2960
Sök

Köpråd Volvo 940 turbo eller Nissan 200sx s13

allätare
193 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#1
Var och ens åsikt.. för och nackdelar

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 september 2009
#2
fördelar 940 turbo biliga finns delar överallt går som raketer med tanke på priset man betalar för dom ..

dåliga med dom kopplingarna är känsliga och har man m46 lådan går overdriven sönder ...

annars finns de inte så mkt negativt om dom men ska man köpa en i samma pris klass som en nissan 200sx så skulle jag köpa nissan alla gånger


4 670 Inlägg
13 september 2009
#3
Viktigaste o kolla om du köper en s13 är om den är trimmad, Då ska oljekylare vara monterat.
Lyssna noga på motorgången så inga missljud kommer ifrån den.

Är motorn trimmad o oljekylare inte monterad skulle ja vända så snart ja kikat på bilen!

S13 är ruskigt roliga o snygga bilar!


There is no replacement for displacement
630 Inlägg
13 september 2009
#4
Fördel volvon:
Lätt och billig att laga
slitstark
relativt bekväm

Nackdel volvo:
Drar mycket bensin
Enligt mig ful
Trött, iallafall orginal

Fördel nissan:
Snyggare
går bättre

nackdel nissan:
Motorn verkar inte vara den pålitligaste
litet baksäte
Säkerligen både dyrare och krångligare att laga än volvon


Beror väl helt på vad du skall ha bilen till? Det enda som de har gemensamt är väl bakhjulsdrift och turbo...


4 670 Inlägg
13 september 2009
#5
R_fused skrev:
Fördel volvon:
Lätt och billig att laga
slitstark
relativt bekväm

Nackdel volvo:
Drar mycket bensin
Enligt mig ful
Trött, iallafall orginal

Fördel nissan:
Snyggare
går bättre

nackdel nissan:
Motorn verkar inte vara den pålitligaste
litet baksäte
Säkerligen både dyrare och krångligare att laga än volvon


Beror väl helt på vad du skall ha bilen till? Det enda som de har gemensamt är väl bakhjulsdrift och turbo...

Motorn är pålitlig så länge man sköter motorn!

Många ger ca18det väldigt dåligt ryckte angående lagerras, men de är personen som bygger motorn som skiter i att om man trimmar motorn så behövs kylning för detta med!

S13 har väldigt dålig oljemängd och trimmar man motorn så går oljetempen upp för högt pga oljemängden o förlorar det den ska göra! så därför får lagrena ingen olja imellan o då skär dom!

Så är motorn trimmad är oljekylare ett måste! Annars är ras ett faktum!


Meister
6 763 Inlägg
13 september 2009
#6
mickius skrev:
R_fused skrev:
Fördel volvon:
Lätt och billig att laga
slitstark
relativt bekväm

Nackdel volvo:
Drar mycket bensin
Enligt mig ful
Trött, iallafall orginal

Fördel nissan:
Snyggare
går bättre

nackdel nissan:
Motorn verkar inte vara den pålitligaste
litet baksäte
Säkerligen både dyrare och krångligare att laga än volvon


Beror väl helt på vad du skall ha bilen till? Det enda som de har gemensamt är väl bakhjulsdrift och turbo...

Motorn är pålitlig så länge man sköter motorn!

Många ger ca18det väldigt dåligt ryckte angående lagerras, men de är personen som bygger motorn som skiter i att om man trimmar motorn så behövs kylning för detta med!

S13 har väldigt dålig oljemängd och trimmar man motorn så går oljetempen upp för högt pga oljemängden o förlorar det den ska göra! så därför får lagrena ingen olja imellan o då skär dom!

Så är motorn trimmad är oljekylare ett måste! Annars är ras ett faktum!

Visst är det så men det är ju allmänt känt att de inte är direkt tacksamma att trimma då det är dyrt om man vill ha maskinen att hålla. Volvons motor är klart bättre på alla sätt men sen att chassiet är så tråkigt att man blir sjösjuk är en annan femma. Provkör båda så får du se vart du hamnar. Jag hade iaf köpt en 200:a men frågan är hur länge man fortsätter att åka ca18det


allätare
193 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#7
R_fused skrev:
Fördel volvon:
Lätt och billig att laga
slitstark
relativt bekväm

Nackdel volvo:
Drar mycket bensin
Enligt mig ful
Trött, iallafall orginal

Fördel nissan:
Snyggare
går bättre

nackdel nissan:
Motorn verkar inte vara den pålitligaste
litet baksäte
Säkerligen både dyrare och krångligare att laga än volvon


Beror väl helt på vad du skall ha bilen till? Det enda som de har gemensamt är väl bakhjulsdrift och turbo...

Helt klart mer sportbil än 940n. men då jag inte ens kanske har råd med garage nu så ska det vara en bruksbil också. Siktar på köp till nästa sommar så har lite tid på mig att fundera över saken.. när man närmar sig 300/400 hk som polaren har i sin 200 med orginal kolvar och stakar. det kanske är lite svårare med redblocken? man vill ju gärna ha lite vrid

uppskattar mer köpråd smile!!

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

allätare
193 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#8
camaro67 skrev:
mickius skrev:
R_fused skrev:
Fördel volvon:
Lätt och billig att laga
slitstark
relativt bekväm

Nackdel volvo:
Drar mycket bensin
Enligt mig ful
Trött, iallafall orginal

Fördel nissan:
Snyggare
går bättre

nackdel nissan:
Motorn verkar inte vara den pålitligaste
litet baksäte
Säkerligen både dyrare och krångligare att laga än volvon


Beror väl helt på vad du skall ha bilen till? Det enda som de har gemensamt är väl bakhjulsdrift och turbo...

Motorn är pålitlig så länge man sköter motorn!

Många ger ca18det väldigt dåligt ryckte angående lagerras, men de är personen som bygger motorn som skiter i att om man trimmar motorn så behövs kylning för detta med!

S13 har väldigt dålig oljemängd och trimmar man motorn så går oljetempen upp för högt pga oljemängden o förlorar det den ska göra! så därför får lagrena ingen olja imellan o då skär dom!

Så är motorn trimmad är oljekylare ett måste! Annars är ras ett faktum!

Visst är det så men det är ju allmänt känt att de inte är direkt tacksamma att trimma då det är dyrt om man vill ha maskinen att hålla. Volvons motor är klart bättre på alla sätt men sen att chassiet är så tråkigt att man blir sjösjuk är en annan femma. Provkör båda så får du se vart du hamnar. Jag hade iaf köpt en 200:a men frågan är hur länge man fortsätter att åka ca18det

ca18det??

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

4 670 Inlägg
13 september 2009
#9
ca18det är det motorn heter i s13 så länge dom inte är import ifrån japan!

i dom sitter det sr20det istället!
Senast redigerat av mickius (13 september 2009)


1 814 Inlägg
13 september 2009
#10
Nissan!

Piggare, lättare, sportigare, vackrare samt billigare i drift när det kommer till soppan.

517 Inlägg
13 september 2009
#11
Visst är det så men det är ju allmänt känt att de inte är direkt tacksamma att trimma då det är dyrt om man vill ha maskinen att hålla. Volvons motor är klart bättre på alla sätt men sen att chassiet är så tråkigt att man blir sjösjuk är en annan femma. Provkör båda så får du se vart du hamnar. Jag hade iaf köpt en 200:a men frågan är hur länge man fortsätter att åka ca18det

Nu håller jag nog inte riktigt med dig...

Få motorer är så tacksamma att trimmas som nissans ca18det. Finns hur mycket eftermarknads delar som helst! Man hade förmodligen kunna stoppa ihop en hel bil av allt som finns att erbjuda till s13. I och med att utbudet är så stort kan man bygga ihop en riktig värsting med relativt låg budget.

Sedan uttalandet om att volvo motorn skulle vara bättre på alla sätt och vis, kunde inte vara längre ifrån sanningen.

Möjligen slitstarkare. Men sedan spelar ju ägarens körstil och underhåll en ganska stor roll. Och en sportbil lever ofta lite hårdare än en gubbkörd volvo.

kort och gott. Familjeräser med generöst utrymme eller en riktig sportbil... vilken passar ditt behov bäst?

Jlmmy
13 september 2009
#12
Hoppas du skojar? yikes

s13 utan tvekan <3

Meister
6 763 Inlägg
13 september 2009
#13
Ghost_Face skrev:
Visst är det så men det är ju allmänt känt att de inte är direkt tacksamma att trimma då det är dyrt om man vill ha maskinen att hålla. Volvons motor är klart bättre på alla sätt men sen att chassiet är så tråkigt att man blir sjösjuk är en annan femma. Provkör båda så får du se vart du hamnar. Jag hade iaf köpt en 200:a men frågan är hur länge man fortsätter att åka ca18det

Nu håller jag nog inte riktigt med dig...

Få motorer är så tacksamma att trimmas som nissans ca18det. Finns hur mycket eftermarknads delar som helst! Man hade förmodligen kunna stoppa ihop en hel bil av allt som finns att erbjuda till s13. I och med att utbudet är så stort kan man bygga ihop en riktig värsting med relativt låg budget.

Sedan uttalandet om att volvo motorn skulle vara bättre på alla sätt och vis, kunde inte vara längre ifrån sanningen.

Möjligen slitstarkare. Men sedan spelar ju ägarens körstil och underhåll en ganska stor roll. Och en sportbil lever ofta lite hårdare än en gubbkörd volvo.

kort och gott. Familjeräser med generöst utrymme eller en riktig sportbil... vilken passar ditt behov bäst?

ÄVen om det finns mängder med eftermarknads prylar till nissan så betyder inte det att det är billigt att bygga en värstingmotor. Men visst tycker man att 300hk är värsting så visst. Men i min värld så är inte 300hk speciellt mycket. Nämn några fördelar med ca18det jämfört med b230ft/fk. Men visst är en 200:a roligare att köra jämfört med en vingelvolvo men motorn är inte något att ha


75 Inlägg
13 september 2009
#14
940in om du vill ha pengar kvar i plånboken big_smile


Riktig kvalité som håller
Senast redigerat av Herald (13 september 2009)

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt

4 506 Inlägg
13 september 2009
#15
Ingen av bilarna är nya, Chansen e stor att bilarna är ungdomsägda, Så köpper du en billigare oavsett märke så kommer du säkert få meka lite & stå ut med lite problem.

Kan du andas kan du dö.

1 339 Inlägg
13 september 2009
#16
Köper du en 940LTT istället för fulltryckare direkt, du kan ju ändå lätt fixa fulltryck så är chansen betydligt reducerad att du råkar köpa en som är hårt körd. Du skulle använda den som bruksbil också? Ja där e de bara fördelar för 940 mot nissan. Drag (ofta) och större utrymme får du i 940.


Röstar på 940


allätare
193 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#17
Ghost_Face skrev:
Visst är det så men det är ju allmänt känt att de inte är direkt tacksamma att trimma då det är dyrt om man vill ha maskinen att hålla. Volvons motor är klart bättre på alla sätt men sen att chassiet är så tråkigt att man blir sjösjuk är en annan femma. Provkör båda så får du se vart du hamnar. Jag hade iaf köpt en 200:a men frågan är hur länge man fortsätter att åka ca18det

Nu håller jag nog inte riktigt med dig...

Få motorer är så tacksamma att trimmas som nissans ca18det. Finns hur mycket eftermarknads delar som helst! Man hade förmodligen kunna stoppa ihop en hel bil av allt som finns att erbjuda till s13. I och med att utbudet är så stort kan man bygga ihop en riktig värsting med relativt låg budget.

Sedan uttalandet om att volvo motorn skulle vara bättre på alla sätt och vis, kunde inte vara längre ifrån sanningen.

Möjligen slitstarkare. Men sedan spelar ju ägarens körstil och underhåll en ganska stor roll. Och en sportbil lever ofta lite hårdare än en gubbkörd volvo.

kort och gott. Familjeräser med generöst utrymme eller en riktig sportbil... vilken passar ditt behov bäst?

lutar åt 200an som du säger finns det helt klart massa goa saker att kosta på. Som inte direkt skulle kännas lika upphetsande att kosta åpå till en gubb volvo

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

8 267 Inlägg
13 september 2009
#18
mickius skrev:
Motorn är pålitlig så länge man sköter motorn!

Många ger ca18det väldigt dåligt ryckte angående lagerras, men de är personen som bygger motorn som skiter i att om man trimmar motorn så behövs kylning för detta med!

S13 har väldigt dålig oljemängd och trimmar man motorn så går oljetempen upp för högt pga oljemängden o förlorar det den ska göra! så därför får lagrena ingen olja imellan o då skär dom!

Så är motorn trimmad är oljekylare ett måste! Annars är ras ett faktum!

Men frågan är ju, för om jag inte missminner mig från när jag sklruvade ihop en ca18det att det gick i ungefär lika mycket / lite olja i den som i en B23/230? En sån gär det 3,8 liter i, och det är väl nåt liknande i en ca18det? Sen är det väl kanske inte bara ojetemperaturen som är problemet. Hur man än vrider och vänder på saken så är lagren väldigt små vilket ju ger mer belastning per yta än ett större lager.

EDIT: Nu har ju volvon olekylare original som man får lägga 0,5 liter på vad jag sa, men om man hr oljekyl på S13 så blir det ju jämförbart

En vässad S13 är en ruskigt rolig bil, inte tu tal om den saken. 940in är ju inte lika rolig om man jämför originalbilarna. Men viktigt va det gäller båda modellerna är att hitta ett vettigt exemplar. Volvon må vara omtalad som stryktålig, men även den har gränser...
Senast redigerat av Marlboroman (13 september 2009)


4 506 Inlägg
13 september 2009
#19
Ang väghållning, Har du pengar vilket jag antar att du har eftersom du pratar om eftermarknads delar
Så finns det en uppsjö med riktiga sådana till Volvo 940 också då dom används mkt innom rally & även
inom ban körning.

Kolla Sam Steffanson
http://www.samsteffansson.se/
Volvo
900-serien

wolla! (eller hur det stavas)

Kan du andas kan du dö.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 september 2009
#20
Volvon är mycket driftsäkrare, även om du skiter i att vårda den. Men 200sx är betydligt roligare, en sportbil jämfört med Volvon ju.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök