3134
Sök

Ojämn Tomgång ???

Avstängd
103 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Vad kan det vara ?  Tomgången går ojämt hela tiden förutom när han e varm , värt att notera har ingen termostat

CNC-Operatör
561 Inlägg
4 oktober 2009
mer information tack!

Avstängd
103 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
okej, startar bilen , så börjar den att pendla mellan 2-3000 varv ett bra tag innan den blir varm så blir det oftast bra ,  i vissafall pendlar den när den e varm oxå hajjar du?

739 Inlägg
4 oktober 2009
läckage i insugsrör? leder oftast till förhögtomgång spruta med startgas o se om de läcker

mvh andreas

Avstängd
103 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
ofan, ska kika på det ,, några mer förslag ??

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 oktober 2009
Vad är det för bil?

Pendlande tomgång låter som kallstartsventil eller tomgångsmotor som det kallas för.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
103 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
honda crx vtec  ,, aa men grejjen e att jag plockat från min andra honda o provat med den där jäävla  ventilen hehe men ingen skillnad

Avstängd
103 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
tror attt jag bytt rätt detalj , vart sitter den ?? vid insuget precis bakom??

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 oktober 2009
Ja. Det är garanterat den... Ta isär o gör rent den.

Avstängd
103 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
lovar har fan provat med det , skit skumt  finns som ett litet filter eller vad jag ska kalla det inne i tomgångsmotorn? har jag fel?  vad har du mer i tankarna  fall det inte e ventilen?

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 oktober 2009
jajjaj skrev:
lovar har fan provat med det , skit skumt  finns som ett litet filter eller vad jag ska kalla det inne i tomgångsmotorn? har jag fel?  vad har du mer i tankarna  fall det inte e ventilen?

Ja det är rätt ventil. Pendlar tomgången upp och ner från säg 800 till 1500 om och om igen?

Avstängd
103 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
jajemen , iprincip ibland över 2000 oxåå ,, skumt nog när bilen e varm  så lungnar han ner sig hehe,,  tänkte att de kunde vart för att jag kör utan termostat,, men de va så innan oxå kom jag på

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 oktober 2009
Kolla kylvätskenivån och att du inte har några luftfickor. Kör bilen på tomgång 5 minuter utan locket på kylaren.

varför har du ingen termostat i??
Senast redigerat av caromania (4 oktober 2009)

Avstängd
103 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
har provat med det oxåå,, bilfan går upp i temp över halva när jag har termostaten i ena slangen är varm o ena kall alltså så går vattnet inte runt ,, så jag tog bort den o de funkar fin fint utan den haha de säkert inte bra  me tiden men jag ska ta in den i garaget o mecka lite o se vad felet e  har provat me annan termostat utan nån resultat o drar jag på fullt värme gåller han sig skappligt  ingen jävla aning
caromania skrev:
Kolla kylvätskenivån och att du inte har några luftfickor. Kör bilen på tomgång 5 minuter utan locket på kylaren.

varför har du ingen termostat i??

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 oktober 2009
Lite svårt att hänga med i vad du skriver. Det är helt ok om du använder punkt ibland. wink

Men för att återgå så är det så att om inte vattnet värms upp ordentligt så når inte varmt vatten till bimetallprylen som sitter i kallstartsventilen (EACV) Jag kan tänka mig att utan termostat så kommer varmvatten stötvis upp till ventilen så det hela blir knas. Jag är övertygad om att problemet ligger i ventilen/kylarvattnet/termostaten.

Avstängd
103 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
hehe sorry, jag skrev de lite fort.. men jag ska kika på det du skrivit (för tredje ggn)  kanske missat nått
jävligt snällt av dej ,,   men ska jag sätta tillbax termostaten ? eller e det mkt skadligt o köra utan ??

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 oktober 2009
Skadligt o skadligt... Motorn blir ju inte varm=högre soppaförbrukning plus andra småfel. Plus att det KAN leda till sk borewash dvs att överskottsbensinen tvättar bort oljefilmen från loppen. Dåligt.

Sätt i termostaten, den kostar bara 100spänn på Honda. Plus: Se till att du får med gummipackningen också.

Avstängd
103 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
okej , jag har 2 termostat , men som sagt då går den fan upp i temp hehe de va df jag ej har den isatt

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 oktober 2009
Förresten, vtec'ar den?

Avstängd
103 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
ja då det gör den

Sök