Hej.
Jag har skaffat mig en gammal Renault 5 som jag tänkte fixa upp till "nyskick". En -85:a första karossen, med 1,1 l motor.
Köpte bilen med vetskap om "dåligt topplockspackning". Den har endast gått på sommrarna till och från en stuga.
När jag tappade kylvattnet var det skitigt, brunt å jävligt så jag passade på att spola ur det tills det såg fint ut. Sen av med ventlikåpan och där var det inte bytt olja på ett tag såg det ut som. Ljusbrunt klägg i kåpan brukar väl tyda på vatten?
![http://i987.photobucket.com/albums/ae356/Ar-five/R5_2.jpg]()
![http://i987.photobucket.com/albums/ae356/Ar-five/R5_5.jpg]()
Nu till problemet. Jag har just fräshat upp toppen, slipat in ventiler/säten, bytt topplockspackning och packningar till v-pumpen. Nya, stift, olja och filter. Efter det så tog jag en provtur, 10 min. Den har lite ojämn tomgång, men går hyfsat när jag väl kör. Får även värme i bilen. Efteråt hör jag att det pyser lite ur kylarlocket så jag öppnar exp.kärlet och släpper ut trycket, då rinner det ner mer vatten i exp.kärlet och bubblat till. Tycker även det gått lite vatten. Öppnar oljelocket och ser nytt vitt på insidan av ventilkåpan, samt insidan av locket... Tappar ur oljan och den har
inte konsistens som olja som gått 10 min bör ha. Ljusbrun å äcklig... Fan.
Motorn (C1E) har för övrigt "lösa" cylinderfoder som jag EJ rubbat.
Frågan är då hur/var kan vattnet läka in. Toppen trasig? Hur kan man undersöka det? Andra tips?
(lite långt, sorry)