3372
Sök

Mercedes Benz 230E -89, tomgångsproblem, nystartad och varm

1 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
Tjena!
Införskaffade mig för några dagar sen en gammal 124a.
Då bilen är kall och jag startar den så går den hur bra som helst, går upp i temp och håller bra tomgång. Men om jag slår av bilen och startar den igen medans den fortfarrande är varm så går den ibland riktigt riktigt dåligt dom första 10 till 30 sekunderna. Under färd så stinker det bensin om bilen och den drar runt 1.5 l/mil, riktigt ekonomisk körning.

Min teori är följande: Tempgivaren/termokontakten till kallstartsventilen har flippat ur och håller kallstartsventilen öppen hela tiden. Varför den bara går dåligt dom första sekunderna då man startat och bilen är varm är för att lambaregleringen kickar in efter en stund och justerar insprutningstiderna så att bilen iaf går (men inte nog mycket eftersom bilen stinker bensin och drar hur mycket som helst).

Mina funderingar: Sitter det ens en kallstartsventil på den här motorn eller justerar styrenheten insprutningstiderna efter hur kallt det är? Tempmätaren inne i bilen fungerar som den ska, så det borde ju (om jag har rätt) sitta en till tempgivare någonstans, vart? Vet någon dessutom hur kablarna ska kopplas från tempgivaren till kallstartsventilen? Kan tänka mig att det redan är 11 tidigare ägare som haft ideér om hur problemet skulle lösas.

Tack på förhand! smile

Sök