3081
Sök

Inre drivknut volvo 850

250 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
Råkat dra loss axel på min 850. Den inre drivknuten åkte givetvis med, och en massa kulor trillade ut. Antar att det inte ska vara några lösa kulor där tongue Eller? har jag förstört drivknuten, var får man tag på en INRE drivknut förutom hos volvo? Söker en biltemalösning tongue

34 Inlägg
8 oktober 2009
Om du inte dragit sönder nåt, utan att den bara råkat ploppa ut går det naturligt vis att plocka ihop den igen. Tror inte dom är allt för billiga på volvo.

Mvh christoffer

1 319 Inlägg
9 oktober 2009
DavidMartin skrev:
Råkat dra loss axel på min 850. Den inre drivknuten åkte givetvis med, och en massa kulor trillade ut. Antar att det inte ska vara några lösa kulor där tongue Eller? har jag förstört drivknuten, var får man tag på en INRE drivknut förutom hos volvo? Söker en biltemalösning tongue

Hej! jo den ska vara lösa kulor där inne och axeln är INTE trasig!.. dom trillar ut om man ryckt ut axeln för långt, det går självklart att sätta tillbaka dom, men du kan även sätta den fel och då blir axeln stum.. är ett jäkla pill att få i kulorna igen..men jag brukar sätta dom på själva "ramen" som ska sitta i och tejpa runt dom så man kan sätta i den igen, ganska svårt att förklara.... mvh

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

250 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
Hehe, precis samma sak jag tänkte smile låter pilligt, hoppas att tejpen lossnar efteråt inte så bra med tejp där.

1 319 Inlägg
10 oktober 2009
hehe, själva tejpen är nog det minsta problemet;-)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

250 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
Öhm... hållt på med den drivknuten i en vecka nu tongue hah asså kom på idag att man kanske kunde dra av själva drivknuten från bilen? hur gör man det ?  annars hur mkt tar en verkstad att sätta tillbaka kulorna?

4 824 Inlägg
30 oktober 2009
vilken sida är det? höger eller vänster?
på vänster sida är det bara en låsring som håller den på plats så för att lossa den så behöver du bara ta en kofot och sätta den imellan lådan och drivaxeln och bända till så lossar den, på höger sida så är det bara att lossa överfallet på lagerfästet och sen dra ur den ur lådan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

250 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
Det är på höger sida, överfallet?

4 824 Inlägg
30 oktober 2009
ja? om du tittar på baksidan på motorn så ser du ett lagerfäste som drivaxeln sitter i och den är delad så att man kan få i och ur drivaxeln, den delen som man kan ta bort kallas för överfall.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

250 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
Okej, tack tongue ska ner o prova aldeless strax

Sök