Öppen dump saab 9-3/9-5

perr_y
18 oktober 2009 · 10 Inlägg

Tja
Har försökt med att byta ut originaldumpen på min saab 9-3 -00, men bilen går skit. Kompisen testade på sin 9-5 med samma resultat. Men så fick vi ideen om att man sätter en extra dump på tryckröret, skulle det i så fall fungera?

Ni som kör saab med T7 motorna, hur har ni gjort?

Tacksam för svar.

MVH

Saab 9-3 (2000)
AreeZ Golf mk3 LOUD
18 oktober 2009 · 515 Inlägg

Anledningen är att bilen inte fattar vart lufter tar vägen när du ventilerar den.
då går den som skit.

Kör med en återcirkulerande istället är mitt förslag smile

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
Kwek
18 oktober 2009 · 157 Inlägg

Vad var felet på orginal? INTE bra att ha en "öppen" dumpventil på T7 motorerna.
Är du ute efter ljudet så köp ett Insatsfilter istället och borra hål i luftburken,så får du lite "pys" ljud.

Edit: Läs och lär smile http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=92086

Senast redigerat av Kwek (18 oktober 2009)

Aerocombi Xenoholic
18 oktober 2009 · 2 559 Inlägg

Jag kör med en återcirkulerande dump från Streetgear, funkar kanon på T7-motorn.
http://shop.textalk.se/se/articleimage. … llheight=0
Kan oxå rekomendera AEM oljefria luftfilter (säljs bl a av Tillbilen.se) , eftersom de spar på Lmm.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
klimpan
18 oktober 2009 · 2 600 Inlägg

har hört att öppen dump  inte fungera på t7 motorn utan måste vara en återcirkulerande dump.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
evo_krolle BMR
18 oktober 2009 · 1 513 Inlägg

de blir ballut för LMM den fattar halv7 när luft försvinner tanten åker me org dump å öppet filter låter hur vakert som helst!!

MrLila
21 oktober 2009 · 355 Inlägg

Hej!

Som skrivit ovan. Läs Kwek länk så borde allt klarna.

Kanske dags att fixa den länken som klistrad här på garaget oxå??


Mvh jonas

Mvh Jonas
Tagg3N Konsult
21 oktober 2009 · 1 247 Inlägg

Att man inte söker.. Förstår inte det riktigt..

T5: OK med öppet filter och öppen avlastningsventil
T7: OK med OLJEFRITT öppet filter, INTE ok med öppen avlastningsventil

Memme I'am AWESOME..
22 april 2010 · 2 783 Inlägg

Fråga här -

Så om man har en 9-3 2.0T , 1998.. Alltså en T5 motor, så kan man köra med Öppen dumpventil på dessa?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
azid Det som inte dödar gör ont
22 april 2010 · 2 668 Inlägg

men gisses det är ju det taggen skrev för 7 månader sen

2slow
CarpeDiem German Engineering
22 april 2010 · 9 081 Inlägg

Memme skrev:
Fråga här -

Så om man har en 9-3 2.0T , 1998.. Alltså en T5 motor, så kan man köra med Öppen dumpventil på dessa?

Precis wink T5-motor saknar luftmassemätare så kör med öppen dump smile

T7-motorn har LMM och då är det återcirkulerande dump som gäller.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Tagg3N Konsult
22 april 2010 · 1 247 Inlägg

Jag tycker inte direkt sökfunktionen är svår att använda. Men jisses, det är inte många gånger den verkar användas!

Memme I'am AWESOME..
23 april 2010 · 2 783 Inlägg

Jag använder den hela tiden smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Blondie
30 mars 2013 · 67 Inlägg

hur mår turbon när man använder öppen dumpventil? och var ska man montera den? (där den gamla sitter) har funderat på att inskaffa en öppen dumpventil till min saab de är en T5 (röda tändkassetten)

klawd22 Bilälskare
30 mars 2013 · 283 Inlägg

Kwek skrev:
Vad var felet på orginal? INTE bra att ha en "öppen" dumpventil på T7 motorerna.
Är du ute efter ljudet så köp ett Insatsfilter istället och borra hål i luftburken,så får du lite "pys" ljud.

Edit: Läs och lär smile http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=92086

eller så tar du bort luftburken helt och sätter en ca 1 dm 3* rör av nått slag så sen ett sportluftfilter där på.. då får du ett rätt så härligt ljud.. har en bild på det bland mina bilder..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
Tchn226
30 mars 2013 · 207 Inlägg

Eller om man ärute efter att bygga för mycket mer effekt än original: byggeget tryckröro flyttaLMM till trycksidan . Då kan du utan problem köra öppen dump på en T7 motor. Finns ett par stycken som kör så redan och jag kommer bygga till det systemet jag med.

BMW 320 Ci (2003)
Janneutanb
30 mars 2013 · 7 271 Inlägg

Blondie skrev:
hur mår turbon när man använder öppen dumpventil? och var ska man montera den? (där den gamla sitter) har funderat på att inskaffa en öppen dumpventil till min saab de är en T5 (röda tändkassetten)

Den mår precis likadant som med en återcirkulerande.
Du kan montera den där originalet sitter.

Blondie
30 mars 2013 · 67 Inlägg

Brains skrev:

Blondie skrev:
hur mår turbon när man använder öppen dumpventil? och var ska man montera den? (där den gamla sitter) har funderat på att inskaffa en öppen dumpventil till min saab de är en T5 (röda tändkassetten)

Den mår precis likadant som med en återcirkulerande.
Du kan montera den där originalet sitter.

tack nu blir de inskaffa dumpventil, va lite rädd om turbon skulle gå sönder fortare me öppen dumpventil

Tchn226
30 mars 2013 · 207 Inlägg

Blondie skrev:

Brains skrev:

Blondie skrev:
hur mår turbon när man använder öppen dumpventil? och var ska man montera den? (där den gamla sitter) har funderat på att inskaffa en öppen dumpventil till min saab de är en T5 (röda tändkassetten)

Den mår precis likadant som med en återcirkulerande.
Du kan montera den där originalet sitter.

tack nu blir de inskaffa dumpventil, va lite rädd om turbon skulle gå sönder fortare me öppen dumpventil

nej en felinställd AV mår turbon dåligt av.
eftersom du har en B204 (T5) så har du ingen LMM och laddtrycket styrs då av en mapsensor så peta i en öppen dump o ställ in den rätt du så ska du se att turbon inte tar stryk av det smile

BMW 320 Ci (2003)
Blondie
30 mars 2013 · 67 Inlägg

Tchn226 skrev:

Blondie skrev:

Brains skrev:

Den mår precis likadant som med en återcirkulerande.
Du kan montera den där originalet sitter.

tack nu blir de inskaffa dumpventil, va lite rädd om turbon skulle gå sönder fortare me öppen dumpventil

nej en felinställd AV mår turbon dåligt av.
eftersom du har en B204 (T5) så har du ingen LMM och laddtrycket styrs då av en mapsensor så peta i en öppen dump o ställ in den rätt du så ska du se att turbon inte tar stryk av det smile

omg nu blev de lite anvanserat för mig om man ska ställa in å ha sig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang