3508
Sök

Ställa laddtryck, SAAB 9000 2,3T SQR steg 3

M-Driver
16 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
Köpte min första turbobil för 3 veckor sendan; en saab 9000 chippad osv osv...

Saaben laddar nu 1,4 bar men efter typ 4000 varv sjunker laddet till 0,8 bar. Inget fel med det, men han som sålde yrade något om att man kunde ställa laddet mellan 0,8 och 1,4 bar. Så jag antar nu att laddet är inställt att ligga på det som jag skrev före, men jag vill gärna veta var och hur man ställer om laddet eller mappningen.

Nån vänlig skäl som vill berätta?
//MVH Oskar.

7 281 Inlägg
17 september 2009
Vilken årsmodell?
Jag gissar på -94 eller nyare iaf.

Hur som helst så ställer man bara in grundladdtrycket på dessa bilar sen sköter datorn resten.
Du ska inte ha någon pysventil eller öka laddet genom att vrida WG stången.

För att ställa in GLT'n så antingen rycker du säkringen till APC eller så tar du bara ur kontakten till magnetventilen.
Då ska bilen ladda 0.45bar om inte dom på SQR säger annat.

M-Driver
16 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
Helt rätt, 95:a!

Så du menar att jag inte kan ställa så att laddet varar 1,4 bar hela registret ut?

7 281 Inlägg
17 september 2009
Du ställer inte laddet.
Dom som har programmerat din box har ställt laddet.
Du justerar in korrekt GLT som jag beskrev så sköter datorn resten.

Anser du att du har lågt ladd då, då är det bara att felsöka vad som felar.
Det är inte ovanligt att magnetventilen krånglar och då kan du få lite varierande laddtryck.

Visst det går att justera själv med andra verktyg men dom som vet vad dom håller på med då behöver inte ställa den frågan wink
Senast redigerat av Brains (17 september 2009)

M-Driver
16 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
Ok. Funderade mest bara p.g.a. att förra ägaren förklarade nått om hur man ställer laddet?!? Och samt att laddet åker ner till 0,8 bar efter 4000rpm, normalt?

Edit: http://www.garaget.org/?car=97749 bilen i fråga.
Senast redigerat av o0ski (18 september 2009)

7 281 Inlägg
18 september 2009
Många vet inte vad dom håller på med tyvärr...
Börja med att ställa in GLT'n till normal nivå så får vi se vad som händer.

Kan vara magnetventilen som är dålig, kan vara kassa vakumslangar, wastegateklockan kan ha blivit slapp.

M-Driver
16 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
Okey, kan tillägga att ibland om man är lite för snabb på gasen så kan motorn dö bort och börja skjuta lite...

7 281 Inlägg
18 september 2009
Gör en ordentlig service med rätt tändstift. BCRP7ES-11
Ställ därefter in glt'n och se till att du inte har någon pysventil monterad.

Därefter kan du skriva ner vad du får för laddtryck och andra bekymmer.
Senast redigerat av Brains (18 september 2009)

Koopfan
77 Inlägg
18 september 2009
Brains skrev:
Vilken årsmodell?
Jag gissar på -94 eller nyare iaf.

Hur som helst så ställer man bara in grundladdtrycket på dessa bilar sen sköter datorn resten.
Du ska inte ha någon pysventil eller öka laddet genom att vrida WG stången.

För att ställa in GLT'n så antingen rycker du säkringen till APC eller så tar du bara ur kontakten till magnetventilen.
Då ska bilen ladda 0.45bar om inte dom på SQR säger annat.

kan du förklara mer? Ja har samma symptom. hur å var ställer man GLT? vad är det!? ställer den sig själv om ja drar ur MV kontakten? Vad blir bättre av det? Ska bilen startas efter att dragit ut MV kontakt sen monteras tillbaka?
Senast redigerat av koopfan (18 september 2009)

-Tiguan R-line -19

7 281 Inlägg
18 september 2009
Du drar ur el-kontakten till magnetventilen.
Drar ut och kör fullgas på typ 3an eller 4ans växel, samtidigt kikar på du laddtrycksmätaren.
Det den visar då är ditt grundladdtryck.
Normalt sett ska den ligga på 0.45bar om jag inte missminner mig. Kan dock vara högre om du har en annan tryckklocka/turbo och programvaran är anpassat för det.
Ligger den inte där så justerar du på wastegatestången tills du når rätt.
Skruva in stången = högre GLT
Skruva ut stången = lägre GLT

M-Driver
16 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Gör en ordentlig service med rätt tändstift. BCRP7ES-11
Ställ därefter in glt'n och se till att du inte har någon pysventil monterad.

Därefter kan du skriva ner vad du får för laddtryck och andra bekymmer.

Pysventil = dumpventil?

7 281 Inlägg
18 september 2009
Nej, pysventil är en laddtrycksstyrning som man kan sätta dit för att öka laddtrycket.
Om någon har monterat en så sitter den mellan wastegaten och magnetventilen.

http://www.stylingshopen.se/images/products/laddtrycksstyrning/tuningmotor/CRBAIC01_3.jpg
Ungefär såhär ser många ut.
Senast redigerat av Brains (18 september 2009)

1 062 Inlägg
19 september 2009
Om du har ett program där tändkurvor och bränsle är mappat för 0,8bar på högre varvtal så kan det ju såklart gå riktigt illa om du bara kranar på med 80% mera laddtryck! Givetvis galet!
Och med en liten orginalturbo lär det bli hett och spika friskt. Spikar det för kraftigt så fixar ingen spikdetektering i världen att feta på med soppa då dina spridare säkert ligger på gränsen redan. Eller backa tändningen för den delen kan också blir svårt.
Pysa lite kan ju gå på en helt orginalmotor men det är ju inte ens riskfritt där heller för OM det skulle spika så kan ju inte ECU reglera ner laddtrycket.

M.V.H.

M-Driver
16 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
AndreasPlars skrev:
Om du har ett program där tändkurvor och bränsle är mappat för 0,8bar på högre varvtal så kan det ju såklart gå riktigt illa om du bara kranar på med 80% mera laddtryck! Givetvis galet!
Och med en liten orginalturbo lär det bli hett och spika friskt. Spikar det för kraftigt så fixar ingen spikdetektering i världen att feta på med soppa då dina spridare säkert ligger på gränsen redan. Eller backa tändningen för den delen kan också blir svårt.
Pysa lite kan ju gå på en helt orginalmotor men det är ju inte ens riskfritt där heller för OM det skulle spika så kan ju inte ECU reglera ner laddtrycket.

M.V.H.

1. turbon aer inte orginal det aer en T28
2. Har ingen pysventil

M-Driver
16 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Drog ut sladden ur magnetventlien för att kolla upp GLT men inget hände, bilen går helt normalt, laddet är det samma!

7 281 Inlägg
27 september 2009
Går det att röra på wastegaten armen?

M-Driver
16 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Efter lite felsökning så har jag konstaterat att magnetventilen är trasig!

5 710 Inlägg
6 oktober 2009
o0ski skrev:
Drog ut sladden ur magnetventlien för att kolla upp GLT men inget hände, bilen går helt normalt, laddet är det samma!

Att den går som förut ihop med den förra ägarens kommentar "ställa laddtryck" känns precis som att det skulle sitta en pysventil monterad?
Men men....har du ingen pysventil så har du ju inte det smile

Hur konstaterade du det?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

M-Driver
16 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
jonTe skrev:

Hur konstaterade du det?

mvh Jonas

kopplade ihop C och W slangen och bilen började ladda GLT...
Köpte ny magnetventil och nu laddar bilen 1,5bar och sedan droppar laddet till 1,0 sad
Så problemet kvarstår...

106 Inlägg
6 november 2009
till sqr steg 3 är du tvungen att köpa starkare fjäder till wg,n d är därför den inte orkar hålla trycket m.v.h jimpan

Sök