda skrev:
Intresant och snyggt, bara 2 saker jag undrar. först och främst, varför kör du med 900 intercooler? det är ju närapå standar doch inte vöerdrivet effektivt, att köra med en Kina ic är betydligt effektivar.e

Vidare till insuget, mig veterligen så är 900ans 2.1 insug bättre avstämt än 9000 insuget som är sämre avstämt + har sämre flöde (bara kolla vinklarna) för att det är ont om plats på 9000. mao har du gjort dig en otjänst med att bygga om insuget. om jag fattar det rätt så ska du ha spridarna uppe på insuget istället för orginalplaceringen? detta försämrar ju ytterligare mot att ha ett Riktigt programmerat chipp och större spridare på orginal placeringen.

vidare får jag ju peka på att turbon och ICn verkar vara den största svagheten i ditt motorrecept då dessa är klart underdimensionerade, dessutom så är 2 dumpventiler totalt onödigt. ett tips för att förbättra prestandan är att modda vaccumklockan på fördelaren eller ännu hellre installera ett DI system.

ang nylonbussningarna så Smäller det överallt runt dessa vad jag har hört av folk som kört med det på sina 900or så det rekomenderas inte. Om du vill vara Riktigt udda i fjädringsväg kan du bygga om till coilovers frma iaf wink

men ser spännande ut, just karrossmodifieringarna ser jag mest fram emot smile

njamen dom spridarna som sitter uppe på insuget är ju bara extra spridare som ja ska göra ett egen styrning till för att jag vill ha långt indug så jag får ett längre register än ocha ndledningen till att jag vill ha dubbla dumpar är för att jag inte vill ha något över tryck då jag släpper gasen för då kommer det förmodligen blåsa bort dom extra spridarna. tror du inte att en 9000 ic håller?

En dump klarar utan problem att släppa all luft mend et är en bra säkerhetsåtgärd. En 9000 ic är för det första ganska klen i anslutningarna, BMW folket snackar om 1 bar konstant på deras 2.5-2.7 liters motorer och saab folket pratar om 200-220 hästar MAX med dom, samma gäller turbon som bottnar tidigt. kollar man ditt motorspecc borde du komma upp iu 250 hk om du byter ic och turbon mot bättre grejjer. ang registret så det du behöver göra för att kunna varva mer är att byta tryckarna, och ventilfjädrarna mot bättre diton, hört om att T7 tryckare ska vara bra alternativ med fjädrar från nått jag inte kommer ihåg. det som efter det sätter stopp är att motorn har ganska högt komp samt att tändningen inte pallar med, det du kan göra för att sänka kompet lagom är att ta reda på kolvar från en t16 -84 motor då dessa är annorlunda uppbyggda. mer varv kommer ju skapa varmare turbo och då behövs ännu större IC för att förhindra spikningar, turbomässigt tror jag en mitsusnurra från en volvo är bästa alternativet då du vill ha tidigt laddtryck så som jag förstår det.

Hur får du växellådan att palla med detta? du kommer väll åtminstånde köra med en 4-petad låda?


vill du ha ännu snabbare laddtryck föreslår jag att du använder 2" tryckrör istället för 2.5". och det är inga problem med den effekten att ha sås mså rör.

dels hade jag inte tänk att köra med så mycke mer ladd än 1 bar sen vet ja flera stycken som plockar ut en bra bit över 300hk med både 9000 insug o mindre turbo och betydligt mer än 1 bar i ladd. de med att han kommer toppa ut på höga varv har jag redan löst med både kammar o ventiler ne jag vill inte ha tidigt ladd för då ryker lådan i starten. ne ja ska köra på en fem växlad låda men jag har byggt både en launch control och en effekt kontroll för att kunns tyra effekten så som jag vill ha den i olika körförhållanden.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
bollen1986
13 september 2009 · 3 714 Inlägg

Ser bra ut smile

Passa dig så du inte skjuter topplockspackningen bara, 16v verkar vara lätta att köra ras på då polaren gjort det 3 ggr med orginalmotor (dock var det 1 av gångerna det satt steg3 grejor i)

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
snygg_mange
13 september 2009 · 695 Inlägg

bollen1986 skrev:
Ser bra ut smile

Passa dig så du inte skjuter topplockspackningen bara, 16v verkar vara lätta att köra ras på då polaren gjort det 3 ggr med orginalmotor (dock var det 1 av gångerna det satt steg3 grejor i)

tjena! hur mycket laddade han då?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Glader9991
13 september 2009 · 956 Inlägg

Elda skrev:

snygg_mange skrev:

Elda skrev:
Intresant och snyggt, bara 2 saker jag undrar. först och främst, varför kör du med 900 intercooler? det är ju närapå standar doch inte vöerdrivet effektivt, att köra med en Kina ic är betydligt effektivar.e

Vidare till insuget, mig veterligen så är 900ans 2.1 insug bättre avstämt än 9000 insuget som är sämre avstämt + har sämre flöde (bara kolla vinklarna) för att det är ont om plats på 9000. mao har du gjort dig en otjänst med att bygga om insuget. om jag fattar det rätt så ska du ha spridarna uppe på insuget istället för orginalplaceringen? detta försämrar ju ytterligare mot att ha ett Riktigt programmerat chipp och större spridare på orginal placeringen.

vidare får jag ju peka på att turbon och ICn verkar vara den största svagheten i ditt motorrecept då dessa är klart underdimensionerade, dessutom så är 2 dumpventiler totalt onödigt. ett tips för att förbättra prestandan är att modda vaccumklockan på fördelaren eller ännu hellre installera ett DI system.

ang nylonbussningarna så Smäller det överallt runt dessa vad jag har hört av folk som kört med det på sina 900or så det rekomenderas inte. Om du vill vara Riktigt udda i fjädringsväg kan du bygga om till coilovers frma iaf wink

men ser spännande ut, just karrossmodifieringarna ser jag mest fram emot smile

njamen dom spridarna som sitter uppe på insuget är ju bara extra spridare som ja ska göra ett egen styrning till för att jag vill ha långt indug så jag får ett längre register än ocha ndledningen till att jag vill ha dubbla dumpar är för att jag inte vill ha något över tryck då jag släpper gasen för då kommer det förmodligen blåsa bort dom extra spridarna. tror du inte att en 9000 ic håller?

En dump klarar utan problem att släppa all luft mend et är en bra säkerhetsåtgärd. En 9000 ic är för det första ganska klen i anslutningarna, BMW folket snackar om 1 bar konstant på deras 2.5-2.7 liters motorer och saab folket pratar om 200-220 hästar MAX med dom, samma gäller turbon som bottnar tidigt. kollar man ditt motorspecc borde du komma upp iu 250 hk om du byter ic och turbon mot bättre grejjer. ang registret så det du behöver göra för att kunna varva mer är att byta tryckarna, och ventilfjädrarna mot bättre diton, hört om att T7 tryckare ska vara bra alternativ med fjädrar från nått jag inte kommer ihåg. det som efter det sätter stopp är att motorn har ganska högt komp samt att tändningen inte pallar med, det du kan göra för att sänka kompet lagom är att ta reda på kolvar från en t16 -84 motor då dessa är annorlunda uppbyggda. mer varv kommer ju skapa varmare turbo och då behövs ännu större IC för att förhindra spikningar, turbomässigt tror jag en mitsusnurra från en volvo är bästa alternativet då du vill ha tidigt laddtryck så som jag förstår det.

Hur får du växellådan att palla med detta? du kommer väll åtminstånde köra med en 4-petad låda?


vill du ha ännu snabbare laddtryck föreslår jag att du använder 2" tryckrör istället för 2.5". och det är inga problem med den effekten att ha sås mså rör.

O fasen, är 9000 ic så dåliga?

Jag tänkte ju montera 9000 ic och sen skruva upp laddtrycket med tryckvakten som http://popeye.rty.nu/ beskriver det, och det är ju ca 1,3 bar skrev han på sin sida.

snygg_mange
14 september 2009 · 695 Inlägg

va nere i garaget i går och fixade lite gjorde klart toppen och monterade den, svetsade också in ett stag emellan hjulhusen i bak, mätte lite på vart jag skulle sätta kylet. tog en jädra tid att slipa in alla ventiler men de blev bra i alla fall ska för hoppningsvis slipa om kammarna snart så ja kan få dit dom. börjar ångra färgvalet på blocket dock... skulle nog hellre vilja ha ett vitt elelr svart i o med att resten av bilen ska gå i vitt o svart

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/763374_44b9cf.jpg

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
14 september 2009 · 695 Inlägg

Glader9991 skrev:

Elda skrev:

snygg_mange skrev:

njamen dom spridarna som sitter uppe på insuget är ju bara extra spridare som ja ska göra ett egen styrning till för att jag vill ha långt indug så jag får ett längre register än ocha ndledningen till att jag vill ha dubbla dumpar är för att jag inte vill ha något över tryck då jag släpper gasen för då kommer det förmodligen blåsa bort dom extra spridarna. tror du inte att en 9000 ic håller?

En dump klarar utan problem att släppa all luft mend et är en bra säkerhetsåtgärd. En 9000 ic är för det första ganska klen i anslutningarna, BMW folket snackar om 1 bar konstant på deras 2.5-2.7 liters motorer och saab folket pratar om 200-220 hästar MAX med dom, samma gäller turbon som bottnar tidigt. kollar man ditt motorspecc borde du komma upp iu 250 hk om du byter ic och turbon mot bättre grejjer. ang registret så det du behöver göra för att kunna varva mer är att byta tryckarna, och ventilfjädrarna mot bättre diton, hört om att T7 tryckare ska vara bra alternativ med fjädrar från nått jag inte kommer ihåg. det som efter det sätter stopp är att motorn har ganska högt komp samt att tändningen inte pallar med, det du kan göra för att sänka kompet lagom är att ta reda på kolvar från en t16 -84 motor då dessa är annorlunda uppbyggda. mer varv kommer ju skapa varmare turbo och då behövs ännu större IC för att förhindra spikningar, turbomässigt tror jag en mitsusnurra från en volvo är bästa alternativet då du vill ha tidigt laddtryck så som jag förstår det.

Hur får du växellådan att palla med detta? du kommer väll åtminstånde köra med en 4-petad låda?


vill du ha ännu snabbare laddtryck föreslår jag att du använder 2" tryckrör istället för 2.5". och det är inga problem med den effekten att ha sås mså rör.

O fasen, är 9000 ic så dåliga?

Jag tänkte ju montera 9000 ic och sen skruva upp laddtrycket med tryckvakten som http://popeye.rty.nu/ beskriver det, och det är ju ca 1,3 bar skrev han på sin sida.

äh de e lugnt 1.5 håller de för

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
16 september 2009 · 695 Inlägg

Va på världens i världens bästa affär o köpte daker till bilen idag..wink bland annat stålomspunna bränsle ledningar färg o lite 3" rör.
kom på att jag redan hade en turbo hemma som ja kan använda så jag slipper köpa en ny...tongue
ni får gissa vilken ja hade tänk att använda. den som tycker den e för liten kan ju säga till... dne har nämligen suttit på en 7 liters ALLIS CHALMERS lastmaskin...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/765053_54iamc.jpg

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang