Knackar i Volvo 850 TURBO.

Sammyboy
2 oktober 2009 · 62 Inlägg

Hej!

Svensksåld 21k mil Turbo motor på 2.3L
Chipad och ett laddtryck på 1.3 bar.

Igår eftermiddag startade jag bilen för en rundtur ner till stan därefter ner till video affären.
Med tanke på att bilen var kall så körde jag rätt lugnt ner, dock var det inte första gången jag startade bilen den dagen så vatten temp låg där den skulle och oljetemp jobbade sig uppåt.
Från mig till stan tar ca 10 min, jag körde rätt lugnt och när jag väl var framme parkerade jag bilen och gick in i affären, var inne knappt 5 min kommer ut, startar bilen och tomten sitter och knackar..

Någon som har någon aning om vad detta kan vara för ljud?
Själv misstänker jag krökt vevstake, vevaxel, kolvlager... Men jag vet inte 100%
Har vart på 2 verkstader och visat upp bilen där de har sagt "motorn måste bytas".
Men det nu är en stake så anser jag att det är skitsnack.

Du som kanske har hört just detta ljudet innan, eller är väldigt bilkunnig, hjälp mig!
Hur ska jag gå till väga? Hur kan jag ta reda på vafan detta är?

Här är en film på bilen: http://www.garaget.org/video/sd49sjsmcbeb

Endast seriösa svar, inga chansningar eller gissningar är ni snälla, tack!
MVH/ Sammy boy.

BMW 335i "E91" (2007)
Crille88
2 oktober 2009 · 1 353 Inlägg

som sagt de låter heelt ofattbart att de kan börja knacka när du kommer ut o startar motorn, du e helt 10000000% säker på att ljudet kom när du körde men musiken var för hög eller nåt?
kom igen nu marlboroman o torpis ni e volvo guruna som ska kunna detta juh

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Sammyboy
2 oktober 2009 · 62 Inlägg

Jag är absolut 200% säker att det var in i butiken 5 min kom ut startade bilen och det knackar.

BMW 335i "E91" (2007)
Marlboroman
2 oktober 2009 · 8 234 Inlägg

Hmmm 21k mil... Hur är det med oljebyten i den? Är dem skötta ordenligt? Det är för snabbt och lätta tickningar för att det skulel va ett lager. Min tanke är en lyftare. Specuiellt om du haft bekymmer med dem innan.

Annars kan man kolla stakarna / lagren lite enkelt genom att ta ur stiften och mäta från ventilkåpan till kolvtoppen när respektive kolv står i topp. Får man samma mått på alla så är en lyftare det troligaste.

Går den som den ska i övrigt?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Sammyboy
3 oktober 2009 · 62 Inlägg

den går som ett skott i övrigt.

BMW 335i "E91" (2007)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 oktober 2009 · 13 758 Inlägg

hur är det med olja?
rätt vanligt att dom tickar lite om man har dåligt med olja eller dålig olja

köpte en 855turbo igår som stått 2.5år eftersom den gick på 4cyl
startade den i går och då tickade det ganska mycket om motorn
dock gick den på 5cyl igen smile

så testa att byta olja och varm kör ordenkligt
har tyvärr inte ljud på datorn annars hade jag kunnat lyssna
det är svårt att beskriva ljudet när en stake är sne men det är ett väldigt speciellt ljud
inte direkt lätt tickande men inte hårt heller

är det något lager som är dåligt brukar det vara värre när vid vissa lägen mellan varm och kall osv
dom brukar oftast vara tysta när dom är kalla och knacka när dom är varma
sen brukar det låta mer när man "duttar" till på gasen

följer tickandet varvena exakt är det iaf inte lagrena vill jag påstå

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Donken86
3 oktober 2009 · 184 Inlägg

Såhär låter iaf vevlageras: http://www.youtube.com/watch?v=buEZXwtd … annel_page

EDIT: tror det kan va lyftarna, då jag läst till mig och även bytt lyftare själv då dom brukar ge sig runt 20k mil.

Senast redigerat av Donken86 (3 oktober 2009)

Vitamin
3 oktober 2009 · 719 Inlägg

Min låter precis som din Sammyboy, ljudet uppkom efter att jag gjort en omkörning. Körde hem bilen till garaget och där har den stått sen dess. Var helt säker på att det var vevlagerras på G. Men när jag läser det här så känner jag faktiskt för att byta olja och om inte det hjälper kolla lyftarna.

Hoppas det är något "skitfel" och inte kostar en massa pengar smile

fredde85
3 oktober 2009 · 1 798 Inlägg

När jag ser detta kommer jag ihåg min 85o turbo jag hade som typ en lyftare hängde sig på o de knackade som as men de försvann efter ett tag igen men de kom också bara plötsligt o försvann efter ett tag igen. Men de lät för jävligt o hördes tydligt inne i bilen

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Vitamin
3 oktober 2009 · 719 Inlägg

Det knackar för snabbt för att vara något vevlagerras eller liknande enligt mig
Är ganska säker på att det är något i toppen

Så här låter det när vevlager är dåligt
http://www.youtube.com/watch?v=JM3C5V89NZs

Dessutom går ju din bil som en klocka, det gör min med och det borde den inte göra om vevlager eller stake var krökt

VrT5
3 oktober 2009 · 198 Inlägg

Vitamin skrev:
Det knackar för snabbt för att vara något vevlagerras eller liknande enligt mig
Är ganska säker på att det är något i toppen

Så här låter det när vevlager är dåligt
http://www.youtube.com/watch?v=JM3C5V89NZs

Dessutom går ju din bil som en klocka, det gör min med och det borde den inte göra om vevlager eller stake var krökt

jag håller med jag hade vevlagerras på min å de lät inte så där. men min bil gick precis lika bra när de va lagerras.

Tab Rycketofta Racing
3 oktober 2009 · 292 Inlägg

Gissar på att det är lyftarna, antingen av dåligt oljetryck eller e dem slut, men brukar inte upstå så plötsligt utan brukar komma suksesivt (stavning?) byta olja varmkör och kolla oljetrycket är nog det första jag hade gjort.

//Rycketofta Racing
Sammyboy
3 oktober 2009 · 62 Inlägg

Tack alla för er svar.

Alltså bilen har fullt med olja i motorn, det visar oljesticken iaf.
Så det ni verkar ha kommit överens om är att det inte är krökt stake iaf.

Ni tycker med andra ord, BYTA olja, fylla på nytt och sen VARM köra motorn till 80 - 95 oljegrader?

För någon som frågade, ja tickandet följer varvtalet.

Jag är tacksam för ert svar!

BMW 335i "E91" (2007)
Crille88
3 oktober 2009 · 1 353 Inlägg

detta e min gamla bil för dom som inte känner till det, gällande olja så har ja gjort stora servicen i vintras o sen dess fylls olja på regelbundet då den trycker,
det är inte för lite olja i den för de har JAG kollat,

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Crille88
3 oktober 2009 · 1 353 Inlägg

Marlboroman skrev:
*Hur är det med oljebyten i den?
*Är dem skötta ordenligt?
* Det är för snabbt och lätta tickningar för att det skulel va ett lager

* byten e skötta, stämplat osv senaste var 19k mil servicen i vintras, gjord på verkstad, då byttes olja, stift, filter, drivremmar, bromsvätska o styrservoolja, sen efter de byttes filtret igen i i samband med elmia då ja köpte oljetryck/temp mätare o kopplade in,
*ja dom e skötta, den trycker olja så oljan byts var 3;e vecka utan att lossa pluggen wink
* ja skulle inte beskriva som som tickningar utan snarare metalliska klingande,

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Marlboroman
3 oktober 2009 · 8 234 Inlägg

Sammyboy skrev:
Ni tycker med andra ord, BYTA olja, fylla på nytt och sen VARM köra motorn till 80 - 95 oljegrader?

Ut och hatgasa, inte buskör utan spöa rejält. Tempen på oljan ska uppåt 100-110 grader så oljan blir varm och självrenande. Volvo gjorde ju lite fel med oljekylningen så den vart för bra, vilket straffar ägare som inte spöar på bilarna ibland med igensatt vevhusventilation och oljekanaler. Men betänk också att oljebyten inte behöver hjälpa det minst om lyftaren är slut, då är det bara byte som hjälper.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Crille88
3 oktober 2009 · 1 353 Inlägg

Marlboroman skrev:

Sammyboy skrev:
Ni tycker med andra ord, BYTA olja, fylla på nytt och sen VARM köra motorn till 80 - 95 oljegrader?

Ut och hatgasa, inte buskör utan spöa rejält. Tempen på oljan ska uppåt 100-110 grader så oljan blir varm och självrenande. Volvo gjorde ju lite fel med oljekylningen så den vart för bra, vilket straffar ägare som inte spöar på bilarna ibland med igensatt vevhusventilation och oljekanaler. Men betänk också att oljebyten inte behöver hjälpa det minst om lyftaren är slut, då är det bara byte som hjälper.

sitter visserligen ingen oljekylare på denna då de inte e R. men du menar att dom byggde motorn så pass väl då eller?
ja tror iaf inte att de har o göra med oljan, utan möjligtvis som du säger att nån lyftare gett upp.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Vitamin
3 oktober 2009 · 719 Inlägg

Crille88 skrev:

Marlboroman skrev:

Sammyboy skrev:
Ni tycker med andra ord, BYTA olja, fylla på nytt och sen VARM köra motorn till 80 - 95 oljegrader?

Ut och hatgasa, inte buskör utan spöa rejält. Tempen på oljan ska uppåt 100-110 grader så oljan blir varm och självrenande. Volvo gjorde ju lite fel med oljekylningen så den vart för bra, vilket straffar ägare som inte spöar på bilarna ibland med igensatt vevhusventilation och oljekanaler. Men betänk också att oljebyten inte behöver hjälpa det minst om lyftaren är slut, då är det bara byte som hjälper.

sitter visserligen ingen oljekylare på denna då de inte e R. men du menar att dom byggde motorn så pass väl då eller?
ja tror iaf inte att de har o göra med oljan, utan möjligtvis som du säger att nån lyftare gett upp.

Det sitter oljekylare på alla 850 turbo

TurbOla Reservdansk
3 oktober 2009 · 6 271 Inlägg

Crille88 skrev:
sitter visserligen ingen oljekylare på denna då de inte e R. men du menar att dom byggde motorn så pass väl då eller?

Klart det sitter en oljekylare till motoroljan på en T5, det gör det på alla turbomodellerna. tongue

Kan du identifiera ljudet som tickande, mekaniskt eller icke mekaniskt?
Min tickar också, ganska högt, låter lite som en diesel, men det är lyftarna som krånglar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 oktober 2009 · 13 758 Inlägg

TurbOla skrev:

Crille88 skrev:
sitter visserligen ingen oljekylare på denna då de inte e R. men du menar att dom byggde motorn så pass väl då eller?

Klart det sitter en oljekylare till motoroljan på en T5, det gör det på alla turbomodellerna. tongue

Kan du identifiera ljudet som tickande, mekaniskt eller icke mekaniskt?
Min tickar också, ganska högt, låter lite som en diesel, men det är lyftarna som krånglar.

inte alla..bara på dom som någon klantröv varit där och kopplat förbi den smile


skulle oxå börja och piska på bilen och få lite värme i oljan och kolla om det slutar

man bör höra skillnad på ett lagerras och en tryckare som är slut eller tickar

bara för att oljan är bytt betyder det inte att det är rätt olja och då kan dom oxå ticka

ska vara 5w-40 helsyntet i 850  5w-50 skulle kunna göra att oljan inte når rätt temp nu när tempen börjar krypa ner

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang