Krockade med polaren i helgen, hur går vi till väga nu?

Seth
21 september 2009 · 3 354 Inlägg

fredriq skrev:
Att framförvarande bilar inte håller avståndet verkar vara ett stort problem i trafiken nu för tiden...

menar du att de inte håller avstånd till bilen framför dem eller att de inte håller avstånd till bilen bakom?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Rock-Star
21 september 2009 · 2 982 Inlägg

weian skrev:
man "ska" inte väja fö mindre djur än rådjur.

kul när de kommer en skock mä vildsvin upp på vägen hmm

kör på o fixa middagen! smile
ont': det är din polare som är vållande ur försäkringssynpunkt.

Senast redigerat av Residence (21 september 2009)

fredriq Olika
21 september 2009 · 907 Inlägg

Seth skrev:

fredriq skrev:
Att framförvarande bilar inte håller avståndet verkar vara ett stort problem i trafiken nu för tiden...

menar du att de inte håller avstånd till bilen framför dem eller att de inte håller avstånd till bilen bakom?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

Om folk kunde låta bli att köra så förbannat nära skulle många onödiga olyckor kunna undvikas.

Mvh
Fredrik
IMPRAZERN Intresseklubben
21 september 2009 · 673 Inlägg

men går det inte att säga du skulle göra en omkörning där det blev 2 filigt? och då kunna skylla på det va därför du låg så nära? hoppas det löser sig iaf..

snygg bild förövrigt big_smile

/Mvh Andreas
Seat Leon FR "Sotis" (2016)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
21 september 2009 · 2 972 Inlägg

IMPRAZERN skrev:
men går det inte att säga du skulle göra en omkörning där det blev 2 filigt? och då kunna skylla på det va därför du låg så nära? hoppas det löser sig iaf..

snygg bild förövrigt big_smile

Nu får du väl gnugga geniknölen eller låta bli att köra bil! Det är väl inte mer tillåtet att ligga för nära och därför krocka bara för att man "tänkte köra om".... Jisses....

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Hamilton
21 september 2009 · 8 864 Inlägg

azid skrev:
är de inte så att man inte ska väjja för djur mindre än älgar?..

Du ska inte väja för mindre än klövdjur, dvs djur som har klövar ska du väja för.

Fotograf på tierpidag.se
Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
21 september 2009 · 887 Inlägg

IMPRAZERN skrev:
men går det inte att säga du skulle göra en omkörning där det blev 2 filigt? och då kunna skylla på det va därför du låg så nära? hoppas det löser sig iaf..

snygg bild förövrigt big_smile

Varför ska jag dra en lögn om att jag försökte köra om på heldragen linje? Jag hade ju inte ens hunnit ut på "fria" vägen (tills refugen tog slut) när det smällde. hmm

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
azid Det som inte dödar gör ont
21 september 2009 · 2 668 Inlägg

Hamilton skrev:

azid skrev:
är de inte så att man inte ska väjja för djur mindre än älgar?..

Du ska inte väja för mindre än klövdjur, dvs djur som har klövar ska du väja för.

oook tongue

2slow
RobinNilsson
21 september 2009 · 369 Inlägg

Att man inte ska väja osv för vissa djur kan man bara slänga i väggen. Det går så snabbt så man har oftast inte en chans att bara reagera, men även ett rådjur kan göra stora skada.. 

Tillbaka till topic.   Jag tycker du ska ta kontakt med ditt försäkringsbolag, berätta för dom precis hur allting gick till, UTAN att hitta på eller ljuga. Berätta allting till punkt och pricka så har dom 100% koll på hur ni löser detta på bästa sätt.. Att man skulle köra om osv spelar ingen roll, dom som jobbar på försäkringsbolagen är liksom inga idioter..   Lycka till nu och hoppas det löser sig snart smile 

Mvh Robin

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
22 september 2009 · 887 Inlägg

RobinNilsson skrev:
Att man inte ska väja osv för vissa djur kan man bara slänga i väggen. Det går så snabbt så man har oftast inte en chans att bara reagera, men även ett rådjur kan göra stora skada.. 

Tillbaka till topic.   Jag tycker du ska ta kontakt med ditt försäkringsbolag, berätta för dom precis hur allting gick till, UTAN att hitta på eller ljuga. Berätta allting till punkt och pricka så har dom 100% koll på hur ni löser detta på bästa sätt.. Att man skulle köra om osv spelar ingen roll, dom som jobbar på försäkringsbolagen är liksom inga idioter..   Lycka till nu och hoppas det löser sig snart smile 

Mvh Robin

Skickade in en anmälan igår, länkade t.om till bilden här på garaget.
Sen ringer jag dom under dagen från jobbet så att dom har full koll precis som du säger.
Vi får se hur detta utvecklar sig.
Återkommer med info.

Återigen, tack till er som stannade vid sidan och frågade om man behövde hjälp med något.

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
MrJAM
22 september 2009 · 1 464 Inlägg

RobinNilsson skrev:
Att man inte ska väja osv för vissa djur kan man bara slänga i väggen. Det går så snabbt så man har oftast inte en chans att bara reagera, men även ett rådjur kan göra stora skada..

Ja, dessutom finns det ingen regel som berättar specifikt vilka djur man ska väja för. Det är bara rekomendationer som 'någon' kommit på. Allt handlar om ansvar och omdömmet i trafiken och som nämns om man hinner. Exempelvis 'ska' man inte väja för ett rådjurskid. Men det är inte så lämpligt om man har en regionsbuss bakom sig och möter en timmerbil. Då är det bättre man siktar på väggrenen. Om man hinner.

Jag har kört genom en drös duvor en gång och det är inte heller så lätt att inte väja, rent instinktivt. Nu flyger idiotduvor alltid åt fel håll ändå så det är ett dåligt exempel, men...

RobinNilsson skrev:
Tillbaka till topic.   Jag tycker du ska ta kontakt med ditt försäkringsbolag, berätta för dom precis hur allting gick till, UTAN att hitta på eller ljuga. Berätta allting till punkt och pricka så har dom 100% koll på hur ni löser detta på bästa sätt.. Att man skulle köra om osv spelar ingen roll, dom som jobbar på försäkringsbolagen är liksom inga idioter..   Lycka till nu och hoppas det löser sig snart smile

Måste hålla med. Alla (givetvis inkl. undertecknad) hobbyjurister här kan bara tycka till. I slutänden sitter det alltid någon annan person som faktisk ska besluta om ärendet. Denne kan vända på 'dommen' mycket baserat på hur handläggaren mår den dagen.

Kan bara önska lycka till och hoppas att allt går smärtfritt. Reperationer och lackeringar inom försäkringsprocesser är väl inte direkt speciellt upphetsande. Ringa, ringa, ringa, vänta, vänta, vänta...

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
iceman_21
22 september 2009 ·

Hamilton skrev:

azid skrev:
är de inte så att man inte ska väjja för djur mindre än älgar?..

Du ska inte väja för mindre än klövdjur, dvs djur som har klövar ska du väja för.

----Björnar har då tassar...å dom kan bli rätt stora....smile


Skämt åsido...man får väja för vilket djur man vill..naturligtvis. 
har då ALDRIG hört några som helst rekomendationer om vilka djur man ska å inte ska väja för...

VWSmurfen Smurfen
22 september 2009 · 103 Inlägg

Jojje_ skrev:

IMPRAZERN skrev:
men går det inte att säga du skulle göra en omkörning där det blev 2 filigt? och då kunna skylla på det va därför du låg så nära? hoppas det löser sig iaf..

snygg bild förövrigt big_smile

Varför ska jag dra en lögn om att jag försökte köra om på heldragen linje? Jag hade ju inte ens hunnit ut på "fria" vägen (tills refugen tog slut) när det smällde. hmm

Spelar ju ingen roll vad du säger. Helt enkelt jag hann inte få stopp på bilen när han tvärnitade för djuret.
Du är lika mycket vållande om du säger att det var ditt fel än att du säger att det inte var det. Blir ju ingen prisskillnad för att du låg nära.

Vw Freak...
Längtar till BUG RUN
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
22 september 2009 · 5 042 Inlägg

man får inte väja för ett rådjur ! Dock kan han åka på detta. Men du kysste ju hans arsle med bilen å det kan ju sluta illa!

C H E V R O L E T <3
RobinNilsson
22 september 2009 · 369 Inlägg

Jojje_ skrev:

RobinNilsson skrev:
Att man inte ska väja osv för vissa djur kan man bara slänga i väggen. Det går så snabbt så man har oftast inte en chans att bara reagera, men även ett rådjur kan göra stora skada.. 

Tillbaka till topic.   Jag tycker du ska ta kontakt med ditt försäkringsbolag, berätta för dom precis hur allting gick till, UTAN att hitta på eller ljuga. Berätta allting till punkt och pricka så har dom 100% koll på hur ni löser detta på bästa sätt.. Att man skulle köra om osv spelar ingen roll, dom som jobbar på försäkringsbolagen är liksom inga idioter..   Lycka till nu och hoppas det löser sig snart smile 

Mvh Robin

Skickade in en anmälan igår, länkade t.om till bilden här på garaget.
Sen ringer jag dom under dagen från jobbet så att dom har full koll precis som du säger.
Vi får se hur detta utvecklar sig.
Återkommer med info.

Återigen, tack till er som stannade vid sidan och frågade om man behövde hjälp med något.

Okejokej låter som du har gjort allt du kan då ju smile  Hoppas det löser sig, synd bara med en så fin bil..

Mvh Robin

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
RobinNilsson
22 september 2009 · 369 Inlägg

MrJAM skrev:

RobinNilsson skrev:
Att man inte ska väja osv för vissa djur kan man bara slänga i väggen. Det går så snabbt så man har oftast inte en chans att bara reagera, men även ett rådjur kan göra stora skada..

Ja, dessutom finns det ingen regel som berättar specifikt vilka djur man ska väja för. Det är bara rekomendationer som 'någon' kommit på. Allt handlar om ansvar och omdömmet i trafiken och som nämns om man hinner. Exempelvis 'ska' man inte väja för ett rådjurskid. Men det är inte så lämpligt om man har en regionsbuss bakom sig och möter en timmerbil. Då är det bättre man siktar på väggrenen. Om man hinner.

Jag har kört genom en drös duvor en gång och det är inte heller så lätt att inte väja, rent instinktivt. Nu flyger idiotduvor alltid åt fel håll ändå så det är ett dåligt exempel, men...

Har själv varit med om sak i början av denna sommaren, ett rådjur och detta i sin tur gjorde att jag totalskrotade min saab 93 aero.. Jag väjde vilket jag inte skulle gjort, för jag tappade kontrollen och körde på en lyktstople, ner i diket o på ett berg...
Fronten helt intryckt, hela vänstersidan av bilen intryckt, trösklen intryckt ca 30 cm. Golvet stog som en pilbåge uppåt, A och B stolparna knäcktes och hela framvagnen skev. Så jag har själv "bitit i det sura äpplet".   Mvh Robin

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
NisseCarlsson Lastbilschaffis
22 september 2009 · 64 Inlägg

Det där med att väja för djur..
Kommer det ut en älg framför dig så ska du försöka väja. Krockar du med älgen är risken mycket mycket stor att du själv stryker med. Rådjur och mindre djur däremot är det inte lika stor risk att du stryker med på.. Så om det kommer upp ett rådjur framför dig och det ligger en lastbil lastad med 50 ton så är det ju smartare att ta rådjuret istället för att stå på bromsen, eller försöka styra undan och därmed få sladd och volta av eller bli påkörd av lastbilen i sidan.

Regler använder man när man tar körkort, sen kör man på sunt bondförnuft så överlever man längst.

Kolla framåt! Det som händer i backspegeln får du läsa om i tidningen dagen efter!
ralle_xtreme
22 september 2009 · 283 Inlägg

Jag vet inte vad lagen säger men min lag är att du som ligger bakom någon sa alltid kunna stanna i alla sitvationer så du inte kör på bilen framför. ett TIPS till alla er som ligger en i röven!!

BMW E30 (1989)
Hamilton
23 september 2009 · 8 864 Inlägg

iceman_21 skrev:

Hamilton skrev:

azid skrev:
är de inte så att man inte ska väjja för djur mindre än älgar?..

Du ska inte väja för mindre än klövdjur, dvs djur som har klövar ska du väja för.

----Björnar har då tassar...å dom kan bli rätt stora....smile


Skämt åsido...man får väja för vilket djur man vill..naturligtvis. 
har då ALDRIG hört några som helst rekomendationer om vilka djur man ska å inte ska väja för...

Bland yrkeschaufförer är det känt.

Senast redigerat av Hamilton (23 september 2009)

Fotograf på tierpidag.se
kwansa Hmm, vet inte?
23 september 2009 · 1 775 Inlägg

men ibland blir man fundersam, om man åker på en väg mitt inatten och ser något springande/gående på vägen....Ska man fundera på om det är en älg eller rådjur? nee, det är ett rådjur *pang* ojsan! det var visst ett fyllo :S
rätt svårt att avgöra speciellt om man åker på halvljus.

Btw, jag trodde det var slagsmål ni hade väjat för tongue ser ut som det är 2 personer som slåss på bilen wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang