Då kör vi vidare en bit i taget. Nu är kardanen bortplockad och alla kablar och slangar från motorn är bortblockade eller lossade så det "bara" är att lyfta ur motorn när jag har motorlyften på plats i garaget. Det är en del som man måste skaffa när man startar upp ett garage igen och smart som jag är kommer jag altid på vad som behövs när jag är på platts i garaget och då har jag 4 mil till närmsta affären. Men men jag får väl göra som alla andra och skriva upp en shoppinglista och handla det jag behöver. Nu i veckan som kommer ska jag till biltema och köpa lite pallbockar och lite andra bra att ha saker. Innan jag kör igång med byggandet igen.
Nu börjar det bli varmt och skönt i garaget igen och efter en timmes arbete smälte frosten på fönstret så det blev säkert en grad varm
Ett tips till alla er andra som har samma problem som jag är att köpa en stor torrboll. Ja ni vet de där hinkarna som säljs på rusta o öb. Själv har jag alltid gått förbi dem och inte riktigt sett någon användning för dem men jag fick tipset av en byggare att de drar ur fukten vilket gör att det känns varmare och han hade hel rätt.
I helgen fick stålborsten gå varm och det var mig ett sant nöje att skrapa bort stämplen från företaget som gjorde underredsbehandlingen strax innan jag köpte bilen. Trots att jag låg nerbäddad under ett varmt duntäcke så gick det bara att vara i garaget ca 2 timmar i sträck innan händerna började klaga på kylan. Men det blev 6 effektiva timmar ända tills stålborsten hade gjort sitt.
En sak att påpeka är att det är silikon i hammarlack vilket gör att lackeringen på utsidan av bilen kan bli fel, blir som små gropar i lacken eller hur man ska förklara, synd att du inte lackade med hammarlack efter lackeringen, vi får inte ens öppna en burk hammarlack, visserligen går ja sista året i gymnasiet (lackering) men även silikon som sitter i hårvax osv ställer till det vid lackering.
Bara så du vet men hoppas det blir bra och du slipper silikon i lacken !
En sak att påpeka är att det är silikon i hammarlack vilket gör att lackeringen på utsidan av bilen kan bli fel, blir som små gropar i lacken eller hur man ska förklara, synd att du inte lackade med hammarlack efter lackeringen, vi får inte ens öppna en burk hammarlack, visserligen går ja sista året i gymnasiet (lackering) men även silikon som sitter i hårvax osv ställer till det vid lackering.
Mvh / P
Pontus nu hängde jag inte riktigt med? Menar du att ifall jag skall lacka över hammarlacken, att det då kan komma dessa problem med gropar i lacken pga silikonet? För i sådana falla är det ju lugnt Har du några fler "att tänka på tips" tacksam för allt. Vad som skall göras med motorn återstå att se... Men grundtanken är en rakställd vitblockare
Mvh / P
Pontus nu hängde jag inte riktigt med? Menar du att ifall jag skall lacka över hammarlacken, att det då kan komma dessa problem med gropar i lacken pga silikonet? För i sådana falla är det ju lugnt Har du några fler "att tänka på tips" tacksam för allt. Vad som skall göras med motorn återstå att se... Men grundtanken är en rakställd vitblockare
Nej nej inte att du lackar över det, utan när du lackerar utsidan, silikonet finns där och KAN förstöra om du har otur, annat att tänka på, hmm beror på vad du ska göra och hur mycket du ska göra själv, slipa inte med för grovt sand papper och använd ingen slipgrund på burk! köp riktig slipgrund av din lackerare isåfall! bara att skriva ett pm om du undrar något
Igår lämnade pappa av min motorlyft i garaget eftersom han fick den stora äran att frakta hem den från affären, då han har en aningen större bil att köra grejer i. Han fick även den stora äran att skotta upp en gång in i garaget eftersom jag inte varit där sen snön kom. Så igår eftermiddag gled jag ner till garaget och skruvade ihop liften och lossade huven på bilen samt städade ur garaget lite så jag kan få plats med lite mer roliga grejer. Men hu vad skönt att slippa skotta eller kliva i snön, tack för den skottningen
Nu börjar vårkänslorna komma ungefär samtidigt som solen smälter snön som täcker garaget och återigen blir jag påmind om att jag borde täta taket. Det posetiva med kylan är att det inte läcker in en något vatten i garaget men nu är det väl slut med det. Idag har jag som vanligt låtit stålborsen gno ett tag men det är ju så satans trist så jag passade på att skruva av den sista biten på framvagnen som jag inte bytte förra gången jag var på framvagnen.
Så nu ska jag skicka iväg en beställning på bussningar och sedan ska jag skruva på dem igen.
I morse strålade solen utanför fönstret när det var dags att stiga upp. Vår-glad och ovetandes om temperaturen ute slängde jag på mig ett par mjukisbyxor och började göra mig iordning för att köra ner till garaget. Vi har ingen stor lägenhet men på vägen från sovrummet till köket ändrades den tanken när jag såg att det var sju minus ute och genast började planera om dagen. Men vad skulle jag då hitta på idag? Efter en kopp av det svarta guldet (kaffe) så var utetemteraturen uppe på tre minus så då tänkte jag att jag lika gärna kunde köra ner till garaget. Men lagom till att jag bestämt mig för att åka så fick jag ett sms om att det var minus sexton grader utanför garaget. Så återigen satte jag mig i soffan och övervägde att inte åka. Men efter en stunds velande slängde jag på mig långkalsongerna och brände ner till garaget. Väl där visade temperametern på plus fyra utanför garaget och minus 2 i garaget Urk!!!
Men man får inte ge sig så lätt utan jag stod ut i 2 timmar och skruvade ihop framvagnen på bilen igen. Igentligen hade jag tänkt att lossa bakaxlen idag med men det var en sådan bitande kyla i garaget idag så jag gav upp när framvagnen satt på plats.
Äntligen så fick jag tummen ur och lyfte ur motorn. Det var en spännande upplevelse att lyfta ur motorn och inte bara sänka ner motorn i marken och släpa undan den som jag brukar göra när bilen står mjukt. Men nu när bilen står som den står känns det bättre att lyfta ur motorn.
Woho! äntligen ett seriöst volvo projekt. Prenumeration lagd. Är i vanliga fall inget fan av volvo, men tror jag vet vad det beror på Men den här lär ju bli bra