4273
Sök

740 med 98ans 940 motor. turbo.dog på motorvägen

237 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
hej bilen gick väldigt konstigt från sthlm hem till arboga då jag åkte i vanliga hastigheter så hacka bilen som soppan vore slut den va dock nytankad... bilen gick fint då turbon ladda o gick på höga varv dock så gick mätaren upp och ner mellan 0.4 bar o 0.5... senare efter 10 mil så tvärdog bilen ingen förvarning ingenting den total DOG. försökte lirka med reläna kolla säkringar kolla allt ja kunde komma på då.. men helt DÖD... försökte dra igång den då ja blev bogserad men inget liv inte ens ett skutt i motorn...

så snälla någon som vet vad felet kan vara?????

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
237 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
MrEricsson skrev:
inte så att soppa pumpen/pumparna gett upp?

ja funderade på de.. men då borde väl motorn röra sig på startmotorn :S

5 650 Inlägg
9 oktober 2009
Fightertiger skrev:
MrEricsson skrev:

om de inte får nån soppa så blire ju precis som när man ska starta den som vanligt bara att den tuggar på och på och antänder lite luft enbart . ..

går inte äns startmotorn?

237 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
MrEricsson skrev:
Fightertiger skrev:
MrEricsson skrev:

om de inte får nån soppa så blire ju precis som när man ska starta den som vanligt bara att den tuggar på och på och antänder lite luft enbart . ..

nee.. det händer inte nått. inte ens ett litet klick.

1 004 Inlägg
9 oktober 2009
laddar den? volt inte bar... smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

5 650 Inlägg
9 oktober 2009
Fightertiger skrev:
MrEricsson skrev:
Fightertiger skrev:

haru ens el? alls?
eller så kan de ju va att startmotorn fastnat på nått vis så allt är totalt stopp ?
läst om folk som råkat ut för de .

237 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
262turbo skrev:
laddar den? volt inte bar... smile

nu ska ja förklara bättre big_smile.. de ladda bar ja har ingen volt visare för mitt batteri big_smile.. utan menade trycket på turbon som vajja mellan 04 05....

10 287 Inlägg
9 oktober 2009
Börja att kolla batterispänning.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

237 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
MrEricsson skrev:
Fightertiger skrev:
MrEricsson skrev:

haru ens el? alls?
eller så kan de ju va att startmotorn fastnat på nått vis så allt är totalt stopp ?

bilen kördes ju så måste haft el.. elen funka då ja bogserade men dog efter 30 min.. men kan batteriet bara dö så bilen dör under en körning??? för hade ju batteri så ja försökte starta igen... nu har ja dock ingen el.. hände igår allt så ska kolla nytt batteri idag... jasså då får ja slå lite på startmotorn o kolla där lite...

237 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
Sharky skrev:

/Göran

ok så de kan va så enkelt som ett dött batteri.. men hur ofta händer de att en bil bara dör?

1 004 Inlägg
9 oktober 2009
Fightertiger skrev:
MrEricsson skrev:
Fightertiger skrev:

haru ens el? alls?

bilen kördes ju så måste haft el.. elen funka då ja bogserade men dog efter 30 min.. men kan batteriet bara dö så bilen dör under en körning??? för hade ju batteri så ja försökte starta igen... nu har ja dock ingen el.. hände igår allt så ska kolla nytt batteri idag... jasså då får ja slå lite på startmotorn o kolla där lite...

om den slutar ladda så går bilen på batteri spänningen och när den blir för låg för att orka driva bränslepumpar m.m så dör bilen...

1 004 Inlägg
9 oktober 2009
Fightertiger skrev:
Sharky skrev:

/Göran

ok så de kan va så enkelt som ett dött batteri.. men hur ofta händer de att en bil bara dör?

ett batteri måste laddas oxå... kolla så att bilen laddar.. OBS spänning inte laddtryck..

237 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
262turbo skrev:
Fightertiger skrev:
Sharky skrev:

/Göran

ett batteri måste laddas oxå... kolla så att bilen laddar.. OBS spänning inte laddtryck..

en en gång så menar ja laddet på turbon att den vajjade mellan olika ladd tryck under körningen som en ide för folk att kanske veta problemet för mig:D.. inte nått om min el på det viset när ja pratade ladd...

men tack iaf:D.. ok så min generator kan helt enkelt tagit och dött... det vill säga som du menar inge uppladdning och bilen orkade inte så den dog..

1 004 Inlägg
9 oktober 2009
Fightertiger skrev:
262turbo skrev:
Fightertiger skrev:

en en gång så menar ja laddet på turbon att den vajjade mellan olika ladd tryck under körningen som en ide för folk att kanske veta problemet för mig:D.. inte nått om min el på det viset när ja pratade ladd...

men tack iaf:D.. ok så min generator kan helt enkelt tagit och dött... det vill säga som du menar inge uppladdning och bilen orkade inte så den dog..

men skit i laddtrycket förhelvete bil jäveln går ju inte!!!! laddar/alstrar/tillverkar generatorn spänning??????!!!!!

237 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
262turbo skrev:
Fightertiger skrev:
262turbo skrev:

men skit i laddtrycket förhelvete bil jäveln går ju inte!!!! laddar/alstrar/tillverkar generatorn spänning??????!!!!!

ne jag vet de...och eftersom bilen dog så verkar de ju inte som om den laddas med hjälp av generatorn.. så ja ska kolla min generator idag.. tackar för hjälpen....

MEN jag va nyfiken om någon VISSTE varför den laddade mellan 2 olika bars ladd då den gick upp och ner... lite hettsig jag förstod precis va du menade

1 004 Inlägg
9 oktober 2009
en turbon drivs av motorns avgaser som i sin tur drivs av bensin som i sin tur drivs av en pump som i sin tur drivs av spänning.... och lite tändning som inte orkar med i slutet... men detta är bara rena spekulationer
Senast redigerat av 262turbo (9 oktober 2009)

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
9 oktober 2009
kolla även så att det inte är generatorn som gått åt fanders

Team Insane Racing

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 oktober 2009
Kanske kan vara så enkelt att generatorremmen gått av?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

237 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
vill tacka alla för hjälpen.. det är så fjantigt som ett helt slut batteri.... haha ja va ska man säga.. vart bara så plötsligt och ingen tanke på batteriet fanns big_smile tackar alla för hjälpen..

Sök