NYA LAGEN 2010, vilka kommer köpa ny regskylt?

dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
27 december 2009 · 718 Inlägg

Jag har redan beställt nya!! Både fram å bak

Aerodynamik ...
27 december 2009 · 7 120 Inlägg

Har nya liggandes sen Oktober smile

Pedaln Rättvikarn
27 december 2009 · 142 Inlägg

Jag ska nog ha kvar min orginalplåtar från -91 så länge det går igenom.. Alltid retar det någon!

If speeding is a crime, then i'm a criminal
Och Där Dog Tråden!
Styling_bruden Skattlösa bergen
27 december 2009 · 213 Inlägg

Jag har bara beställt en plåt.. Och det är den bak.. smile Fram blir något helt annat.. wink

gamlingen
27 december 2009 · 5 198 Inlägg

Hoppas det kommer en lag om att polisen får ta nycklarna om det inte finns nån plåt fram  ;-)

evilaudio
27 december 2009 · 16 195 Inlägg

gamlingen skrev:
Hoppas det kommer en lag om att polisen får ta nycklarna om det inte finns nån plåt fram  ;-)

hoppas de kommer en lag där polisen inte ska lägga sig i småsaker som inte spelar nån som helst roll.  typ som att ha skylt fram.  de bästa vore ju att man inte hade nån skylt alls för de pajjar ju hela utseendet på bilen.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
skjortan Down n`out
27 december 2009 · 514 Inlägg

vet inte om någon redan skrivit men.. hittade detta på transportstyrelsen

Kontrollmärkets tid är över
I mer än tre årtionden har kontrollmärket satt färg på svenska registreringsskyltar. Den 1 januari 2010 förpassas märket till den svenska fordonshistorien, efter ett regeringsbeslut under hösten.
Borttagandet gör det enklare för fordonsägarna samtidigt som kostnader och administration minskar för näringslivet och staten. Kontrollmärket var en bra lösning och det har fungerat i över 30 år, men med dagens teknik finns det bättre lösningar. Vägtrafikregistret är tillgängligt 24 timmar om dygnet och Polisen kan göra fordonskontroller direkt mot registret.

Sista utskicket den 18 december

Redan före årsskiftet påbörjas avvecklingen av systemet. De sista märkena skickas ut idag den 18 december. Därefter bedöms de inte hinna fram inom rimlig tid för att fylla någon funktion. Fordonsägare som betalar in sin fordonsskatt efter den 17 december kommer följaktligen inte att få något kontrollmärke.

Avställning och påställning som vanligt

Precis som förut kan man ställa av ett fordon som inte används. Enda skillnaden är att någon skrapkod från kontrollmärket inte kommer att behövas efter den 31 december 2009. Det räcker med behörighetskoden från registreringsbeviset eller en e-legitimation.

Läs mer om avställning och påställning

Gamla märken får sitta kvar
Kontrollmärket har fungerat som tecken på att fordonsägaren har en giltig trafikförsäkring, att fordonsskatten är betald och att fordonet har godkänts vid besiktning. Det gamla märket får sitta kvar på registreringsskylten efter årsskiftet, men det fyller inte längre någon funktion.

Senast redigerat av Lundback (27 december 2009)

Down n`out
Johankocken
27 december 2009 · 529 Inlägg

Va kostar dem nya skyltarna ?  jag har pyntat skatten men tycker det är fult me skattemärket...

Volvo fore life :)
Volvo c30 (2008)
Volvo v40 (2014)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
27 december 2009 · 946 Inlägg

Kesler skrev:

azid skrev:
har kört utan märke i 3år så mig gör det varken till eller ifrån... nya plåtar? nja måste fixa en bil först...

Vad har du kört i 3 år då? lådbil?

Tror han har kört en helt vanlig bil, precis som jag har gjort utan märke i flera år också. Bilen går ju liksom lika bra utan märke... Dessutom är det bra mycket snyggare och mer stilrent utan märke.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Glader9991
27 december 2009 · 956 Inlägg

Mrc30 skrev:
Va kostar dem nya skyltarna ?  jag har pyntat skatten men tycker det är fult me skattemärket...

Finns det nya skyltar?

Jag behöver nya då mina gamla har spuckit. Men enligt dig verkar det finnas/komma nya. Så kanske böra vänta isåfall.

Johankocken
27 december 2009 · 529 Inlägg

men inte snyggt me skattemärket.. när det inte har nån funktion längre sen inte snyggt när man försöker ta loss det. borde man kunna beställa nya plåtar

Volvo fore life :)
Volvo v40 (2014)
Volvo c30 (2008)
Klii
27 december 2009 · 195 Inlägg

Beställde nya skyltar för några dar sen smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
27 december 2009 · 5 092 Inlägg

har inte läst allt om någon skrivit.. men vad kostar dom nya plåtarna då?

Klii
27 december 2009 · 195 Inlägg

Dark_Angel skrev:
har inte läst allt om någon skrivit.. men vad kostar dom nya plåtarna då?

De "nya" skyltarna är dom gamla skyltarna utan skattemärket bara. Kostar 60 kr och finns att beställa på  vvs hemsida. Passa på och beställ nu för vid årsskiftet så höjer dom priset på en skyllt.

Senast redigerat av Klii (27 december 2009)

Hamilton
27 december 2009 · 8 864 Inlägg

Ska byta min skylt i morrn i samband med tvätt.

Förövrigt så kan man beställa hur många skyltar man vill, gåt utmärkt att beställa 10st om dagen om man nu skulle vilja det....

Fotograf på tierpidag.se
soyd
27 december 2009 · 1 853 Inlägg

En fråga bara...

Ni som beställt ny(nya) skyltar har ni fått en bak skylt utan försänkningen för kontrollmärket då?. Eller beställer ni kanske en fram skylt och sätter bak ?

Tänkte kanske fixa en ny skylt själv bak. I och med att kontroll märket har gjort så att den personliga beteckningen inte varit centraliserad på bak plåten. vilket den är på fram plåten...

Men är kanske säkrast att beställa 2 framplåtar satt man är på säkra sidan eller ? smile

/mvh soyd

mickecorrado Bilplåtslagare
27 december 2009 · 1 036 Inlägg

Någon som provat att ta bort märket på dom nya skyltarna?

Bilen är avställd och det är inte snyggt att köra med ett skrapat märke när det är dax att ställa på bilen igen. Blir kanske till att beställa ny skylt.

Smoke Tires Not Drugs.
blacken
27 december 2009 ·

Kommer att behålla mina av nostalgiska skäl, samt att det kommer att alltid reta någon..tongue

Glader9991
30 december 2009 · 956 Inlägg

Hur ser skyltarna ut? Om man ska beställa nu innan nyår.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang