Bmw 520 e34 läcker vatten HJÄLP!!!

TorpedenRacing
15 oktober 2009 · 11 Inlägg

Tjennare, min stackars beemer läcker vatten vid fläktkopplingen har sökt på många forum men jag hittar inget liknande. skulle vara jätte tacksam för lite hjälp om vad det kan vara och hur jag kan fixa det. lägger även upp en bild som jag har markerat exakt vart det läcker ifrån.
MVH:D


https://www1.garaget.org/gallery/archive/129131/783670_44clmu.jpg

Senast redigerat av TorpedenRacing (15 oktober 2009)

Busted Kan man backa ner för en uppförsbacke?
15 oktober 2009 · 136 Inlägg

vattenpumpen e kass

BMW 740d "Individual" (2010)
TorpedenRacing
15 oktober 2009 · 11 Inlägg

fan då ;/  så pumpen måste bytas?

Grabber Dagdrömmare
15 oktober 2009 · 2 836 Inlägg

Byt vattenpump eftersom det verkar vara den som läcker.
http://www.waarwest.se/show_cat.asp?cat_id=296 här finns det en billig

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
TorpedenRacing
16 oktober 2009 · 11 Inlägg

Tack , så mycket för svaren. Jag har alldrig bytt vattenpumpen förut ska detta vara svårt? Har ni tips på hur jag kan få av den lättast? jätte tacksam för alla svar:D

Grabber Dagdrömmare
16 oktober 2009 · 2 836 Inlägg

Har du kommit så lång så är du snart halvvägs.
Byta pump är inte svårt, det sitter med 3st M8 bultar men avlufta kan vara ett helvete.
Tänk på att rengöra anläggnings ytan på motorn där pumpen sitter o om du har en papp packning använd gärna den orange tätnings massan, vad den nu heter? Behövs inte mycket men det även hjälper att hålla packningen på plats vid montering.
Vid avluftning ställ bilen i en brant backe eller hissa upp den så att påfyllnings locket hamnar lite högre än vindrutas nedre del o ha värme spjäll på max.

Lycka till!

Senast redigerat av Grabber (16 oktober 2009)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Marcus_89 Biltokig elektriker
16 oktober 2009 · 3 352 Inlägg

Lossa bultarna till pumpen, gänga in 2st m6 bultar i de gängade hålen, skruva lite i taget på varje så kommer pumpen dras ut sakta men säkert. Dom brukar sitta som as, så det tar lite tid att få ut den.

När du väl har fått ut den så rengör du noga där vattenpumpen ska sitta, så slipper du eventuella läckage där.

Grabber Dagdrömmare
16 oktober 2009 · 2 836 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Lossa bultarna till pumpen, gänga in 2st m6 bultar i de gängade hålen, skruva lite i taget på varje så kommer pumpen dras ut sakta men säkert. Dom brukar sitta som as, så det tar lite tid att få ut den.

När du väl har fått ut den så rengör du noga där vattenpumpen ska sitta, så slipper du eventuella läckage där.

M6 o M8 går inte så bra ihop...  wink

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
TorpedenRacing
16 oktober 2009 · 11 Inlägg

hehe Tack så jätte mycket, jag har fått av två av skruvarna men den tredje sitter på ett svårt åtkomlingt ställe bakom triggerhjulet tror jag det kallas hur kan ja komma åt där utan att behöva ta av det eller måste det av? Lite för många frågor känner jag men jag vill så gärna få den fixad big_smile

Senast redigerat av TorpedenRacing (16 oktober 2009)

Grabber Dagdrömmare
16 oktober 2009 · 2 836 Inlägg

Blocknyckel eller lednyckel skall funka där.
Det är inte så svårt att lossa "triggerhjulet" men det tar tid det med. Den sitter med 6 bultar.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
TorpedenRacing
16 oktober 2009 · 11 Inlägg

Tack för alla svaren!big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang