Turbokonventera en tvåtaktare....

Ghost_Face
15 oktober 2009 · 517 Inlägg

Turbo och 2-takt funkar rätt hyfsat eller vad säger ni om denna? http://www.youtube.com/watch?v=H7ElFf2U … re=related Det kvittrade ganska duktigt under huven efter det gassprånget smile

Jag skulle rekommendera att du söker dig till något skoter forum där turbo + 2-takt inte är någonting nytt.

Jag såg även att savarturbo hade en moped sektion. Kanske finns något där?

http://forum.savarturbo.se/viewforum.ph … 7641c68852 <-- sök efter turbo.

Snitch Ointresserad.
15 oktober 2009 · 936 Inlägg

finns en tysk som turbo matade sin kx500. Med gott resultat såvitt jag vet.

Teabag appreciation club.
262turbo
15 oktober 2009 · 1 004 Inlägg

Ghost_Face skrev:
Turbo och 2-takt funkar rätt hyfsat eller vad säger ni om denna? http://www.youtube.com/watch?v=H7ElFf2U … re=related Det kvittrade ganska duktigt under huven efter det gassprånget smile

Jag skulle rekommendera att du söker dig till något skoter forum där turbo + 2-takt inte är någonting nytt.

Jag såg även att savarturbo hade en moped sektion. Kanske finns något där?

http://forum.savarturbo.se/viewforum.ph … 7641c68852 <-- sök efter turbo.

är dålig på snöskotrar men är inte det en fyrtaktare?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Freddy_Fish
15 oktober 2009 · 268 Inlägg

262turbo skrev:

Ghost_Face skrev:
Turbo och 2-takt funkar rätt hyfsat eller vad säger ni om denna? http://www.youtube.com/watch?v=H7ElFf2U … re=related Det kvittrade ganska duktigt under huven efter det gassprånget smile

Jag skulle rekommendera att du söker dig till något skoter forum där turbo + 2-takt inte är någonting nytt.

Jag såg även att savarturbo hade en moped sektion. Kanske finns något där?

http://forum.savarturbo.se/viewforum.ph … 7641c68852 <-- sök efter turbo.

är dålig på snöskotrar men är inte det en fyrtaktare?

nästan alla snöskotrar är tvåtaktare smile


läste för ett bra tag sen ett projekt, en som hade byggt kompressormatad Zyndapp ks100.  han hade satt en 50cc mopedmotor av något slag på undersidan av den andra motorn och byggt remdrift mellan så när motorn var i insug tryckte kompressorn kolven uppåt och på så sätt överladdade motorn, tror den gick rätt så duktigt smile

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Volvo V70N (2001)
Freddy_Fish
15 oktober 2009 · 268 Inlägg

http://www.elsberg-tuning.dk/images/buddfab4.jpg

Här har du även ett bra exempel på överladdad tvåtaktare smile

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Volvo V70N (2001)
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Ghost_Face
15 oktober 2009 · 517 Inlägg

262turbo skrev:

Ghost_Face skrev:
Turbo och 2-takt funkar rätt hyfsat eller vad säger ni om denna? http://www.youtube.com/watch?v=H7ElFf2U … re=related Det kvittrade ganska duktigt under huven efter det gassprånget smile

Jag skulle rekommendera att du söker dig till något skoter forum där turbo + 2-takt inte är någonting nytt.

Jag såg även att savarturbo hade en moped sektion. Kanske finns något där?

http://forum.savarturbo.se/viewforum.ph … 7641c68852 <-- sök efter turbo.

är dålig på snöskotrar men är inte det en fyrtaktare?

Oj, ursäkta! Det blev ett enda virr-varr med alla klipp. Och nu när du säger det så ser det nästan ut som en Yamaha(4-takt)Lite kan du ändå tongue
Här har vi dock en riktig 800cc 2-takts turbo http://www.youtube.com/watch?v=6EnFM8L3K4U <-- Det där kallar jag skidlyft smile

Freddy_Fish
15 oktober 2009 · 268 Inlägg

låter som en jävla geting men den gick gött smile

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo V70N (2001)
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
mats757
15 oktober 2009 · 915 Inlägg

Man måste nog upp i 20-30hk för att hitta pånågont Turbo överhuvud taget.
På en MiniMoto Kommer Turbo´n, smörjsystem och elförsörjning att väga lika mycket som hela hojen.

En rejäl volymförstorning kommer att ge både mer effekt och lättare hoj, mer körbarhet.

Mats

Moparboy440
16 oktober 2009 · 4 682 Inlägg

Freddy_Fish skrev:
nästan alla snöskotrar är tvåtaktare smile

nästan alla nya snöskotrar är fyrtaktare sad.

Revotech Pedal To The Metal
16 oktober 2009 · 750 Inlägg

Plankpojk skrev:
smörjningen borde väl vara enklast genom att sätta en oljetank, elektronisk oljepump o en oljekylare  (ett separat smörjsystem helt enkelt).. kommer nog inte bli snyggt men kanske funka. Sen har jag hört nått om att avgaspulserna skulle göra det omöjligt. Men hoppas att du lyckas smile

Håller med Isac där.   Ett eget olje sys till turbon.

Försök att hitta en skrotad saab 9-3 TTID och ta den lilla turbon.. Det är extremt litet avgashus på dom.. borde väl kunna få snurr på den.

Varför inte lustgas mata den när vi ändå håller på hahahaha xD det skulle kunna gå hårt i typ en sekund. men jävlar va de skulle gå xD

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Von-Aron
16 oktober 2009 · 394 Inlägg

ja det går att turbo-konventera en 2-taktare. världens snabbaste moped är nämligen det!

och den är på hela 50cm3!

bilder på hela spektaklet ink motor (Minarelli am6)
http://www.elsberg-tuning.dk/images/buddfab4.jpg

video ~ 233 km/h

http://www.youtube.com/watch?v=mYINrhTNiyM

säger väl en heldel om turbo och 2-takt.

vem fan är maptun?
skjortan Down n`out
16 oktober 2009 · 514 Inlägg

otroligt slö va den iallfall

Down n`out
GolfIIIVr6
16 oktober 2009 · 187 Inlägg

Yamaha snöskoter med dubbla turbo och bränsleinsprutning.
Tvåcylindrig tvåtaktare 570 cc! När man
beräknar turbo till en tvåtaktare måste man tänka på
att den tänder två gånger på samma tid som fyrtaktaren
tänder en gång. Dubbelt så stor kompressordel
fordras! Turbinhusets storlek måste avvägas exakt för
att ge rätt mottryck och samverka med expansionskammaren,
och att skicka tillbaka pulserna med rätt
frekvens.

Klippte ur teoridelen från GIK

Senast redigerat av GolfIIIVr6 (16 oktober 2009)

Von-Aron
16 oktober 2009 · 394 Inlägg

Lundback skrev:
otroligt slö va den iallfall

jo, om du ska kunna nå den toppen så är det ju klart att den är super tungt drevad med.
inte så explosiv direkt!

vem fan är maptun?
Freddy_Fish
18 oktober 2009 · 268 Inlägg

Revotech skrev:

Plankpojk skrev:
smörjningen borde väl vara enklast genom att sätta en oljetank, elektronisk oljepump o en oljekylare  (ett separat smörjsystem helt enkelt).. kommer nog inte bli snyggt men kanske funka. Sen har jag hört nått om att avgaspulserna skulle göra det omöjligt. Men hoppas att du lyckas smile

Håller med Isac där.   Ett eget olje sys till turbon.

Försök att hitta en skrotad saab 9-3 TTID och ta den lilla turbon.. Det är extremt litet avgashus på dom.. borde väl kunna få snurr på den.

Varför inte lustgas mata den när vi ändå håller på hahahaha xD det skulle kunna gå hårt i typ en sekund. men jävlar va de skulle gå xD

jo, då hade den nog gått gött tongue  provade att köra kompisens minimoto på metanol (sån till RC- Bilar, alltså metanol, olja och nitrometan) wink  den gick så in i helvete i typ 2 minuter, sen skar hela skiten ihop tongue

Angående detta att turbomata en minimoto tycker jag är för krångligt..  prova att trimma skiten ur den på vanligt vis istället smile

Senast redigerat av Freddy_Fish (18 oktober 2009)

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Volvo V70N (2001)
Hedning Fd Bannad
19 oktober 2009 · 657 Inlägg

Moparboy440 skrev:

Freddy_Fish skrev:
nästan alla snöskotrar är tvåtaktare smile

nästan alla nya snöskotrar är fyrtaktare sad.

Wrong Wrong Wrong Wroooooooong!

Det är bara Yamaha som bytt ut hela sitt sortiment till fyrtakt, resten av tillverkarna har 2taktarna som huvudinriktning, och med tanke på hur det ser ut nu så kommer det nog se så ut i bra många år till, även om fyrtakten till slut lär vinna.

Mvh Manne/Tvåtaktsrider

Märkesbög
Moparboy440
19 oktober 2009 · 4 682 Inlägg

Hedning skrev:
Wrong Wrong Wrong Wroooooooong!

Det är bara Yamaha som bytt ut hela sitt sortiment till fyrtakt, resten av tillverkarna har 2taktarna som huvudinriktning, och med tanke på hur det ser ut nu så kommer det nog se så ut i bra många år till, även om fyrtakten till slut lär vinna.

Mvh Manne/Tvåtaktsrider

om du kollar upp statistiken så ser du att det är mest 4-taktare som säljs.
arctic cat och polaris håller också på att gå över till 4-takt, och ski-doo och lynx har också flera 4-taktare i sitt sortiment.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
19 oktober 2009 · 5 650 Inlägg

förknasar turbo borde vell va de ulitmata för 2 takt?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
no_fake
19 oktober 2009 · 865 Inlägg

Moparboy440 skrev:

Hedning skrev:
Wrong Wrong Wrong Wroooooooong!

Det är bara Yamaha som bytt ut hela sitt sortiment till fyrtakt, resten av tillverkarna har 2taktarna som huvudinriktning, och med tanke på hur det ser ut nu så kommer det nog se så ut i bra många år till, även om fyrtakten till slut lär vinna.

Mvh Manne/Tvåtaktsrider

om du kollar upp statistiken så ser du att det är mest 4-taktare som säljs.
arctic cat och polaris håller också på att gå över till 4-takt, och ski-doo och lynx har också flera 4-taktare i sitt sortiment.

jo men fortfarande e största delen av alla sport skotrar 2 takt...

att sätta turbo 2taks skoter e lätt men tror aldrig din lilla minimotor kommer funka med turbo

Losgard
19 oktober 2009 · 1 688 Inlägg

Går det inte att få tag på en turbo ifrån den gamla smart-modellen med turbo? Den har en 3cyl motor på 600 kubik, det kanske är för stort, men det är definitivt mindre än en impreza-turbo.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang