Hjälp med att få ner laddtrycket i min Volvo S70 2.5T -98!

Jolle87
24 september 2009 · 1 585 Inlägg

Tjenare jag skulle behöva lite hjälp med att få ner laddtrycket i min Volvo s70 2.5T -98, köpte bilen för ett par veckor sedan och tidigare ägaren sa att den antagligen var chippad, av ren nyfikenhet så öppnade jag styrboxen för att ta reda på vilket trimföretag som trimmat bilen eftersom den gick lite för bra för att vara original, men fann ingen information där. Så jag provade att dra ur kontakten till magnetventilen för att se om bilen skulle gå på grund ladd eller om den skulle ligga på samma laddtryck som tidigare och det gjorde den. Det vill säga ett laddtryck på 0.7-0.8bar vilket är en bra bit över vad de här bilarna ska ladda original. Har fått höra att de här bilarna ska ha ett laddtryck på 0.2bar original.

Och på så sätt fick jag fram att bilen är "bonna trimmad" letade först lite för att se om det skulle finnas en pysventil i bilen men hittade ingen. Och då har ju tidigare ägaren antagligen skruvat på WG stången då. Tänkte därför skruva tillbaka WG stången för att få original laddtryck. Har idag provat mig fram och har skruvat och skruvat och skruvat på den där j***a Wg stången men ingenting händer. Samma laddtryck hela tiden.

Skruvar jag på fel stång? Gör jag fel? Ska man hålla emot med en tång eller något annat på stången samtidigt som man skruvar? eller hur ska man göra?

Har beställt och fått hem en styrbox från autotech, som ska i bilen men tänker inte montera den förens jag har fått ner laddtrycket till original.
Uppskattar alla tips och all hjälp jag kan få för att försöka få rätt på bilen.
Skickar med en bild på stången jag skruvat på.

Det jag tycker är lite konstigt är att hela stången rör sig ska den göra det? Känns inte som om att den skruvas ut något om man tittar på gängorna? Kan stången ha fastnat på något sätt eller vad gör jag för fel roll ? Snabb mätning så var det 21mm från kanten på WG klockan till början på muttern som sitter på stången. Någon som vet vad det ska vara för mått original? Hoppas ni har fått lite information så någon kan försöka hjälp mig smile

http://img12.imageshack.us/img12/6126/dscn0830m.jpg

Senast redigerat av Jolle87 (25 september 2009)

Louksor
24 september 2009 · 1 915 Inlägg

Vad jag läste på http://forum.svenska85x70klubben.se så ska den Original ladda 0,37 bar.
Är slangen mellan wastegate och magnetventil hel ?
Sitter det större avgassystem på än orginal?

Du förlänger wastegate-staget genom att ta ur sprinten och lyfta av staget från den lilla armen och gänga ut änden.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
pt_tp
24 september 2009 · 55 Inlägg

Inte så att du har FNK eller FKN typ som reg nummer?

Jolle87
24 september 2009 · 1 585 Inlägg

Nej det har jag inte, JYR har jag som regnummer.

pt_tp skrev:
Inte så att du har FNK eller FKN typ som reg nummer?

Jolle87
24 september 2009 · 1 585 Inlägg

larsson.m skrev:
Vad jag läste på http://forum.svenska85x70klubben.se så ska den Original ladda 0,37 bar.
Är slangen mellan wastegate och magnetventil hel ?
Sitter det större avgassystem på än orginal?

Du förlänger wastegate-staget genom att ta ur sprinten och lyfta av staget från den lilla armen och gänga ut änden.

Slangen mellan wastegaten och magnetventilen är hel vad jag har kunnat se iallafall.
Det sitter ett simons 2.5" system på bilen efter katt vad jag har kunnat se iallafall. Sen ska det vara original downpipe osv.

Vilken sprint är det du pratar om då? Och vart sitter den? Och från vilken lilla arm:P?
Förlåt om jag låter lite dum men är ganska ny på det här.

EDIT: Kikade på en bild jag tog på min turbo innan och ser nu en sprint och hur jag ska lyfta bort staget, är det bara att skruva staget sen med en tång eller? fan att jag inte såg det när jag höll på idag:P Men nu tror jag att jag vet hur jag ska göra iallafall. Länk till bilden ifall att någon vill se.

http://img180.imageshack.us/img180/796/dscn0808.jpg

Senast redigerat av Jolle87 (25 september 2009)

Crille88
24 september 2009 · 1 353 Inlägg

börja med att skruva bort värmeplåten på turbon, så att du kan se hela wg-stången, sen hakar du av den, för att få glt = grundladd ska du stången så pass lång/kort så att den går ner utan att du behöver dra i den får att haka på, e de så att klockan e något slapp kan man ha lite förspänn ca 2mm eller nåt, e den ännu slappar får man spänna mer, hur gjorde du för att kolla om bilen var chippad? det står inte direkt i boxen vem som gjort de utan den ska kopplas upp o chippet får läsas av för o se vem som "kodat" det, om du laddar lika mycket med och utan mv ikopplad så e nåt väldigt fel,
lycka till!

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
pt_tp
24 september 2009 · 55 Inlägg

Okej...för hade du haft den så hade jag vetat varför laddet var stabilt ännu wink hehe....den är nämligen omprogramerad orginal box på...elle va iaf tongue

Crille88
25 september 2009 · 1 353 Inlägg

Jolle87 skrev:

larsson.m skrev:
Vad jag läste på http://forum.svenska85x70klubben.se så ska den Original ladda 0,37 bar.
Är slangen mellan wastegate och magnetventil hel ?
Sitter det större avgassystem på än orginal?

Du förlänger wastegate-staget genom att ta ur sprinten och lyfta av staget från den lilla armen och gänga ut änden.

Slangen mellan wastegaten och magnetventilen är hel vad jag har kunnat se iallafall.
Det sitter ett simons 2.5" system på bilen efter katt vad jag har kunnat se iallafall. Sen ska det vara original downpipe osv.

Vilken sprint är det du pratar om då? Och vart sitter den? Och från vilken lilla arm:P?
Förlåt om jag låter lite dum men är ganska ny på det här.

du kommer se sprinten när du tar bort värmeplåten det är där du måste justera stången, juh kortare den är ( så att du behöver dra i den för att haka på) juh högre laddtryck,
så de e bara o skruva den till den passar o sen ut o gasa UTAN mv ikopplad då ska du ladda ca 0,4bar koppla sen in mv o se vilket laddtryck, ska ladda runt kilot om de e chippat

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Jolle87
25 september 2009 · 1 585 Inlägg

Crille88 skrev:
börja med att skruva bort värmeplåten på turbon, så att du kan se hela wg-stången, sen hakar du av den, för att få glt = grundladd ska du stången så pass lång/kort så att den går ner utan att du behöver dra i den får att haka på, e de så att klockan e något slapp kan man ha lite förspänn ca 2mm eller nåt, e den ännu slappar får man spänna mer, hur gjorde du för att kolla om bilen var chippad? det står inte direkt i boxen vem som gjort de utan den ska kopplas upp o chippet får läsas av för o se vem som "kodat" det, om du laddar lika mycket med och utan mv ikopplad så e nåt väldigt fel,
lycka till!

Ja värmeplåten är redan borta, Okej då vet jag det får prova lite imorgon då för att försöka få ner laddtrycket. Jag öppnade bara styrboxen och kollade om det fannas något på löddat chipp där eller någon lite dekal eller så. Oftast markerar ju trimföretaget med sin loga eller så på chippet. Men det är kanske inte alla som gör det? Okej då vet jag, men jag tror ändå inte att bilen är chippad, men man vet ju aldrig. Tycker också det är konstigt att den går på samma laddtryck även om mv är urkopplad, kan ha sjunkit ytterst lite utan mv inkopplad men den gick typ lika bra hade inte riktigt koll på laddtrycket när jag körde utan mv inkopplad. Men den ladda runt 0.6-0.7 utan mv inkopplad. Och med mv inkopplad 0.8-0.9.

Det har inte hänt något med bilen nu va när jag skruvat på wg stången så som jag gjort? Har ju skruvat på den en hel del men det kanske inte händer något när man skruvar direkt på "muttern" som sitter på stången? För hela staget snurrade runt

Senast redigerat av Jolle87 (25 september 2009)

Crille88
25 september 2009 · 1 353 Inlägg

sitter inga märken på chippet, lödning ser du inte heller om nån löder bort o löder dit ett nytt så märker du inte det, om de sitter en sockel så syns det, o har dom chippat boxen så ser du inte heller de,

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Jolle87
25 september 2009 · 1 585 Inlägg

Okej då vet jag det, men bilen går på tok för dåligt för att vara chippad så jag tror inte den är det. Men vem vet jag hoppas verkligen inte att bilen är chippad för isåfall har jag köpt en autotech box för 3500kr helt i onödan. Har hört att de flesta trimföretagen även plomberar sina boxar och det var inte min men som sagt jag hoppas inte att den är chippad redan.

Crille88 skrev:
sitter inga märken på chippet, lödning ser du inte heller om nån löder bort o löder dit ett nytt så märker du inte det, om de sitter en sockel så syns det, o har dom chippat boxen så ser du inte heller de,

Senast redigerat av Jolle87 (25 september 2009)

Crille88
25 september 2009 · 1 353 Inlägg

Jolle87 skrev:
Har ju skruvat på den en hel del men det kanske inte händer något när man skruvar direkt på "muttern" som sitter på stången? För hela staget snurrade runt

du ska:
1. haka av stången( du kan lossa muttern först)
2. när du gjort de så märker du om stången är för kort eller för lång
3. justera den så att den är alldeles lagom, när du stänger wg-klaffen helt.
4. haka på stången igen o dra åt muttern,

klart, om allt e friskt me turbo osv ska du nu ha GLT grundladd när du kör utan mv inkopplad, för du är säker på att du kopplat ur mv och inget annat? när du sen kopplar in den igen o ladda 0,6 typ så e de org, laddar du runt 1 så e de chippat simple as that, laddar den 0,8 utan mv o stången e rätt inställd så e nåt galet i turbon, för trång wg, då får du plocka ner den o porta upp,

gällande boxen du köpt så visst kan de vara onödigt om den är chippad, men då vet du tills nästa gång att du kollar upp först o inte gissar innan du beställer wink

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Jolle87
25 september 2009 · 1 585 Inlägg

Crille88 skrev:

Jolle87 skrev:
Har ju skruvat på den en hel del men det kanske inte händer något när man skruvar direkt på "muttern" som sitter på stången? För hela staget snurrade runt

du ska:
1. haka av stången( du kan lossa muttern först)
2. när du gjort de så märker du om stången är för kort eller för lång
3. justera den så att den är alldeles lagom, när du stänger wg-klaffen helt.
4. haka på stången igen o dra åt muttern,

klart, om allt e friskt me turbo osv ska du nu ha GLT grundladd när du kör utan mv inkopplad, för du är säker på att du kopplat ur mv och inget annat? när du sen kopplar in den igen o ladda 0,6 typ så e de org, laddar du runt 1 så e de chippat simple as that, laddar den 0,8 utan mv o stången e rätt inställd så e nåt galet i turbon, för trång wg, då får du plocka ner den o porta upp,

gällande boxen du köpt så visst kan de vara onödigt om den är chippad, men då vet du tills nästa gång att du kollar upp först o inte gissar innan du beställer wink

Okej tackar för den beskrivningen. Jag är helt säker på att jag kopplat bort mv och inte något annat ja, och original laddtryck på de här bilarna skulle ligga på 0.37 tydligen.Är ju en ltt motor så 0.6 med mv inkopplad original låter på tok för mycket hade det varit en T5:a så skulle jag kunnat förstår det.
Okej då vet jag även det smile mycket man lär sig nu hehe.

Mm exakt men jag kollad upp så mycket jag visste och fick höra iallafall, och de svaren jag fick på tpc var att den inte skulle vara chippad. Och hur man kopplar upp och kollar boxen i en dator osv det är inte så lätt för en vanlig svensson att göra:P men men får hoppas att jag inte köpt något onödigt nu då. Det lär vi märka imorgon efter lite skruvande. Och inkoppling av autotech boxen.

Senast redigerat av Jolle87 (25 september 2009)

Crille88
25 september 2009 · 1 353 Inlägg

på tpc skrev du att bilen laddar 1-1,1 här uppe står de 0,8 så vilket är de? bilen kan va chippad eller också är den inte det, polarens peakade 1-1,1 o la sig stabilt på 0,9 så ja ser inget fel på bilen,
på tpc har ägaren sagt att den är org, här uppe står chippad,
har du nu ändå beställt en box så ta o kolla så du har grundladd till o börja med sen kan du sätta i atech boxen o köra, byt sen till org så märker du om där e nån skillnad, inte mycket mer vi kan göra över datorn hur många tips du än skulle få,.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Jolle87
25 september 2009 · 1 585 Inlägg

Mm jag vet men den laddar lite olika det är de som är det sjuka, men vad jag kommit fram till så har jag mer laddtryck på första och andra växlen alltså runt 1bar och runt 0.7-0.8 på 4:an och 5:an. Sen att laddtrycket inte ligger stabilt på just 0.8 utan pendlar lite upp och ner är ju en annan femma.
Nej det förstår jag.
Jag har boxen liggandes brevid mig så det är ganska frästande att montera boxen, men som jag skrev på tpc att jag vill att bilen går som original innan jag monterar i boxen. Så jag kommer inte montera boxen förens jag fått ner bilen i laddtryck. Nää jag förstår det. Och jag är tacksam för de tipsen och svaren jag fått så här långt iallafall smile Lite tråkigt bara när man tror bilen ska vara chippad så är den antagligen bonna trimmad istället. Man ser ju även på sprinten på wg stången att den har varit demonterad någon gång tidigare.

Crille88 skrev:
på tpc skrev du att bilen laddar 1-1,1 här uppe står de 0,8 så vilket är de? bilen kan va chippad eller också är den inte det, polarens peakade 1-1,1 o la sig stabilt på 0,9 så ja ser inget fel på bilen,
på tpc har ägaren sagt att den är org, här uppe står chippad,
har du nu ändå beställt en box så ta o kolla så du har grundladd till o börja med sen kan du sätta i atech boxen o köra, byt sen till org så märker du om där e nån skillnad, inte mycket mer vi kan göra över datorn hur många tips du än skulle få,.

Senast redigerat av Jolle87 (25 september 2009)

Crille88
25 september 2009 · 1 353 Inlägg

om nu boxen som sitter i bilen är chippad så kan du inget göra för att sänka laddet, så de återstår o se,

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Jolle87
25 september 2009 · 1 585 Inlägg

Aa precis, det förstår jag mycket väll. Är så sugen på att ut och skruva nu. Fan att det är mitt i natten roll

Crille88 skrev:
om nu boxen som sitter i bilen är chippad så kan du inget göra för att sänka laddet, så de återstår o se,

ante850r
25 september 2009 · 285 Inlägg

tror du själv att den ska ladda 0,2 orginal?de är ju ingenting knappt..jag har för mig 2,5literna ska ladda lika mycket som 2,3 oeginal å de ligger på 0,65 till 0,7 så de är inget konstigt..när du chippar han sen kommer den ladda 1,2 cirkus..

Jolle87
26 september 2009 · 1 585 Inlägg

Jag har ingen aning om vad de ska ladda original, får olika svar från alla tycker jag. Endel säger 0.2 andra säger 0.3 sen finns det de som säger 0.4 och endel som säger 0.6, vad är igentligen rätt? Ingen som kan svara på vad de här bilarna ska ladda original från farbrik och sluta gissa sig fram? Är det 0.6 så har jag ju nästan original laddtryck. 

ante850r skrev:
tror du själv att den ska ladda 0,2 orginal?de är ju ingenting knappt..jag har för mig 2,5literna ska ladda lika mycket som 2,3 oeginal å de ligger på 0,65 till 0,7 så de är inget konstigt..när du chippar han sen kommer den ladda 1,2 cirkus..

Senast redigerat av Jolle87 (26 september 2009)

Louksor
26 september 2009 · 1 915 Inlägg

Ring Volvo och fråga vad din bil ska ha för laddtryck, svårare än så är det inte...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang