2658
Sök

Hur få instrumentbelysningen lysa i en annan färg vid 3000 rpm? Mitsu Colt 2000.

3 235 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
Hej,

har tänkt på det en stund nu, men kommer inte på hur man kan få instrumentbelysningen att ända färg vid 3000 rpm.
Kör med NOS, och vill gärna att belysningen på varvräknaren ändras från vitaktig till röd vid 3000 rpm.
Det är väl samma funktion som shiftlight, så slipper man se på varvräknaren.

Är tacksam för alla förslag!

308 Inlägg
27 september 2009
Det känns som ett oerhört jobbigt projekt.
Men det finns ju dioder som är dubbla färger i alltså som byter färg beroende på vilket "ben" som får ström.
Tex halkvarnaren i min jobb bil lyser först orange sen röd.
Bör väl isåfall gå att koppla om allting så dioderna får ström från vanliga stället under 3000 sen från shiftlight strömmen över och då byter färg.
Men det förutsätter ju att du har shiftlight redan samt att du är grym på att koppla el.

Fråga mej inte om kopplingsschema och dylikt för det här är bara en lös idé om hur man kanske kan göra..

178 Inlägg
27 september 2009
biltemas varvräknare med växlingslampa 600kr.
demontera och behåll bara skivan som sköter växlingslampan och själva lampan. ( eller ha den som den är för att slippa problem. det är ju bara att gömma skiten bakom instrumentbrädan )
ta ut dioderna ur växlingslampan och placera dom runt varvräknaren.
koppla in biltemas varvräknare till styrboxen och ställ den på rätt varvtal.
klart:)

du bör inte behöva bryta den vanliga instrumentbelysningen eftersom dom röda i växlingslampan lyser ganska starkt vad jag minns men om du anser att det behövs är det ju bara att du sätter instumentbelysningen på ett relä som bryter vid signal från växlingslampan

1 653 Inlägg
27 september 2009
jag har själv haft denna idé tidigare.

Du får använda en shiftlightkrets och ett växlande relä.
på relät använder du ena utgången till vitt, och när relät dras av shiftlighten så switchar den över till de röda lysdioderna.
Grejen är att du kommer få ha dubbla kretsar med lysdioder, vilket kommer bli ett sabla meck för att få till snyggt.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

3 235 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
qazse skrev:
demontera och behåll bara skivan som sköter växlingslampan och själva lampan. ( eller ha den som den är för att slippa problem. det är ju bara att gömma skiten bakom instrumentbrädan )

du bör inte behöva bryta den vanliga instrumentbelysningen eftersom dom röda i växlingslampan lyser ganska starkt vad jag minns men om du anser att det behövs är det ju bara att du sätter instumentbelysningen på ett relä som bryter vid signal från växlingslampan

Tack!
Det var ett bra tips!
Nu undrar jag bara om man kan koppla in en extern varvräknare till bilens ordinarie utan att det påverkar mätresultatet?

268 Inlägg
28 september 2009
engolf skrev:
qazse skrev:

Tack!
Det var ett bra tips!
Nu undrar jag bara om man kan koppla in en extern varvräknare till bilens ordinarie utan att det påverkar mätresultatet?

Den externa kopplar du till minus på tändspolen och plus från lämpligt ställe där det finns spänning nät nyckeln är på läge 2, precis som det står i instruktionen du får med den smile

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

Sök