Frågor angående ev. byte mellan Saab 9000 och en Volvo 142

Berglund_89
29 september 2009 · 1 479 Inlägg

azid skrev:
ja gisses lägg 5k imellan.. du kanske får tillbaka dom om 10 år om bilen inte blir stulen eller rostar upp.. är saaben i bra skicka skattad och besad så är den värd 15k är gamvolvon värd 18-20k då?.. byt saaben imot en golf eller liknande och få en bil som är billig men endå inte är en mardröm att åka i...

Kan du ta det där på svenska?

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
mulleina
29 september 2009 · 715 Inlägg

Oscar-v-Linnea skrev:
Det är just därför jag vill byta, och denna drar inte mycket enligt han jag ska byta med, den ligger på litern, saaben ligger på 0.8 så det är inte så stor skillnad.. Så har jag viljat ha en gammal volvo sen jag var 15 ungefär.

Du har ju viljat ha en volvo sen du var 15, nu har du ju chansen! Jag kan tyvärr inte säg mer eller ge råd för jag har varken åkt/kört 142 eller saab så ja kan inte jämnföra men jag tycker att en 142 är mycket snyggar än saaben

azid Det som inte dödar gör ont
29 september 2009 · 2 668 Inlägg

Oscar-v-Linnea skrev:

azid skrev:
ja gisses lägg 5k imellan.. du kanske får tillbaka dom om 10 år om bilen inte blir stulen eller rostar upp.. är saaben i bra skicka skattad och besad så är den värd 15k är gamvolvon värd 18-20k då?.. byt saaben imot en golf eller liknande och få en bil som är billig men endå inte är en mardröm att åka i...

Kan du ta det där på svenska?

svenska? aja tänker inte förklara nått för nån som tydligen redan bestämt sig. varför ens fråga? du lurar sig själv om du tror det blir billigare att åka in nån gammal volvo och stoppa i en diesel stånka som drar lika mycke som en bensinare.


samt att k=tusen. 15k=femtontusen.. ett mått som funnits i sverige i flera hundra år....

2slow
140-g
29 september 2009 · 14 Inlägg

jag hadde bytt, man åker inte så illa i en 140 men det går ju inte jämföra med en 9000,
men den är billig och lätt att skruva med men den rostar ju mer om man inte sköter den.
men lägg inte i en d24 vad du än gör den drar ju lika mycket som en b20 och är för stor, satsa på en  1,9tdi motor från en vw då eller en b230 om du vill ha ner bränsle förbrukingen eller ställ in b20in väll

Senast redigerat av 140-g (29 september 2009)

Volvo 142 "b23 turbo" (1968)
Berglund_89
29 september 2009 · 1 479 Inlägg

azid skrev:

Oscar-v-Linnea skrev:

azid skrev:
ja gisses lägg 5k imellan.. du kanske får tillbaka dom om 10 år om bilen inte blir stulen eller rostar upp.. är saaben i bra skicka skattad och besad så är den värd 15k är gamvolvon värd 18-20k då?.. byt saaben imot en golf eller liknande och få en bil som är billig men endå inte är en mardröm att åka i...

Kan du ta det där på svenska?

svenska? aja tänker inte förklara nått för nån som tydligen redan bestämt sig. varför ens fråga? du lurar sig själv om du tror det blir billigare att åka in nån gammal volvo och stoppa i en diesel stånka som drar lika mycke som en bensinare.


samt att k=tusen. 15k=femtontusen.. ett mått som funnits i sverige i flera hundra år....

jag vet själv att 5k betyder 5000.. Jag hade SPEKULATIONER på att ha i en d24.. hade inte bestämt något! Jag ska försöka fixa bild på bilen så fort som möjligt

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Berglund_89
29 september 2009 · 1 479 Inlägg

140-g skrev:
jag hadde bytt, man åker inte så illa i en 140 men det går ju inte jämföra med en 9000,
men den är billig och lätt att skruva med men den rostar ju mer om man inte sköter den.
men lägg inte i en d24 vad du än gör den drar ju lika mycket som en b20 och är för stor, satsa på en  1,9tdi motor från en vw då eller en b230 om du vill ha ner bränsle förbrukingen eller ställ in b20in väll

Halleluja! Alltså det är så himla olika från person till person.. men den 142an är verkligen bra iordning! Ska försöka fixa en bild!

EDIT: Tror det är bättre att jag fixar bild imorn när det är ljust ute.

Senast redigerat av Oscar-v-Linnea (29 september 2009)

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
bmx
29 september 2009 · 7 100 Inlägg

BYT INTE!!!!!!!!
kan ju inte byta dej mot en gammal och trög volvo,nejenejenejenej.....

om du ska byta så byt mot en bil i samma klass typ

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Berglund_89
29 september 2009 · 1 479 Inlägg

bmx skrev:
BYT INTE!!!!!!!!
kan ju inte byta dej mot en gammal och trög volvo,nejenejenejenej.....

om du ska byta så byt mot en bil i samma klass typ

Säger du själv som ägt en 145a:P

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
ekelund88
29 september 2009 · 2 656 Inlägg

Oscar-v-Linnea skrev:

140-g skrev:
jag hadde bytt, man åker inte så illa i en 140 men det går ju inte jämföra med en 9000,
men den är billig och lätt att skruva med men den rostar ju mer om man inte sköter den.
men lägg inte i en d24 vad du än gör den drar ju lika mycket som en b20 och är för stor, satsa på en  1,9tdi motor från en vw då eller en b230 om du vill ha ner bränsle förbrukingen eller ställ in b20in väll

Halleluja! Alltså det är så himla olika från person till person.. men den 142an är verkligen bra iordning! Ska försöka fixa en bild!

EDIT: Tror det är bättre att jag fixar bild imorn när det är ljust ute.

ja byt inte 142 e en stenålders bil teknikmässigt har ni dessutom tänkt o flytta ihop osv vill du inte sitta i en livsfarlig bil längre ! bara coupe ljudet gör ju att man får migrän och riskerar o smälla nu får du ge dig big_smile

Berglund_89
29 september 2009 · 1 479 Inlägg

hm.. tåls att sova på, jag vill liksom inte att det ska hända något med min flickvän om det skulle va så att vi krockade:/

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
volvokrille12 Blyfot
30 september 2009 · 829 Inlägg

Hur får man 140in till livsfarlig? Det är ju en stridsvagn. Nej nu vet ja inte riktigt.

"bara en mor kan älska en sån son"
jonTe
30 september 2009 · 5 710 Inlägg

volvokrille12 skrev:
Hur får man 140in till livsfarlig? Det är ju en stridsvagn. Nej nu vet ja inte riktigt.

Har en 142:a nackstöd? kanske.....beror på årsmodell.
Har den airbag......?
Har den bälten som drar år sig själva vid en krock.....?
Volvon är bakhjulsdriven......för en eorfaren förare kan detta vara svårt.
Har den antispinn......?
Har den ABS.....?

Om man jämför SAAB:en och Volvon säkerhetsmässigt finns de ju inga tvivel om vilken som är säkrast.
Och JA....skulle man göra ett säkerhetstest med dagens normer på 140:in skulle den nog klassas som livsfarlig.

Jag kan tycka att bytet är något konstigt, lite som att byta från ett par bekväma jympadojjor till ett par slitna träskor och ge sig ut på en långpromenad.
En 142:a som bruksbil idag fungerar säkert men om man jämför med en 9000 är den nog inte så praktisk.
Man kliver in i en bil tillverkad 1972 med en hastihetsmätre som rör sig i sidled, ingen varvräknare, dålig stereo (om det är original), 4 växlad låda (?) och en trött B20 som man får choka igång och som tar bränsle som hejsan i förhållande till effekten.
Skall det tankas får man hälla i blyersättning, att fickparkera kan innebära att man blir anfådd mm mm
Desutom släpper den ut ENORMA mängder miljögifter i förhållande till den bil du redan äger.

Som entusiastbil JA.
Som bruksbil NEJ.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Munkis
30 september 2009 · 1 637 Inlägg

jonTe skrev:

volvokrille12 skrev:
Hur får man 140in till livsfarlig? Det är ju en stridsvagn. Nej nu vet ja inte riktigt.

Har en 142:a nackstöd? kanske.....beror på årsmodell.
Har den airbag......?
Har den bälten som drar år sig själva vid en krock.....?
Volvon är bakhjulsdriven......för en eorfaren förare kan detta vara svårt.
Har den antispinn......?
Har den ABS.....?

Om man jämför SAAB:en och Volvon säkerhetsmässigt finns de ju inga tvivel om vilken som är säkrast.
Och JA....skulle man göra ett säkerhetstest med dagens normer på 140:in skulle den nog klassas som livsfarlig.

Jag kan tycka att bytet är något konstigt, lite som att byta från ett par bekväma jympadojjor till ett par slitna träskor och ge sig ut på en långpromenad.
En 142:a som bruksbil idag fungerar säkert men om man jämför med en 9000 är den nog inte så praktisk.
Man kliver in i en bil tillverkad 1972 med en hastihetsmätre som rör sig i sidled, ingen varvräknare, dålig stereo (om det är original), 4 växlad låda (?) och en trött B20 som man får choka igång och som tar bränsle som hejsan i förhållande till effekten.
Skall det tankas får man hälla i blyersättning, att fickparkera kan innebära att man blir anfådd mm mm
Desutom släpper den ut ENORMA mängder miljögifter i förhållande till den bil du redan äger.

Som entusiastbil JA.
Som bruksbil NEJ.

mvh Jonas

Klart saaben är säkrast, dock ska vi inte sticka under stolen att 140-240 är 20% säkrare än medelbilen wink

Hur tänker du när du säger att den släpper ut mer miljögifter än hans saab? Visst gör den nog det men det gör den väl oavsett om han byter eller inte? tongue

Senast redigerat av Munkis (30 september 2009)

bmx
30 september 2009 · 7 100 Inlägg

Oscar-v-Linnea skrev:

bmx skrev:
BYT INTE!!!!!!!!
kan ju inte byta dej mot en gammal och trög volvo,nejenejenejenej.....

om du ska byta så byt mot en bil i samma klass typ

Säger du själv som ägt en 145a:P

haha japp,ett stort misstag lol

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
LoudPipes
30 september 2009 · 58 Inlägg

Jag hadde byt utan att tveka om 140in är i bra skik. Vist är det lite sämmre komfort å så.
En riktigt instäld B20 kan man köra relativt billigt. Enligt mig själv är det lättare att åka bakhjulsdrivet om det är halt.
Vill du ha en trevlig gammal bil så byter du.
Vill då åka lite mer säkert med mer komfort så behåller du saaben

Vem fan behöver T5 när det finns V8?
jonTe
30 september 2009 · 5 710 Inlägg

Munkis skrev:
Hur tänker du när du säger att den släpper ut mer miljögifter än hans saab? Visst gör den nog det men det gör den väl oavsett om han byter eller inte? tongue

He he.....förvisso OM de nu kör ungefär lika mycket.
Dock kan ju det vara en viktig punkt i valet om man som egen persom vill vara med att bidra till ökade utsläpp genom att åka urgammal bil eller inte.
Hans flickvän kanke är miljöpartist? tonguesmile

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
johan740_89
30 september 2009 · 367 Inlägg

det är inte bara skatten. försäkringen är nästan obefintlig. (byt)!!!!!!!!!!!!!!!!! JAG VET!!!!!!!!!!!!!!
OCH ANGÅENDE. att bidra till mindre utsläpp MONTERA en katalysator. finns modell anpassade till just b18 b20!!!

Mitsubishi Pajero "Toyo Tires" (2010)
Suzuki Sj413 samurai "Zook" (1985)
Berglund_89
30 september 2009 · 1 479 Inlägg

Ska snart gå o prata med han som äger 142an o se om han inte kan pruta ner den lite.. Tack för alla svar! Och nej, min flickvän är inte miljöpartist tongue

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
30 september 2009 · 3 404 Inlägg

Om du är såpass osäker vad gäller ett byte från en Saab 9000 till Volvo 142 tycker jag nog du ska behålla Saaben din tongue

Går själv i tankarna att skaffa mig en Amazon eller liknande men tänker INTE sälja Saaben för det. 9000 är mångt mycket bättre lämpad som bruksbil, du kommer sakna kraft (även om din 9000 nu saknar turbo), du kommer sakna komforten, du kommer sakna säkerheten osv. De enda fördelarna jag kan komma på är att försäkringen är mkt billigare, skatten obefintlig och nästan ingen el som kan strula

Är du inte volvo entusiast byt INTE!

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Berglund_89
30 september 2009 · 1 479 Inlägg

TenZer skrev:
Om du är såpass osäker vad gäller ett byte från en Saab 9000 till Volvo 142 tycker jag nog du ska behålla Saaben din tongue

Går själv i tankarna att skaffa mig en Amazon eller liknande men tänker INTE sälja Saaben för det. 9000 är mångt mycket bättre lämpad som bruksbil, du kommer sakna kraft (även om din 9000 nu saknar turbo), du kommer sakna komforten, du kommer sakna säkerheten osv. De enda fördelarna jag kan komma på är att försäkringen är mkt billigare, skatten obefintlig och nästan ingen el som kan strula

Är du inte volvo entusiast byt INTE!

Jag har haft en 240, en 740, en 343, en 245, och en till 740 innan jag hade saaben.. Så man kan ju säga att jag har mer erfarenhet av Volvo än vad jag har av saab. Jag är inte osäker på bytet men det är bara det med pengar emellan som stör mig, finns det något annat sätt jag kan göra tro?

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang