Strålkastar test, bilprovning *tacksam för svar*

pHeeL
22 september 2009 · 87 Inlägg

hej ! smile

ska byta till nya strålkastare för dem gammla inte klara bes. pga att dem sköt för lågt. så då är min fråga.

efter jag bytt till dem nya hur kan jag testa dem själv så dem skjuter rätt .. typ mot en vägg (hur långt ifrån ska bilen stå, vilken höjd ska ljusen träffa ...

tacksam för vettiga o snabba svar . som alla har smile smile

azid Det som inte dödar gör ont
22 september 2009 · 2 668 Inlägg

en meter ifrån väggen så ska ljusbilden vara i knähöjd

2slow
Manny Medlem i GTIklubben
22 september 2009 · 401 Inlägg

azid skrev:
en meter ifrån väggen så ska ljusbilden vara i knähöjd

Lär behöva höga knän om du ska justera in en Suv.

Snubbarna på bilprovnigen brukar fixa det åt en. Be om hjälp bara.

Senast redigerat av Manny (22 september 2009)

YipYip
22 september 2009 · 308 Inlägg

Säger som Manny. Dom på bilprovningen brukar kunna vara schyssta och ställa in dom åt dej. Annars så är det en väldigt liten peng i regel att få det gjort på verkstaden. Tror jag gav en hundring eller 75 spänn eller nått här i Jönköping.

Skoda Octavia RS "Taxen" (2001)
Gizmojohan
22 september 2009 · 3 295 Inlägg

azid skrev:
en meter ifrån väggen så ska ljusbilden vara i knähöjd

om man har korta ben då? då blir det ju konstigt.

har justeringarna gått sönder i dina lyktor eller varför inte bara justera upp ljuset?
hade du bott närmare så hade jag kunna justerat in dom åt dig på jobbet wink

Senast redigerat av Slave_joe (22 september 2009)

pHeeL
22 september 2009 · 87 Inlägg

Mekonomen i stockholm . där dem fixat det mesta på min bil .. "hehe"

Sa att dem justera lysen men att dem va pajja så ifall jag körde över ett gupp eller liknande i lite högre hastighet så skulle dem sjunka ner igen . vilket va fallet när jag besiktiga bilen igen ..

så nu istället för standard har jag köpt devil eyes vilket kommer bli riktigt snyggt , har en polare som ska hjälpa mej o koppla in det , tänkte bara om det fanns ett enkelt test man kan göra innan besiktning för o så att allt blir rätt , pallar inte besiktiga bilen en 4:e gång...

pHeeL
22 september 2009 · 87 Inlägg

azid skrev:
en meter ifrån väggen så ska ljusbilden vara i knähöjd

Ska ljusbilden vara i knähöjd .. ska ljuset börja vid knäna eller ska mitten av ljus bilden vara vid knäna..

lite mer detaljerat , vore sjysst big_smile smile tongue

Thullen
22 september 2009 · 1 653 Inlägg

eller såhär, ställ bilen nån meter från väggen, markera ljusbilden med en penna, backa 2 meter och se så ljusbilden stannar kvar vid markeringen så är ljusbilden ok.
om den rör sig uppåt så får du sänka och tvärt om om ljusbilden går neråt.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Fetazde Kombi-Nation
22 september 2009 · 289 Inlägg

Har det någon gång slagit dig att du kan åka iväg till närmaste meckare och få det fixat. För allas säkerhet så säger jag att det är bättre att du får det fixat ordentligt !
Vad kan det kosta liksom...  50spänn ?

pHeeL
22 september 2009 · 87 Inlägg

ja, jag får väl göra det då .. big_smile klart det ska vara ordentligt gjort när man nu ändå håller på .. big_smile

volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
25 september 2009 · 695 Inlägg

Jag brukar mäta upp mina befintliga strålkastare på en vägg med maskeringstejp sen när byter jag hela strålkastarna och monterar brukar jag se var de är på väggen så rättar jag bara till den maskeringstejpen jag satte dit innan. smile skulle det slå på nån sjua brukar de på bilprovningen rätta det gratis när jag bes. utan att anmärka det.

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Volvo V70 "Classic" (2008)
alain www.bimmerpower.org
25 september 2009 · 3 995 Inlägg

Hade lite fel på mina vid sista besikningen, han rätta det till båda utan fråga någonting, det var snäll av honom tycker jag.
Trevligt att det finns folk som titta på mellan fingarna.

Senast redigerat av alain (25 september 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
volvoentusiasten
25 september 2009 · 4 005 Inlägg

alain skrev:
Hade lite fel på mina vid sista besikningen, han rätta det till båda utan fråga någonting, det var snäll av honom tycker jag.
Trevligt att det finns folk som titta på mellan fingarna.

Håller med, har hänt samma sak med mig ett tiotal gånger.

AeroMalm BMW fantast
25 september 2009 · 1 172 Inlägg

mina stod för lågt sist jag besiktiga, fick en 2a med behövde inte komma tillbaka och visa.. på min gamla 200sx stod ena för lågt, men då fråga  jag om han kunde ställa den, så visa jag han avr ställskruven var bara..

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
25 september 2009 · 1 594 Inlägg

Ställ en bil som du vet har korrekt injusterade lampor plant ett par-tre meter från en vägg, garageport etc. Markera med masktejp på väggen hur ljusbilden är och markera även på backen front och sidan på bilen. Ställ din ojusterade bil på samma ställe och ratta in justeringen efter masktejpen på väggen, klart!

Senast redigerat av hotrodder (25 september 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
pHeeL
25 september 2009 · 87 Inlägg

tacksam för alla svar.. big_smile

Klorin_Elvis Fetast i stan !!
25 september 2009 · 991 Inlägg

hotrodder skrev:
Ställ en bil som du vet har korrekt injusterade lampor plant ett par-tre meter från en vägg, garageport etc. Markera med masktejp på väggen hur ljusbilden är och markera även på backen front och sidan på bilen. Ställ din ojusterade bil på samma ställe och ratta in justeringen efter masktejpen på väggen, klart!

Då måste man ju ha en bil som är precis samma höjd och allt på för att få det där att stämma .   gjorde så en gång på en av mina bilar utan att tänka mig för . så jag bländade alla efteråt istället .

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
25 september 2009 · 1 594 Inlägg

Klorin_Elvis skrev:

hotrodder skrev:
Ställ en bil som du vet har korrekt injusterade lampor plant ett par-tre meter från en vägg, garageport etc. Markera med masktejp på väggen hur ljusbilden är och markera även på backen front och sidan på bilen. Ställ din ojusterade bil på samma ställe och ratta in justeringen efter masktejpen på väggen, klart!

Då måste man ju ha en bil som är precis samma höjd och allt på för att få det där att stämma .   gjorde så en gång på en av mina bilar utan att tänka mig för . så jag bländade alla efteråt istället .

Hum.. med lite självbevarelsedrift så tar man kanske inte en tokhöjd SUV och använder som referens till sin sänkta Honda... Men faktum är att metoden funkar med gott resultat olika normala personbilar emellan.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
pHeeL
25 september 2009 · 87 Inlägg

Tråden kan låsas nu ...

Tacksam för all hjälp.

Hon på bilprovningen hjälpte mej o ställa in strålkastarna... utan problem.. va bara o skruva lite.. haha..

smilebig_smileyikeslolwink

volvoentusiasten
25 september 2009 · 4 005 Inlägg

hotrodder skrev:
Ställ en bil som du vet har korrekt injusterade lampor plant ett par-tre meter från en vägg, garageport etc. Markera med masktejp på väggen hur ljusbilden är och markera även på backen front och sidan på bilen. Ställ din ojusterade bil på samma ställe och ratta in justeringen efter masktejpen på väggen, klart!

Fast ljusbilden kanske är fel på bil nr 1 iaf?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang