Sportratt på Volvo 940 med AIR-BAG i originalratt?

Fredrik Webbutvecklare
3 oktober 2009 · 49 Inlägg

Hej.

Jag har en Volvo 940, 1995 som då original har AIR-BAG i originalratten.
Jag vill fixa en sportratt ifrån stylingbutiken där rattnav ingår, men det står:

  (EJ för bilar som har AIR-BAG i originalratten)

Hur gör man då? Finns det ingen möjlighet att använda sportratt på 940 med AIR-BAG i originalratten?

Tack för svar!

Mvh
Fredrik

Senast redigerat av Fredrik (3 oktober 2009)

kaihaj
3 oktober 2009 · 258 Inlägg

ja har aldrig tagit lös en ratt med airbag. men om ja skulle behöva skulle ja tagit en kofot och stått vid sidan av o brytit loss mittendelen så du kommer åt skruven hehe tongue

Volvo v70 (2013)
crazy75
3 oktober 2009 · 190 Inlägg

Du behöver ett motstånd, så att bilen fortfarande tror att den har airbagen kvar. Kommer inte ihåg vilket ohmtal den ska ligga på men det borde dom veta på TPC.

Vad gälllande demontering av ratten (airbagen) så koppla bort batteriet typ en halvtimma innan du ens funderar på att börja pilla med ratten, sen är det bara att skruva loss airbagen.

There´s a very fine line between a hobby and mental illness
Fredrik Webbutvecklare
3 oktober 2009 · 49 Inlägg

Tack!

Bonn-Johan
4 oktober 2009 · 245 Inlägg

crazy75 skrev:
Du behöver ett motstånd, så att bilen fortfarande tror att den har airbagen kvar. Kommer inte ihåg vilket ohmtal den ska ligga på men det borde dom veta på TPC.

Vad gälllande demontering av ratten (airbagen) så koppla bort batteriet typ en halvtimma innan du ens funderar på att börja pilla med ratten, sen är det bara att skruva loss airbagen.

Hur skruvar man loss air-bagen? Alltså hur kommer man åt den?

Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Rayya
4 oktober 2009 · 876 Inlägg

rockabillyshoes skrev:

crazy75 skrev:
Du behöver ett motstånd, så att bilen fortfarande tror att den har airbagen kvar. Kommer inte ihåg vilket ohmtal den ska ligga på men det borde dom veta på TPC.

Vad gälllande demontering av ratten (airbagen) så koppla bort batteriet typ en halvtimma innan du ens funderar på att börja pilla med ratten, sen är det bara att skruva loss airbagen.

Hur skruvar man loss air-bagen? Alltså hur kommer man åt den?

Sitter väl 2 st skruvar under ratten om den är ställd rakt"

Volvo V70n "Likeface" (2001)
Bonn-Johan
4 oktober 2009 · 245 Inlägg

volvoperfomanceclub skrev:

rockabillyshoes skrev:

crazy75 skrev:
Du behöver ett motstånd, så att bilen fortfarande tror att den har airbagen kvar. Kommer inte ihåg vilket ohmtal den ska ligga på men det borde dom veta på TPC.

Vad gälllande demontering av ratten (airbagen) så koppla bort batteriet typ en halvtimma innan du ens funderar på att börja pilla med ratten, sen är det bara att skruva loss airbagen.

Hur skruvar man loss air-bagen? Alltså hur kommer man åt den?

Sitter väl 2 st skruvar under ratten om den är ställd rakt"

Okej, som jag trodde då, tack för svaret..

Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
4 oktober 2009 · 991 Inlägg

Skruvarna sitter på baksidan av ratten 2 stycken torx skruvar är det .  för att komma åt dom så får man vrida ratten först 45grader till höger för att komma åt den högra och vice versa för att komma åt den vänstra.   
Kom ihåg att koppla loss batteripolen 30-60minuter innan ni börjar.  Sen kan man ta bort airbaglampan i panelen om man inte vill att den ska lysa smile   //Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
ozcarzzon
4 oktober 2009 · 147 Inlägg

Jag måste bara komma med en liten inflikning här, vad säger reglerna om att ta bort airbagen? Kan man få tvåa på bes?

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!
loow Jävel
4 oktober 2009 · 2 018 Inlägg

eller kan försäkringen neka något? om bilen är helbilsgodkänd eller så?

You got to risk it, to get the biscuit :)
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
4 oktober 2009 · 991 Inlägg

Besiktiningen säger ingenting om det . står på deras hemsida att det inte ingår i deras område att kolla airbagsen.   Ja om bilen är helbilsgodkänd så får man väl egentligen inte ändra någonting så vad försäkringsbolaget säger har jag inte den blekaste om .   men med tanke på att inte bilprovningen kollar det och så, så borde det ju inte vara något dom klagar på .  för en bil från 96 t.ex , det är ju inte säkert att airbagen funkar iallafall ?

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Fredrik Webbutvecklare
5 oktober 2009 · 49 Inlägg

Klorin_Elvis skrev:
Besiktiningen säger ingenting om det . står på deras hemsida att det inte ingår i deras område att kolla airbagsen. Ja om bilen är helbilsgodkänd så får man väl egentligen inte ändra någonting så vad försäkringsbolaget säger har jag inte den blekaste om .   men med tanke på att inte bilprovningen kollar det och så, så borde det ju inte vara något dom klagar på .  för en bil från 96 t.ex , det är ju inte säkert att airbagen funkar iallafall ?

Perfekt svar, tack Klorin_Elvis! big_smile

945_turbo
5 oktober 2009 · 112 Inlägg

har sportratt i min

ozcarzzon
5 oktober 2009 · 147 Inlägg

då byter jag ratt imorn big_smile

edit:
hittade en grej här nu som visar ganska tydligt .
"Airbaglampan lyser

 
Fordonet underkänns inte om airbaglampan lyser eftersom detta inte ingår i vår kontroll."


http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … enDocument

Senast redigerat av ozcarzzon (5 oktober 2009)

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!
Bonn-Johan
8 oktober 2009 · 245 Inlägg

ozcarzzon skrev:
då byter jag ratt imorn big_smile

edit:
hittade en grej här nu som visar ganska tydligt .
"Airbaglampan lyser

 
Fordonet underkänns inte om airbaglampan lyser eftersom detta inte ingår i vår kontroll."


http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … enDocument

Fan va fint;)

Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
ozcarzzon
8 oktober 2009 · 147 Inlägg

Bonn-Johan skrev:

ozcarzzon skrev:
då byter jag ratt imorn big_smile

edit:
hittade en grej här nu som visar ganska tydligt .
"Airbaglampan lyser

 
Fordonet underkänns inte om airbaglampan lyser eftersom detta inte ingår i vår kontroll."


http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … enDocument

Fan va fint;)

Ja smile, om dom trots allt skulle säga något om det så kan man ju bara referera till deras egen hemsida dessutom smile

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
9 oktober 2009 · 991 Inlägg

Fredrik skrev:

Klorin_Elvis skrev:
Besiktiningen säger ingenting om det . står på deras hemsida att det inte ingår i deras område att kolla airbagsen. Ja om bilen är helbilsgodkänd så får man väl egentligen inte ändra någonting så vad försäkringsbolaget säger har jag inte den blekaste om .   men med tanke på att inte bilprovningen kollar det och så, så borde det ju inte vara något dom klagar på .  för en bil från 96 t.ex , det är ju inte säkert att airbagen funkar iallafall ?

Perfekt svar, tack Klorin_Elvis! big_smile

Det var så lite smile
Men ta bort lampan ur panelen så slipper du ha den lysa när du plockat bort airbagen smile

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Lurifixor
10 oktober 2009 · 45 Inlägg

Tänkte göra en sån här tråd själv faktiskt men det slapp jag visst smile

Men bara för o va på den säkra sidan, det är alltså bara att koppla av batteriet, vänta en timme sen skruva av alltsammans och på med nytt nav/ratt? (låter nästan för enkelt tongue) Har varit lite skeptiskt till att fibbla med airbagen själv

Senast redigerat av Lurifixor (10 oktober 2009)

You ride what you got.
Volvotjej84 helt galen
10 oktober 2009 · 388 Inlägg

Precis så enkelt är det faktiskt.

Varför åka fort när man kan åka brett?
JohanRendal
11 juni 2010 · 50 Inlägg

Vad menar ni för motstånd för airbagen, för att airbag lampan inte ska lysa eller? big_smile

JRe
Volvo v70II 2.5T "White Pearl" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang