Bilverkstan P&B Arboga! Mina erfarenheter!

JonR
1 oktober 2009 · 3 259 Inlägg

Hej! Vill bara påpeka att detta är 100% självupplevd fakta! Detta är ingen smutskastning av företaget(det klarar dom bra själva) utan bara exakt så som det går till på deras verkstad så hoppas denna tråd inte blir redigerad eller låst då denna berättelse kan spara många tusenlappar hos den som lämnar in sin bil till dessa bilmekaniker!

För ett tag sedan köpte jag mig en Mitsubishi Galant 2.0 -99 som inte startade (köpte den trasig alltså) felsökte den så gott det gick själv och konstaterade att det var spridarna som inte öppnade trots soppa fram till dom, allt annat fungerade fint såsom gnista, komp osv! Efter att ha ringt runt till en hel del Mitsubishi experter så konstaterade dom flesta följande! "Öppnar inte spridarna? Då är det immobilizern som slagit in! Koda om immobilizern så kommer det funka efter det!"

Ringde därefter till Auktoriserade Mitsubishi versktaden P o B bilservice i Arboga och förklarade mitt problem på följande sätt "Hej, jag har en galant som jag vill koda om nycklarna till, immobilizern har slagit till" svaret från Kejbert (chefen på PoB) "Det är inga problem, 900kr kostar det" Okej svarade jag och åkte in med bilen dagen efter o lämnade den där! 1dag gick och sedan ringde Kejbert(Chefen på P&B) och sa att min topplockspacking var trasig, kostar 10.000kr att byta! Jaha svarade jag och sa att jag skulle komma dit istället.

När jag kom dit började jag med att fråga honom om han skojade med mig? Nej blev svaret och det kostar 2000kr för våran felsökning.
Observera att hela kundmottagningen var full med kunder!
Jag: Jag lämnade ju in bilen för att nolla immobilizern INGET ANNAT!
Kejbert: Jo men det var inte det som var felet
Jag: Det vet jag till 100% att det var så försök inte!
Kejbert: Nej det var tändstiften som var trasiga!
Jag: Nej dom funkade fin fint för dom har jag kollat, alla fyra
Kejbert: Jo men vi bytte tändstift sen startade bilen
Jag: Jaha och det ska ni ha 2000kr för?
Kejbert: Nej det är för felsökningen av topplockspackningen som kostar det
Jag: Men topplockspackningen är det inge fel på? Vem tror du att du försöker lura?
Kejbert: Jo vi har konstaterat det! För bilen går på 3 cylindrar!
Jag: En bil går inte på 3 cylindrar om toppackingen är trasig säger jag! Ni gjorde såhär eller hur; Ni kopplade in datorn, nollade immobilizern och därefter startade bilen! eller hur?
Kejbert: Nej verkligen inte, det var inte det som var felet!
Jag: Jo det vet jag att det var för Immobilizern stänger av spridarna! Inte tändstiften eller topppackingen
Kejbert: Jo men nu är det så
Jag: Okej, hur som helst så ska jag inte betala ett skit för det för det har jag inte bett om och ni har inte kontaktat mig heller för att fråga om det är okej att kosta på den mer!
Kejbert: Skitförbannad(varför kan man ju fråga sig)

Under våran konversation ser jag en mekaniker stå några meter bort står o skruvar på sig, så jag vänder mig till honom, förbannad som fasiken och frågar "Var det du som meckade med bilen"
Mekanikern: Jo det var jag...
Jag: Jaha, och var det såhär, du kopplade in datorn till min bil, nollade immobilizern, sen startade den?
Mekanikern(efter att ha tittat skamset på sin chef)....Jo det var så jag gjorde...
Pinsam tystnad i 20sekunder..

Jag: Så jag ska betala för saker som ni har bytt trots att det inte har behövts?
Kejbert(chefen på PoB) säger(skitförbannad) Ja men då kör vi in bilen så tar vi ur tändstiften
Jag: Ja det är ju självklart! Men du menar att bilen inte kommer funka med mina gamla stift?
Kejbert: Nej det kommer den inte!
Jag: okej..


Jag betalar dom 900kr som det kostar att få immoblizern nollad och går ut o väntar, är arg som ett bi kan jag lova! jag står och tittar på medans killarna på verkstan kör in bilen i hallen och byter till mina gamla stift, när dom gjort detta besvärar dom sig inte med att ens försöka starta den utan puttar ut bilen, och dessutom puttar den igenom bromsprovaren som dom har, 4-5 personer hjälps åt med detta, när dom väl fått ut den så kastar killen nycklarna i handen på mig varpå jag frågar "Så nu kommer den inte funka?" Killen säger "nej tyvärr" samtidigt som han skyndar sig in, jag skyndar mig in i bilen o startar den.. Och den startar direkt! Tyvärr går den på 3cylindrar, jag kollar oljan OK, jag kollar kylarvattnet OK, ingen kompression i kylarvattnet och inge vatten i oljan! Så jag kör hem bilen utan större problem(förutom att den går ojämnt)

Efter lite felsökning hemma i garaget så konstaterar jag att två tändkablar sitter fel! Skiftar på dessa och bilen går som en klocka sen!

P&B Bilservice i arboga AUKTORISERAD MITSUBISHI VERKSTAD Jo man tackar... Dom klarar ju inte ens av att sätta dit tändkablarna rätt, fast om jag får gissa så var det med flit för att lura till sig ett toppackingsbyte på 10.000kr som inte ens behövdes.. men det är ju min gissning!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
81an
1 oktober 2009 · 566 Inlägg

Men va i helvete, förstår att du är förbannad. Tur att du stog på dig, bra gjort!

Jimmy_N Makaronborrare
1 oktober 2009 · 993 Inlägg

Vad ska man säga? Vilka jävla nötter

Seth
1 oktober 2009 · 3 354 Inlägg

vilka personer det finns:P

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
båge montör och hobby mekaniker
1 oktober 2009 · 2 672 Inlägg

troligtvis hade dom inte lagt ner tid på att byta packningen heller, utan bara tagit betalt för felsökningen, arbetskostnad och material för toppackningbytet! jag lämnar aldrig in en bil på verkstad, köper heller helst inte en bil som man måste koppla dator till för att felsöka heller för den delen! smile

skönt att det löste sig får dig iaf!
tyvärr finns det allt för många oseriösa auktoriserade verkstäder i vårat avlånga land!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Klii
1 oktober 2009 · 195 Inlägg

Fan va sur jag blir när jag bara läser sånt här. Mycket bra att du skriver om det så vi alla får veta. smile

race Race For Fun!
1 oktober 2009 · 379 Inlägg

Detta var bland det värsta jag hört sad visste att verkstäder gärna vill försöka tjäna lite extra pengar men att de kan få för sig att göra så här är ju fan skamligt.. du gjorde helt rätt och bra att du gå ut med all info här så folk hinner tänka sig för en extra gång innan de bokar tid där hmm Hoppas de gå i konkurs..

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
Seth
1 oktober 2009 · 3 354 Inlägg

har du åkt förbi med bilen bara för att visa upp "felet" med tändkablarna?

Senast redigerat av Seth (1 oktober 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Remiss
1 oktober 2009 · 1 339 Inlägg

Bra gjort! Undra hur många stackare dom lurar varje dag eftersom du sa att mottagningen va full med kunder :S

trippelturbo Trucker
1 oktober 2009 · 2 710 Inlägg

Om man nu ska döma efter din berättelse och sedan läsa om att killen blivit utsedd till årets företagare så måste ett fel ha skett här. Var? Ja, de är den stora frågan..

Fart missbrukare
mur
1 oktober 2009 · 104 Inlägg

Fan va bra att du kan meka sj. Flertalet av de kunder han blåst är säkert okunniga på bilar och kan inte ifrågasätta deras "diagnos" på bilen och låter dom byta och reparera hejvilt. Skönt att du fick rätt iaf. Om jag var du skulle jag svänga förbi dom och visa upp bilen och säga kolla hur bra den går haha.....

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
1 oktober 2009 · 4 418 Inlägg

Seth skrev:
har du åkt förbi med bilen bara för att visa upp "felet" med tändkablarna?

Det undrar jag med! Ställ dom mot väggen och fråga ut dom ordentligt! Är ju sanslöst pinsamt av dom!

trippelturbo Trucker
1 oktober 2009 · 2 710 Inlägg

JonR skrev:

BMWgrabben skrev:
Om man nu ska döma efter din berättelse och sedan läsa om att killen blivit utsedd till årets företagare så måste ett fel ha skett här. Var? Ja, de är den stora frågan..

''

Var felet har skett? Är inte det uppenbart?smile

Jag kan ju säga att jag knappast är ensam om sådana här historier om P&B bilservice i arboga... finns en smaskig historia om en kille med en ABS lampa och en hel drös fler lurendrejeri historier.. Men dom har jag inte upplevt själv så det ville jag inte skriva nåt om!

Tvivlar ju dock på att dom som utser folk till årets företagare hit o dit inte korsförhör varenda kund hos P&B och därför inte får reda på allt som egentligen händer.. Hade jag däremot varit "Olof kontorsarbetare på 64år" så hade jag låtit P&B byta topplockspackning åt mig utan att ifrågasätta deras prognos och därefter varit nöjd kund eftersom bilen hade fungerat! Så allt är ju relativt... Vem det är som blir "blåst"....

MVH/Jon

Men förstår du inte vad jag menar.. Du svarar ju dig själv delvis

"men dom har jag inte upplevt själv så det ville jag inte skriva ngt om"

snubben har utsetts till åretsföretagare - du har blivit lurad.

vem ska man tro på? Visst, de du berättar är förjävligt o det är jävligt bra att du står på dig så. men mkt mer än det får vi gorgare inet veta och därför kan vi inte utesluta vems felet är.

hajjar du?

Mvh

Fart missbrukare
Patarei
1 oktober 2009 · 129 Inlägg

Söker man på P o B bilservice i Arboga så får man upp denna:

http://www.reco.se/p-b-bilservice-i-arboga-ab

te_wik Forummoderator
1 oktober 2009 · 12 813 Inlägg

Patarei skrev:
Söker man på P o B bilservice i Arboga så får man upp denna:

http://www.reco.se/p-b-bilservice-i-arboga-ab

Fick stopp på min audi A6 diesel, P&B skulle vara bra på dieselmotorer så jag ringde dom, bara att byta bränslefilter sa dom, vi har på hyllan. Bytte, samma sak. bogserades dit och dom felsökte, 2 dagar senare sa dom att vevaxeln gått av , bara att byta motor ca 25 000:-. Jag tyckte det lät fel och hämtade bilen. Felet på riktigt var justering av bränslepumpen! Fel diagnos med avsikt eller bara okunskap? vet inte vad som vore värst med tanke på att dom är "dieselexperter". Men jag slapp betala felsökningen, kanske beror på att dom inte ville ge något skriftligt på den diagnosen utifall... Jag åker inte dit igen.


Haha,, va i helvete... vevaxeln är av?? yikes



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Tega Yrkesförare
1 oktober 2009 · 1 073 Inlägg

Hela bilbranschen är ju infekterad av lurendrejare överallt. Så trött på att höra om och själv uppleva oseriösa bilverkstäder och bilförsäljare. Frågan är, var hittar man dom få seriösa?

Är man inte bilkunnig själv så är man ju i stort sett blåst. Sorgligt!

Patarei
1 oktober 2009 · 129 Inlägg

Det jag gjorde var att åka runt till princip alla verkstäder i Norrköping och höra mig för lite. Priser m.m samt se hur jag blev bemött.
Sedan valde jag ut några som jag tyckte verkade seriösa, och nu har jag två verkstäder dit jag vänder mig om jag har problem.

LeafBox Lat Perfektionist
1 oktober 2009 · 6 359 Inlägg

te_wik skrev:

Patarei skrev:
Söker man på P o B bilservice i Arboga så får man upp denna:

http://www.reco.se/p-b-bilservice-i-arboga-ab

Fick stopp på min audi A6 diesel, P&B skulle vara bra på dieselmotorer så jag ringde dom, bara att byta bränslefilter sa dom, vi har på hyllan. Bytte, samma sak. bogserades dit och dom felsökte, 2 dagar senare sa dom att vevaxeln gått av , bara att byta motor ca 25 000:-. Jag tyckte det lät fel och hämtade bilen. Felet på riktigt var justering av bränslepumpen! Fel diagnos med avsikt eller bara okunskap? vet inte vad som vore värst med tanke på att dom är "dieselexperter". Men jag slapp betala felsökningen, kanske beror på att dom inte ville ge något skriftligt på den diagnosen utifall... Jag åker inte dit igen.


Haha,, va i helvete... vevaxeln är av?? yikes



Mvh Tommy

Kört hårt som fan då när han fick veven i en (antagligen) orginal A6:a att gå av tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
jocke_gronberg
1 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

Känns skönt att jag har en verkstad jag kan lita på.

Remiss
1 oktober 2009 · 1 339 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Känns skönt att jag har en verkstad jag kan lita på.

+1

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang