Kolfiberdrapering - Att drapera någon del på bilen med kolfiber

Piratstikin 2015 Dbakuten.
18 februari 2011 · 5 092 Inlägg

kalas bra tråd big_smile måste läsas igenom grundligare under morgon dagen smile

SpeedOfDarkness
8 mars 2011 · 6 Inlägg

nice detta ska jag prova wink

Volkswagen Passat "1.8t" (1998)
BecciiD
8 mars 2011 · 15 Inlägg

Skit bra, tackar och bugar, smile verkligen lärt mig något!

BMW 320 "äpplet" (2009)
DreamDevil
30 mars 2011 · 22 Inlägg

riktigt bra tråd smile! synd att man inte hitta den förräns nu tongue

Ewa-Lotta
26 april 2011 · 20 Inlägg

sengstr skrev:
Jag tänkte såhär. Kanske är kul för folk att lära sig hur man gör kolfiberdrapering?
Det är en projekt tråd ifrån min sida Där jag ska lära er (och mig själv) hur man gör kolfiberdrapering.

Ställen att köpa kolfiber ifrån t ex
*http://www.uthulin.se
*http://www.swecomposite.com
*http://www.biltema.se
*http://www.carbix.se
*http://www.carbonmods.com (där jag köpt mina grejer ifrån till denna del och även där jag kommer handla fortsättningsvis ifrån)


Då har jag äntligen kommit igång, tänkte prova hur det går till, skriva lite här och försöka lite till smile Är det några frågor så är det bara att skriva, lovar att försöka svara på allt.
Den tutorial jag följer under detta lilla arbete samt eget huvud och text är ifrån denna film : http://www.youtube.com/watch?v=6rTWaV1imzs


http://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781663_lu1ups.jpg
Det här är paketet som jag beställde ifrån england. Det innehåller allt man behöver smile Ca 600-700kr får man räkna med att det kostar, finns såklart dyrare saker om man vill ha det. tog ca 5-10 dagar för mig att få hem paketet.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781658_69cl0d.jpg
Här är delen jag då ska kolfiberdrapera tänkte jag. Åkte till skroten och bara tog första bästa del som var lite kanter på samt ganska så platt smile Gör så om du är nybörjare, ta någon lätt del så att du inte blir irreterad och slutar på en gång. något ska man ju ändå lära sig


http://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781659_7rf7q0.jpg
Börja alltid med att slipa ner delen så att epoxyn sen får fäste. Jag använde mig av 120 papper och först torrslipade jag den för att sen med 120 papper våtslipa delen. Glöm inte att noggrant göra rent din del.. Tvål och vatten fungerade bra för min del.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781660_aladk1.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781661_4kaj3z.jpg
Efter delen har torkat över natten, Så blandade jag till epoxyn för delen. Det består av svart epoxy, varför just svart undrar ni säkert då? Här är anledningen : Med svart epoxy innebär det att den svarta baslacken, att färg och finish av den ursprungliga delen inte kommer att vara synlig genom några luckor i kolfiberväven och dels ger det en klibbig yta på vilken väven kan fastna. Därav svart epoxy.

Man får inte glömma att epoxy är inte som när man blandar till sörjan för glasfiber där man kan höfta. Detta är mycket mer noggrant! använd en våg. Det ska vara t ex 40 g epoxy och 20 g härdare i mitt fall eller för en liten del.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781662_y2uvp2.jpg
Nu har jag lagt på ett lager svart epoxy och ska nu vänta mellan 1½ timme till 4:a timmar innan man kan lägga på kolfiberväven. Tänk på att det ska vara klibbigt, Dvs du ska kunna sätta fingret på utan att någon epoxy sätter sig på fingret ditt. Då är det perfekt kladdigt för kolfibern att fästa.

Om du har en del som du ska drapera helt runt, glöm inte att sätta lite epoxy på undersidan också.. då lyfter sig inte kolfibern lika lätt!!
Så nu kommer nästa uppdatering efter ca 3-4 timmar väntan

http://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781702_xx11lr.jpg
Nu har den svarta epoxyn äntligen klibbat till sig, tog ca 3-4 timmar för min del.. Och det får man nog räkna med, går såklart fortare om man har det varmare hemma. Jag hade ca 20 grader i köket.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781703_lxl02z.jpg
Klippte till en ganska lagom bit som jag tror kommer passa över den delen som ska kolfiberdraperas.. Klipp inte en för liten del för det kommer du bara att ångra!! I många fall så kanske du sparar pengar i slutskedet istället för att snåla


http://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781705_k0l7uv.jpg
Här har jag då lagt på den och petat runt den runt alla hörn och vrår. Tänk på att du inte drar i kolfiberväven, utan den ska läggas på och tryckas fast med ett lätt handgrepp. Annars kan det lätt bli att du får bubblor eller att väven särar på sig. då är det bara att börja om och klippa en ny del!


http://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781706_lb0qay.jpg
Jag gjorde så för att kolfiberväven lyfte på sig hela tiden på undersidan. Så jag tejpade med maskeringstejp på undersidan bara för att den skulle hålla sig fast smile Tänk på sen när du lägger på första Epoxiharts Top Coat att även peta lite på undersidan så att även det blir starkt


http://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781708_ly2we7.jpg
Första steget med Epoxiharts Top Coat., den ska blandas på exakt samma sätt som första. dvs 40 g Epoxiharts Top Coat, 20 g härdare.. Sprid ut det efter fibervävens håll så att inte någon fiber släpper på något sätt. det vill man inte i detta stadie! Denna kommer jag nu låta torka till imorgon, då ska den slipas ner med 120 våt papper för att få bort de värsta ojämnheterna, sen ska det på 2 lager till med Epoxiharts Top Coat..

innan man kan ännu en gång ska slipa och slipa och slipa.. så hoppas på att kunna lägga upp bilder under kvällen imorgon smile Kanske med ett klart resultat big_smile

Nu kommer då slutskedet efter ännu en natts väntan.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/782394_qzpoqg.jpg
Vid det här skedet efter nattens tork, så har jag lagt på 1 lager epoxy. låtit det torkat. sen slipat och sen lagt på 1 lager epoxy igen.. Efter det slipade jag ner hela delen för att sedan blåsa på första lagret klarlack.. Jag började slipa med 400 våtslipa mellan 2:a lagret epoxy och 3:e lagret. när så 3:e lagret hade torkat så slipa jag med 800 och våtslipade hela. Sen blev det dags för klarlack.. som ni ser på bilden är det små "pinnholes"

När du lagt på det 2:a lagret av epoxyn så kan du lägga på det nya lagret av epoxyn när det blivit kladdigt precis som när du skulle lägga på kolfiberväven..


http://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/782611_tam86g.jpg
Såhär är det tanken att man ska slipa när det sedan ligger på 2 - 3 lager epoxy. En fin illustration. Klicka på bilden så ser du lite bättre.


Och jag tycker det personligen var bra att det kom små "pinnholes" det kommer det säkerligen göra för en del av er också. Det är inget ni behöver bli sura över på något vis. Då är det bara att slipa ner lagret klarlack, lägga på mer klarlack och fortsätta göra så tills de förhoppningsvis försvinner.. Fick ett annat bra tips som stod i en tidning om kolfiber. "lägg på mycket klarlack och dra ut med fingret".. det låter jävligt fel men fungerade faktiskt smile Fungerar även med gummiskrapa har jag för mig att jag läste mig till..



http://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/782407_dj7wmp.jpg
mellan varje klarlacks lager så slipade jag med 1200 våtpapper. Detta mest för att få finish på det hela. Det går med 800 våtpapper också såklart.. Och här har ni en bild på hur mitt slutresultat blev av mitt första kolfiberdraperings jobb big_smile


---------------------------------------------------------------------------------------------------------


Detta stycke är det Decibel som har skrivit... Dvs inte jag.

Tänkte ta upp lite olika saker att tänka på om man ska prova drapera själv.

Disclaimer: Dessa tips är enbart mina egna åsikter och något jag arbetar efter. Vissa saker kan säkerligen förbättras eller göras på andra sätt. Detta är mitt sätt och något jag tycker fungerar bra och ska inte tas som universiella regler för kolfiberdrapering wink

Först och främst, har du inte tålamod så skippa detta direkt. Det är ett pillergöra utan dess like.

Och en annan sak. T-röd eller liknande får aldrig någonsin vara ens i samma rum som dig när du draperar kolfiber, eller gjuter med kolfiber. Annat än om du ska dricka den.
Använd aldrig t-röd för att rengöra prylar som ska draperas eller liknande.

Verktyg
- Köp en ny sax, ta inte den från köket utan köp en egen då det krävs en vass sax.
- Handskar, typ läkarhandskar, finns på biltema, jula, clas ohlson etc. Tunna ska du ha.
- Något att mäta med
- Spraylim kan vara bra (se tips längre ner)
- Förtunning
- Mätkoppar eller våg för att blanda härdare och epoxy
- Omrörningspinnar

Innan du börjar drapera
-Mät prylen du ska drapera, bredd gånger höjd. Gör kolfiberbiten +4-5cm större på alla mått.
-Prova lägg den på prylen så att den täcker ordentligt.
-Kontrollera åt vilka håll delen du ska drapera är böjd, då varje böj ger upphov till att kolfibern släpper och vill behålla sin raka form gör att du kanske får en luftbubbla.
-Slipa prylen du ska drapera, ta bort skavanker och djupare repor.

Tips & Tricks
Om du har något, t.ex. en motorkåpa som är böjd höger, vänster, uppåt, nedåt så kommer du få problem.
PROVA INTE om du inte är helt säker på att du vet vad du gör, kolfiber är inte billigt och dumt att kasta pengar i sjön.
Ta hellre t.ex. 3M 3030 spraylim över kåpan, låt dra 30-60sek och lägg sen på kolfibern och tryck dit den med fingrarna (med handskar på).
Va däremot jäkligt försiktig med lösa trådar i kolfibern sen du klippte den så du inte river upp väven.
Låt sitta nån minut, ta sedan en mjuk trasa och dra på förtunning/aceton (INTE t-röd) och "tvätta" kolfiber från ev. lim som gått igenom, ta det lungt så du inte river väven eller drar den snett.
Låt sitta i cirka 5min.
Blanda sedan ihop epoxyn och lägg på endera med dutt-metoden eller roller.

Edit: spraylims-metoden är kanske inte optimalt i alla lägen men enormt tidsbesparande då man tjänar in 3-4 timmar direkt istället för att låta första lagret härda. För mig som gör väldigt mycket är det en kunglig metod men för er som ska prova själv är möjligen gelcoat bättre, dels har den bättre utrymme för misstag.

Dutt-metoden: Pensel som du doppar i epoxyn och duttar på väven, dra INTE för då är risken stor att du drar med dig kolfibern en bit.

Roller:
Se till att ha en ordentlig roller, jag brukar dra på silikonspray på axeln så att den rullar lätt lätt lätt, sen på med epoxy och rulla över ytan, lite tryck får appliceras men se till att rollern rör sig.

Klippa kolfiber
Vad du än gör, tejpa aldrig på kolfiber förutom när du ska hindra den från att reva upp sig.
Den bit du tejpar på är "död" och kan inte användas.
Mät ut bredden du ska ha, titta i väven och ta tag i EN fläta, lägg handen på väven och dra i flätan.
Du får då en rakt streck där en tråd saknas som du enkelt kan klippa efter.
Försök aldrig rita eller markera på kolfibern, väven delar på sig DIREKT...

Om du ska göra något med enbart positiv form är det enklaste att dra på epoxy, låt torka 2-4 timmar tills den är klibbig. Lägg på kolfibern och gå runt kanterna och tejpa fast den på insidan av prylen.
Lägg därefter på epoxy och låt härda.

Vid negativa former brukar jag endera köra spraylim eller gelcoat som jag färgar svart, den blir rätt klibbig och fungerar ungefär som spraylimmet.

Jag håller på o filmar nu när jag draperar för att sen visa lite olika former och vilka problem som uppstår.

Ni andra som har kunskap, fyll på !! smile

Bästa tråden jag läst hittills. Detta har nog hjälp många! Riktigt bra!!! big_smile

Livet är härligt & Drömmar är gratis! :)
Volvo S60 T5 "Electra II" (2002)
Taus
5 maj 2011 · 35 Inlägg

check www.easycarbon.se  ----- färget kolfiber!!!!!

Nafets86
19 maj 2011 · 821 Inlägg

Ewa-Lotta skrev:
Bästa tråden jag läst hittills. Detta har nog hjälp många! Riktigt bra!!! big_smile

Tack så mycket smile

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Nafets86
23 maj 2011 · 821 Inlägg

Taus skrev:
check www.easycarbon.se  ----- färget kolfiber!!!!!

Kul med färgat kolfiber, skall jag testa någon gång smile

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Nafets86
12 augusti 2011 · 821 Inlägg

Nu har det varit tyst på denna fronten länge. Dags igen att börja med något kul igen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49553/49553-db4d61b8da9eec473019ded5a0e0c705.jpg

är de 3 delar jag tänkt att kolfiberdrapera. Dessa är tänkta att sitta i bilen sedan som jag kommer att köpa wink
och skulle jag inte köpa bilen så kan jag alltid sälja dessa delar smile

Senast redigerat av sengstr (12 augusti 2011)

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Nafets86
22 augusti 2011 · 821 Inlägg

La igår dit 2:a lagret epoxy, Ska låta det torka nu i 24h minst. så är det dags att börja slipa till kanter och sådant smile kommer upp en bild sedan

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
744_boy S40 T4 paawha!
18 oktober 2011 · 200 Inlägg

nice big_smile

Volvo 945 classic "den snea" (1998)
Volvo 945 classic "lång milaren" (1998)
Volvo S40 "KOGGY - The Bad One" (1996)
Nafets86
19 oktober 2011 · 821 Inlägg

744_boy skrev:
nice big_smile

jag hoppas på det iaf smile

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Dogge_93 Under upplärning
11 december 2011 · 368 Inlägg

Har börjat drapera lite själv nu smile Så synd att tråden verkar vara helt död men men den kanske kommer till liv snart igen ! big_smile Tycker nog att det är lättare än vad jag trodde men det verkar finnas ett ord som man måste gå o tänka på hela tiden: TÅLAMOD! Det är nog lätt man blir för ivrig och går på nästa steg för snabbt. Men en fundering bara, är det någon som prövat att lägga in kolfiber saker i ugnen så att det härdar snabbare? Tänkte att om man har en gammal ugn i garaget så kan man kanske sätta in dem där på ca 75 grader så att de härdar på runt en timme i stället? Är så jävla drygt att de inte blir en bra klibbig yta förräns efter 3 timmar tongue

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!
Nafets86
12 december 2011 · 821 Inlägg

Dogge_93 skrev:
Har börjat drapera lite själv nu smile Så synd att tråden verkar vara helt död men men den kanske kommer till liv snart igen ! big_smile Tycker nog att det är lättare än vad jag trodde men det verkar finnas ett ord som man måste gå o tänka på hela tiden: TÅLAMOD! Det är nog lätt man blir för ivrig och går på nästa steg för snabbt. Men en fundering bara, är det någon som prövat att lägga in kolfiber saker i ugnen så att det härdar snabbare? Tänkte att om man har en gammal ugn i garaget så kan man kanske sätta in dem där på ca 75 grader så att de härdar på runt en timme i stället? Är så jävla drygt att de inte blir en bra klibbig yta förräns efter 3 timmar tongue

Härligt smile Den är inte död, det är bara det att har massor med kolfiber att göra just nu. Så hinner knappt uppdatera.
Förutom min egen bil har jag fått en Elmia utställar bil att göra, så det är lite jobb där just nu..

Jag har inte testat med ugn varianten. Jag vet inte om det är att föredra helt enkelt. 3-4h väntan kan man göra resten av kolfiberdelarna (om man har fler delar som jag tex gör samtidigt, slipar mm) En annan variant som varit upp här tidigare är Spraylims varianten som en del pratade om i början av denna tråd. Det är ett tips som jag dock ej prövat själv.!

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Dogge_93 Under upplärning
12 december 2011 · 368 Inlägg

sengstr skrev:

Dogge_93 skrev:
Har börjat drapera lite själv nu smile Så synd att tråden verkar vara helt död men men den kanske kommer till liv snart igen ! big_smile Tycker nog att det är lättare än vad jag trodde men det verkar finnas ett ord som man måste gå o tänka på hela tiden: TÅLAMOD! Det är nog lätt man blir för ivrig och går på nästa steg för snabbt. Men en fundering bara, är det någon som prövat att lägga in kolfiber saker i ugnen så att det härdar snabbare? Tänkte att om man har en gammal ugn i garaget så kan man kanske sätta in dem där på ca 75 grader så att de härdar på runt en timme i stället? Är så jävla drygt att de inte blir en bra klibbig yta förräns efter 3 timmar tongue

Härligt smile Den är inte död, det är bara det att har massor med kolfiber att göra just nu. Så hinner knappt uppdatera.
Förutom min egen bil har jag fått en Elmia utställar bil att göra, så det är lite jobb där just nu..

Jag har inte testat med ugn varianten. Jag vet inte om det är att föredra helt enkelt. 3-4h väntan kan man göra resten av kolfiberdelarna (om man har fler delar som jag tex gör samtidigt, slipar mm) En annan variant som varit upp här tidigare är Spraylims varianten som en del pratade om i början av denna tråd. Det är ett tips som jag dock ej prövat själv.!

Jaha fan va bra att den inte är det big_smile Men de hade varigt kul om vi lägger upp bilder emellanåt så man kan se många fina kolfiber delar smile Mina backspeglar är färdiga där hemma nu så ska bara hem och slipa/polera dem sen kan ja lägga upp en bild big_smile

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!
Nafets86
12 december 2011 · 821 Inlägg

absolut. Jag ska nog se till att kunna lägga upp några bilder inom närtid. Dels till de delar jag har där uppe och kankse något eget.
Elmia bilen är tyvärr lite hemlig ännu, men de kan läggas upp när bilen väl är visad där smile

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Nafets86
15 december 2011 · 821 Inlägg

Det tar sig smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49553/49553-3a1185317230ef6ceba730af71f99ced.jpg
Hoppas att ägaren till detta blir nöjd

bild 2
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49553/49553-a46ed09e9e84ca5a37d34b74b99babd7.jpg
Svårt kanske att se vad det är när det inte är färdigskuret osv men det är lite därför jag lägger upp bilderna nu och inte sedan smile

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
744_boy S40 T4 paawha!
20 december 2011 · 200 Inlägg

riktigt nice smile

CarbonLoader Team Carkings
20 december 2011 · 2 300 Inlägg

Kolla gärna in min projekttråd där det också händer lite med kolfiber smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0&p=16

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
Nafets86
20 december 2011 · 821 Inlägg

Fråga - Brukar du skära rent efter 1:a eller 2:a lagret epoxy?

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang