2401
Sök

Bilen drar ovanligt mycke bränsle??

Lastbilsförare (SH Transporter)
104 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Har en V70R AWD automat.
När jag köpte bilen drog den ungefär 3,5l/mil på landsväg.
Men felet var lambdasonden.
Och den är bytt.

Nu snittar den på 1.6l/mil, jag tycker det låter väldigt mycket.
Och när jag står på tomgång går den upp med 1dl varje minut ungefär.
Ska den verkligen dra så mycket, eller kan det vara nått annat fel som gör att den drar mycket?

Det är ju trots allt en R, automat och AWD, men man ska väl kunna ligga på under litern på landsväg?

Tacksam för svar och tips på hur man kan få ner bränsleförbrukningen på en automat.

Mvh // Mackan
Senast redigerat av Mackan850 (3 oktober 2009)

3 259 Inlägg
3 oktober 2009
1.6 låter lite mycket men långt ifrån omöjligt.. tror du måste vara jäkligt försiktig på gasen om du ska komma under litern med automat o awd..

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

104 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
JonR skrev:
1.6 låter lite mycket men långt ifrån omöjligt.. tror du måste vara jäkligt försiktig på gasen om du ska komma under litern med automat o awd..

MVH/Jon

Jo jag vet, automat och awd dra ju mer. kanske blir bättre om man trimmar den lite, för då behöver man u inte ge så mycke gas för att komma nån vart.

1 653 Inlägg
3 oktober 2009
Farsan har en sådan och ligger på ca:0,9L/mil blanda körning. Japp du har något strul med din eller sjukt tung fot tongue

104 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Munkis skrev:
Farsan har en sådan och ligger på ca:0,9L/mil blanda körning. Japp du har något strul med din eller sjukt tung fot tongue

haha, jag försöker ju vara lätt på foten så ofta som möjligt, speciellt när den är kall då gasar jag inget typ, men ändå drar den så mycke hmm

+Uppfinnare+
643 Inlägg
3 oktober 2009
Du har inga lampor som lyser eller något sådant då?

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

hellaflush!
1 266 Inlägg
3 oktober 2009
Längesedan du gjorde service? smile

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
3 oktober 2009
Timmyboy skrev:

Precis! Luftfilter, olja? i med lite k-sprit o insprutsrengöring osv!
har ordentligt me luft i däcken?

Four rings to rule them all!

104 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Evil_90 skrev:

Inga lampor som lyser, men ibland kommer lambdalampan upp, men det beror på att det är nått fel med temp mätaren, det har väl inget med bränsleförbrukningen att göra?

104 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Timmyboy skrev:

Servisen är gjort för ungeför 1000mil sedan..

104 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Danne_gg skrev:
Timmyboy skrev:

Precis! Luftfilter, olja? i med lite k-sprit o insprutsrengöring osv!
har ordentligt me luft i däcken?

har inte haft bilen så länge så har inte hunnit gjort rent luftfilter eller bytt olja.
Har jag i k-spriten och insprutsrengöringen i tanken?
Bra med luft i däcken tror jag att jag har...

Lights out.
124 Inlägg
4 oktober 2009
AWD, Gammal modell på automat låda, överladdad volvo 5a och några gaspådrag är 1,6L/milen inget konstigt. Tvivlar nästan på att du kan komma under litern med den, möjligen försiktig landsvägskörning. Men som sagt lite blandad körning och rödlysen är uppemot 1,5L/milen inget konstigt.

347 Inlägg
4 oktober 2009
Kör rätt ordentligt med min men har som värst snittat 1.36L/mil blandad körning. Tror att en 996 Turbo snittar runt 1.5L/mil med tung fot så att en Volvo R AWD skulle göra det låter ju lite konstigt eftersom dom är väl ung lika tunga men volvon har 170hk mindre.

Vad står det när du ligger och kör på plan väg i den momentana visningen? Kan du komma under litern då? Drar den bensin även när du motorbromsar?

1 171 Inlägg
4 oktober 2009
Du säger att medelförbrukningen går snabbt upp på tomgång (det beror ju på hur långt du kört sedan du nollställde den). När du har färddatorn inställd på momentanförbrukning, vad står det att den drar då i L/h?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 oktober 2009
Mackan850 skrev:
Evil_90 skrev:

Inga lampor som lyser, men ibland kommer lambdalampan upp, men det beror på att det är nått fel med temp mätaren, det har väl inget med bränsleförbrukningen att göra?

lambdalampan ska inte börja lysa för att tempmätaren cepar smile det är inte så att tempgivaren till motorstyrningen är dålig? då kan lampan börja lysa och förbrukningen öka.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 571 Inlägg
4 oktober 2009
Mer luft i däcken brukar göra skillnad.

104 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Snajdarn skrev:
AWD, Gammal modell på automat låda, överladdad volvo 5a och några gaspådrag är 1,6L/milen inget konstigt. Tvivlar nästan på att du kan komma under litern med den, möjligen försiktig landsvägskörning. Men som sagt lite blandad körning och rödlysen är uppemot 1,5L/milen inget konstigt.

Ja, den laddar ju 1.5 original.. Jag ska tälla ned laddtrycket lite så ska nog det göra skillnad oxå..

104 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
zoopåse skrev:
Du säger att medelförbrukningen går snabbt upp på tomgång (det beror ju på hur långt du kört sedan du nollställde den). När du har färddatorn inställd på momentanförbrukning, vad står det att den drar då i L/h?

Jaha okej.. kanske därför då.. Har aldrig tänkt på att titta på den medans jag står still..
Får ta och göra det smile

104 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
davel skrev:
Kör rätt ordentligt med min men har som värst snittat 1.36L/mil blandad körning. Tror att en 996 Turbo snittar runt 1.5L/mil med tung fot så att en Volvo R AWD skulle göra det låter ju lite konstigt eftersom dom är väl ung lika tunga men volvon har 170hk mindre.

Vad står det när du ligger och kör på plan väg i den momentana visningen? Kan du komma under litern då? Drar den bensin även när du motorbromsar?

Har aldrig tittat på den mätaren så ofta.. får ut o titta på det nästa gång ja ska ut med bilen smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 oktober 2009
Som sagt, hur är däcktrycket. Bör inte göra någon stor skillnad men alla bäckar små...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök