Råd: Lackering av rostiga plåtfälgar

Dagge88
14 oktober 2009 · 629 Inlägg

Hejhej,
Nu finns det säkert någon sådan här tråd från förr, men jag hitta den faktiskt inte så här kommer det jag funderar över:

Ska lacka min 940s rundhåls plåtfälgar är tanken, (vit - mainstream o bra :p) men då dessa är fulla av ytrost och min plan om att blästra dom gick inte ihop sig idag då maskinen på kompisens jobb har pajat.

Så min fråga är : Vad är lättaste sättet att få bort rosten (för hand då) och sedan har jag "hammerite" färg på sprayburk jag tänkt lägga på.
Däcken sitter på fälgarna.

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
ImprezaGT
14 oktober 2009 · 343 Inlägg

Du kan kanske använda en roterande stålborste som du sätter på en borrmaskin eller vinkelslip och köra med det är ganska effektivt men var försiktig med borstarna då dom har en tendens att släppa små sylvassa trådar som går igenom kläder och sätter sig i huden.

Annars fins det något som man kallar för grovrengörare typ biltema har med art.nr 19-333
Dom är väldigt effektiva och tar snabt bort rost och gammal färg utan att slipa så djupt i metallen

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
16-V Bags are for bitches
14 oktober 2009 · 296 Inlägg

Som föregående skrev så är nog en roterande stålborste det lättaste sättet smile

Eller har jag fel igen?
Nissan 200sx s14 "M50b25" (1994)
kiiiimpa
16 oktober 2009 · 287 Inlägg

man kan ju också göra som ja gjorde men var riktigt jobbigt smile stå och nöt med stålborste, sen tar du tryckluft och blåser bort allt skit, sen så penslar du på några lager med färg, sen sprayar du på nått lager med sprayfärg så blir de skitfint smile ser bättre ut än när de är penslat och det tål mycket mycket mera smile

mvh kim

volvo ska de va :)
Volvo 945 turbo "turboskåpet" (1992)
IX ____________________________________
16 oktober 2009 · 1 340 Inlägg

Bromsolja har ju en tendens att ta bort färg bra smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Volvo_Mannen Volvoskadad
16 oktober 2009 · 6 017 Inlägg

RightFront skrev:
Bromsolja har ju en tendens att ta bort färg bra smile

Har en tendens att vara jäkligt giftigt också

Jonas
camaro67 Meister
16 oktober 2009 · 6 763 Inlägg

RightFront skrev:
Bromsolja har ju en tendens att ta bort färg bra smile

Biltemas gjorde ingen skillnad på min motorhuv till 740in jag hade. Fick gott stå och slipa med vinkelslip och borrmaskin. Skicka iväg skiten på blästring

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Germax
17 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

RightFront skrev:
Bromsolja har ju en tendens att ta bort färg bra smile

Har en tendens att vara jäkligt giftigt också

Har en tendens att ta eviheter att fkt lösa upp all färg. Bromsvätska är överskattat tongue
Visst ger de missfärgningar och gradvis löser färg men att de löser upp färg värsta bra är BS.

Till frågan, om du inte kan blästra skulle jag slipa de värsta med trissa sen pensla på vit hammalack några lager. Din sprayfärg kommer mest troligen flagna som ingenting efter lite köld och en högtryckstvätt.

Senast redigerat av JapMax (17 oktober 2009)

triplesixer
17 oktober 2009 · 325 Inlägg

vänta tills dom har fixat kompressorn på din polares jobb

erixon89
17 oktober 2009 ·

Syra..

Dagge88
20 oktober 2009 · 629 Inlägg

Så det blev stålborste och jävligt grovt sandpapper, sen hammarlack spray, vart riktigt hyffsat tycker jag.
Håller det sig inte i vinter så vet man det till nästa iallafall! tongue

Ska på med ett lager färg till när det torkat imorgon på dom områden som det blev lite väl lite på smile
Tackar för alla tips iallafall!

http://i36.tinypic.com/ab4krc.jpg

Senast redigerat av Dagge88 (20 oktober 2009)

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Dagge88
20 oktober 2009 · 629 Inlägg

Förresten kan man göra något så dom blir tåligare mot våra vackra salt och snövägar? typ vaxxa dom, vad vet jag? tongue

Mröh
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Linudollar
19 september 2015 · 102 Inlägg

Superbumb smile
Undrar även jag om amn kan få dem att hålla bättre. Vad ska jag köpa för färg, och vart?

granadadr
19 september 2015 · 7 290 Inlägg

med bara slipning av rostiga plåtfälgar kommer färgen hålla typ några månader,,tyvärr men det är nog den bittra sanningen, finns kvar rost i porer som man ej ser,, och när man kör på saltvägar så blommar det upp igen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang