2824
Sök

Förbud mot dubbar i Stockholm

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
17 januari 2010
Noxxer skrev:
Kört dubbfritt hela vintern hittils. I stockholm, utanför, landsväg, landet osv. Inte haft några problem.
Greppat riktigt bra.

Greppat fullt tillräckligt på plan is och jag har inte haft några problem att panikbromsa vid dom tillfällen det behövts.

Bara fastnat 1 gång på en oplogad parkering med ca 30cm snö.

Jag har under en kortare period ett vanligt vinterdäck höger fram och ett dubbat vänster fram och dubbat bak (fick punktering höger fram därav kombinationen) och jag provade panikbromsa (ingen ABS) innan snön kom och då gled bilen fint åt vänster.
Nu när snön och slasket kommit så glider den ännu snällare åt höger istället och dessutom så tycker bilen om att låsa höger fram bara man bromsar lite hårt, hade det vart dubb där hade det fan inte låst sig.
Så jag måste släpa av lite ibland och därmed få ännu längre bromssträcka.
Vad jag kan komma fram till är att om jag hade haft odubbat runt om hade däcken låst sig mycket enklare, då har jag väl sämre grepp?
Men jag tror också stenhårt att det varierar från däck till däck om vilket som är bäst.
Mina dubbade är två år gamla tror jag och det odubbade är helt nytt, dvs bara någon månad hit och dit.

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

121 Inlägg
17 januari 2010
Vid körning på is har dubbdäck kortaste bromssträckan, det kan vara skillnaden mellan en kollision eller inte om bilen har dubbdäck eller inte. Vädret varierar under vintern och med stor sannolikhet kan isig vägbana förekomma över hela landet, det har denna vinter visat. Varför hör man aldrig vägverket säga hur många liv dubbdäcken räddar varje år? Fartkameror räddar liv, omskyltning av 90-vägar till 80 räddar liv men aldrig hör man hur många liv dubbdäcken räddar. Det hela handlar om ekonomi, vägverket anser att dubbdäcken sliter på vägarna och det kräver mer underhåll och vill nog på sikt förbjuda dubbdäcken. Ett par "gröna" vintrar i södra delen av landet och debatten är igång igen. Nuvarande "vita" vinter har stoppat förslagen tillfälligt. Jag anser att vägverket blundar för fakta och vill på sikt förbjuda dubbdäck och vill med andra ord inte att vi billister ska få köra på det säkraste alternativet.

1 482 Inlägg
17 januari 2010
Robban_89 skrev:
Noxxer skrev:
Kört dubbfritt hela vintern hittils. I stockholm, utanför, landsväg, landet osv. Inte haft några problem.
Greppat riktigt bra.

Greppat fullt tillräckligt på plan is och jag har inte haft några problem att panikbromsa vid dom tillfällen det behövts.

Bara fastnat 1 gång på en oplogad parkering med ca 30cm snö.

Jag har under en kortare period ett vanligt vinterdäck höger fram och ett dubbat vänster fram och dubbat bak (fick punktering höger fram därav kombinationen) och jag provade panikbromsa (ingen ABS) innan snön kom och då gled bilen fint åt vänster.
Nu när snön och slasket kommit så glider den ännu snällare åt höger istället och dessutom så tycker bilen om att låsa höger fram bara man bromsar lite hårt, hade det vart dubb där hade det fan inte låst sig.
Så jag måste släpa av lite ibland och därmed få ännu längre bromssträcka.
Vad jag kan komma fram till är att om jag hade haft odubbat runt om hade däcken låst sig mycket enklare, då har jag väl sämre grepp?
Men jag tror också stenhårt att det varierar från däck till däck om vilket som är bäst.
Mina dubbade är två år gamla tror jag och det odubbade är helt nytt, dvs bara någon månad hit och dit.

Jag talar inte för att odubbat är bäst, för det är det inte.
Därimot så har det fungerat bra förmig.

Michelin X-Ice tror jag mina heter. 15tum/205/60
Sitter på min 540IAT med ABS, Antispinn. Inga problem för mig. Dessutom väger bilen 2ton med.

BLT Service
Theracords Music Label

1 062 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
Det smattrade bra om var o varannan bil idag på Hornsgatan. Skönt att se att så många ignorerar detta odemokratiska beslut.

"You Go, we go!"

2 271 Inlägg
18 januari 2010
Ignorerar vet jag inte, dammade igenom där både idag och igår innan jag blev påminnd om det! läsa skyltar?smile den kan inte vart stor i alla fall.

1 062 Inlägg
Handledare
1 481 Inlägg
20 januari 2010
Jo man får associationer till Di Levas låt "Vem kan man lita på"  VTI säger i sin rapport att dubbdäck är bättre än antisladdsystem, medan Tingvall på Vägverket påstår att Antisladdsystemen är bättre än dubbdäck.
Vem har rätt?????? (Jag kör med dubbdäck)

5 198 Inlägg
20 januari 2010
saab_sonett skrev:
Jo man får associationer till Di Levas låt "Vem kan man lita på"  VTI säger i sin rapport att dubbdäck är bättre än antisladdsystem, medan Tingvall på Vägverket påstår att Antisladdsystemen är bättre än dubbdäck.

Tomas DiLevas låt heter *Vem ska man tro på* .Vem kan man lita på är en helt annan låt .

121 Inlägg
20 januari 2010
saab_sonett skrev:

Antisladdsystem är som det säger, bilen sladdar mindre men antisladdsystem har ingen funktion när det gäller att få stopp på bilen. Vid en panikbromsning är det bara däcken som avgör hur fort det går att stanna, dock avgör även om bilen har abs-bromsar och bromsarnas kondition. Gäller det en och samma bil får man bäst stopp på bilen med dubbdäck på isigt underlag än med andra däck och atisladdsystemet har ingenting med bromsarna att göra. Jag håller med om att Vägverket inte vet vad dom talar talar om, skicka ut Tingvall på en isbana med koner får vi se om han har samma stoppsträcka med odubbat och dubbat.

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 januari 2010
gamlingen skrev:
saab_sonett skrev:

Tomas DiLevas låt heter *Vem ska man tro på* .Vem kan man lita på är en helt annan låt .

Du kanske tänker på Thomas Ledin? Du kan lita på mig?  cool

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 198 Inlägg
20 januari 2010
*Vem kan man lita på* Det va Holabandola band som gjorde den

Handledare
1 481 Inlägg
20 januari 2010
Fel av mig. "Vem ska jag TRO på" heter ju Di Leva-låten. big_smile
Senast redigerat av saab_sonett (20 januari 2010)

143 Inlägg
21 januari 2010
– Vi kör med dubb, det är jätteviktigt för att vi ska vara säkra när det är halt ute. Under mina 30 år har det hänt någon gång att vi kört fast med brandbilen. Det skulle hända mycket oftare om man inte hade dubbarna, säger Åke Landfors, insatsledare räddningstjänsten i Örnsköldsvik.

Aaaa nu kan ni komentera detta ........................

Ett Rockford Fosgate T8002 steg till salu, 4k

1 814 Inlägg
21 januari 2010
TLO skrev:
Det smattrade bra om var o varannan bil idag på Hornsgatan. Skönt att se att så många ignorerar detta odemokratiska beslut.

+1

Power of changes
270 Inlägg
21 januari 2010
Ja tycker att det är löjligt att förbjuda dubbdäck just på Hornsgatan. Ja menar om ja ska jobba någonstans i stan och ja måste åka en liten bit på den eller korsa vägen så får man inte. Ska ja åka runt halva sta för att komma dit ??
Ja blev stoppad på Hornsgatan då ja skulle lämna av lite varor åt en kund så kom polisen och sa: du får inte köra här och då blev ja förbannad och då sa ja hur fan ska ja komma hit, ska ja parkera vid Slussen och gå hit och polisen sa ja !!( hoppas ingen blev sur, för det blev världens kö efter mig smile
Sen fråga ja om ja får böter för att ja står här men då sa han nää inte nu
Jaa firman har valt att använda dubbdäck

Power 0f You

1 062 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe … na-1.19800

Här ERKÄNNER man att saltet är en Miljöfara!! Vart är Media?? Vart är Politikern Hamilton? Varför förbjuds inte Saltet över en natt??? va? Men DUBBAR det kan man förbjuda......imponerande  Miljöljugan är pinsam!

"You Go, we go!"

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
26 januari 2010
TLO skrev:
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/saltet-overlagset-pa-vagarna-1.19800

Här ERKÄNNER man att saltet är en Miljöfara!! Vart är Media?? Vart är Politikern Hamilton? Varför förbjuds inte Saltet över en natt??? va? Men DUBBAR det kan man förbjuda......imponerande  Miljöljugan är pinsam!

Men om man förbjuder saltet får ju inte de producenterna bli av med alla dessa ton, och då blir det färre mutor.
Samtidigt blir det mer mutor från däckstillverkare om de slipper tillverka tysta dubbdäck...

1 062 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
http://www.expressen.se/motor/1.1868125 … bbade-dack

Undrar när media kommer våga visa denna statistik? Undrar om Politikerna bryr sig om medborgares liv?

"You Go, we go!"

1 062 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
http://www.aftonbladet.se/bil/article6544062.ab

Politiskt styrda Vägverket ljuger vidare.....

"You Go, we go!"

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
4 februari 2010
Nej så klart miljön går före folks liv. Speciellt när det handlar om tvivelaktiga miljöresultat...

En fråga jag ställt mig de senaste veckorna är vilken typ av partiklar det blir av sand och salt som sprids på vägar och "krossas" av bilar och sen dras upp i luften. Är det någon som vet?
Min misstanke är att både sand och salt bidrar till ökade halter av dessa partikelnivåer, vilket borde göra att vi ska totalförbjuda all användning av sand och salt... (Saltet först tack. wink )

Det är så galet att förbjuda saker innan man har 110% koll på alla uppgifter, men det är så det ska fungera om man ska lyssna på miljömuppar. Skulle de visa all fakta skulle de ju skjuta sig själva i benen hela dagarna. hmm

Sök