Olje fel? Volvo 855.a 96.a

bengan87
17 oktober 2009 · 583 Inlägg

tjenare.

Har fått problem med bilen bilen startar som vanligt men efter någon sek så går bilen ner från 1000 varv till 500 sen håller den på så hela tiden under körning så känner man hur bilen typ tappar kraften hela tiden.

Kollade oljan då det har varit olje fel på den tidigare. drar man upp olje stickan så är det som grå skum på den. är ny olja i bilen max 1 mån gammal.

Är nya tändstift i den har också kolla dom ser inget fel på dom.

äre någon som vet vad det kan vara som spökar.

Marlboroman
17 oktober 2009 · 8 233 Inlägg

Ut och hatgasa så försvinner det grå. Det kommer när man åker korta sträckor är kondens.m Åker man några mil och spöar på lite så löses det upp.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
bengan87
17 oktober 2009 · 583 Inlägg

Marlboroman skrev:
Ut och hatgasa så försvinner det grå. Det kommer när man åker korta sträckor är kondens.m Åker man några mil och spöar på lite så löses det upp.

okej men det har med oljan  och göra att den drar ner i varv hela tiden?
dra en sväng till Sandviken då kanske skiten åker ur fin väg så man kan ju ligga i 170 180 smile

gamlingen
17 oktober 2009 · 5 198 Inlägg

vatten i oljan,,,, kolla kylvätskenivån..

Marlboroman
17 oktober 2009 · 8 233 Inlägg

bengan87 skrev:

Marlboroman skrev:
Ut och hatgasa så försvinner det grå. Det kommer när man åker korta sträckor är kondens.m Åker man några mil och spöar på lite så löses det upp.

okej men det har med oljan  och göra att den drar ner i varv hela tiden?
dra en sväng till Sandviken då kanske skiten åker ur fin väg så man kan ju ligga i 170 180 smile

Varvtalet skulle jag snara tippa på beror på att nån slang eller nåt inte är tätt. Hade ju strul med tomgången på min och då drig den tjuvluft vid en spridare.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
bengan87
17 oktober 2009 · 583 Inlägg

Marlboroman skrev:

bengan87 skrev:

Marlboroman skrev:
Ut och hatgasa så försvinner det grå. Det kommer när man åker korta sträckor är kondens.m Åker man några mil och spöar på lite så löses det upp.

okej men det har med oljan  och göra att den drar ner i varv hela tiden?
dra en sväng till Sandviken då kanske skiten åker ur fin väg så man kan ju ligga i 170 180 smile

Varvtalet skulle jag snara tippa på beror på att nån slang eller nåt inte är tätt. Hade ju strul med tomgången på min och då drig den tjuvluft vid en spridare.

Okej. har kollat lite men ser eller hör inget vart det skulle kunna komma in luft. har tagit bort delarna vid förgasaren och gjort ren dom och kollat så dom sitter som dom ska. men den fortsätter bara och gå dåligt. bilen låter nästan som en A Traktor kommer jag upp i 160 170 så går den okej så länge jag inte gasar så mycket. drar jag på som f*n så motorbromsar bilen som f*n går inte att göra en omkörning. sad

bengan87
17 oktober 2009 · 583 Inlägg

gamlingen skrev:
vatten i oljan,,,, kolla kylvätskenivån..

har kollat den och den ser helt okej ut. ska byta olja igen bara för vara säker.

bengan87
17 oktober 2009 · 583 Inlägg

kollade under bilen nu inatt och det kommer en del olja ur den kan det vara problemet att det blir fel tryck? tycker mer det är som den inte går på alla 5 cylindrar. kommer olja från oljefiltret kan kanske fått sig lite styck när jag körde av vägen här om dagen wink

Ckosworth Mr
20 oktober 2009 · 607 Inlägg

bengan87 skrev:

Marlboroman skrev:

bengan87 skrev:
okej men det har med oljan  och göra att den drar ner i varv hela tiden?
dra en sväng till Sandviken då kanske skiten åker ur fin väg så man kan ju ligga i 170 180 smile

Varvtalet skulle jag snara tippa på beror på att nån slang eller nåt inte är tätt. Hade ju strul med tomgången på min och då drig den tjuvluft vid en spridare.

Okej. har kollat lite men ser eller hör inget vart det skulle kunna komma in luft. har tagit bort delarna vid förgasaren och gjort ren dom och kollat så dom sitter som dom ska. men den fortsätter bara och gå dåligt. bilen låter nästan som en A Traktor kommer jag upp i 160 170 så går den okej så länge jag inte gasar så mycket. drar jag på som f*n så motorbromsar bilen som f*n går inte att göra en omkörning. sad

Katten kan inte vara igensatt? Min gick inte att varva över 1500 när katten började säga upp sig.

kollade under bilen nu inatt och det kommer en del olja ur den kan det vara problemet att det blir fel tryck? tycker mer det är som den inte går på alla 5 cylindrar. kommer olja från oljefiltret kan kanske fått sig lite styck när jag körde av vägen här om dagen

Eftersom du har grått skumm så mår kanske inte din vevhusventilation så bra, se över den, det brukar leda till att packboxen på veven tar stryk och på sätt börjar läcka mellan motor och låda, kanske därav ditt läckage?

/F

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang