Residence skrev:
om jag står och dömmer barca vs real och älskar barca.. bör jag dömma till barcas fördel?
om admin WeDo inte tål bmw och det uppstår tjafs om bmw vs audi.. bör då WeDo välja sida och dela ut varningar till bmw tjafsaren för att han råkar gilla det andra bilmärket?
knas!
Du har så rätt så.
Domare ska vara opartiska. Och om en domare riskerar att bli partisk (t.ex. en kompis bil) bör andra domare tillkallas då de kan göra en opartisk bedömning.
Klarar man inte att vara opartisk när det kommer till vissa saker så ska man givetvis inte ha denna klass med på sitt protokoll. Att personerna som blir utsedda till domare sen bör ha god kunskap om fordon sedan många år är för mig en självklarhet. Att sätta kompisens flickvän (som varit bilintresserad 2månader och de varit tillsammans i 1.5) som domare är då galenskap, då blir det kompisröster.
Att sedan ha yrkesmän med är en fördel, för de flesta av oss klarar inte att bedöma kvalitén på ett lackeringsarbete lika bra som en person som arbetar som lackerare. Samma sak men olika biltyper - ska man döma USA-bilar bör man veta en del om dem. Man bör veta olika tidstypiska drag, se stora modifikationer tydligt och inse arbetet i detaljer som ägare berättar om.
Sen får vi inte glömma att det är bilen som bedöms efter skick och utseende, inte föraren, inte bilmodellen utan den specifika bilen som står framför domaren. En Corolla ha samma chans som en Supra, RX7a eller Impreza då det ska handla om just den unika bilen. Avdrag ska då göras på samma sätt på samma sätt på alla bilar. Rost? Minus. Lacksläpp? Minus. Stenskott? Minus. Saker som strider mot bilens tema? Minus.
Det finns protokoll att följa vid en bedömning av en bil, vilket gör att de kan ha rättvisa bedömningar på t.ex. "Power Meet". Där fick en kille minus för han hade använt en modern kabelsko när han renoverat bilen, just för att domarna nyttjade sina listor.
Domarna ska ner och titta under bilarna, de ska granska allt de kan. Givetvis under en rimlig tid, men det får man avgöra med träffens längd och antal bilar per klass. En domare bör som minst göra samma typ av koll som någon som ska köpa bilen, utom det som gäller drivlinan.
Eller tycker folk att jag har fel?