Skaplig fortkörning. får ta om körkortet?

328cabbish
20 oktober 2009 · 827 Inlägg

blir nog 5-6 månader indraget sedan om han har bevis att han e behov av bil ( jobb ) så är de snälla o sänker med en månad! men han slipper ta om körkortet men hälsa han att han ska börja spara till bötern

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!
Mercedes 320ce "Amg" (1995)
Spethz_
20 oktober 2009 · 212 Inlägg

Han hälsar och tackar alla för informationen. Nu väntar bara dagarna på att få något besked. Gå i ovisshet är aldrig roligt.

Rquired Allmänt envis
20 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

båge skrev:

Mortalis skrev:

NiKeMaN skrev:
Detta kommer högst troligtvis resultera i 4 månaders indraget körkort och 4000.- i böter.
Han körde 55 km/h för fort på 110väg.
Jag åkte i somras fast för 134 på 80 väg och det är 54 km/h för fort. Och jag fick 4 månader minus 1 månad pga att jag behövde körkortet i tjänsten.

Får tillbaka mitt körkort IMORGON! !!!! Det har varit en jäääääävligt lång höst!!!

Alla behöver väl för fan sina körkort? Ja verkligen avskyr att bara för att man e "yrkeschaufför" så ska man automatiskt bli särbehandlad...de om några borde ju vara försiktiga, just för att de tydligen verkligen behöver sina körkort...*gnäll*

nej vi vanliga människor "behöver" inte våra körkort, med tanke på att det finns cyklar, busar, taxi som man kan ta sig till jobb och dylikt med! medan en yrkeschaufför behöver ha kortet i sin tjänst så det dom annorlunda på detta! låter stör, är stört! men sånt är det! vi vanliga människor ska egentligen inte behöva ha körkort, men vem fan vill åka buss?

Håller med Mortalis, har man nu så stort behov av sitt körkort så får man ta och vara rädd om det. Fast problemet idag är väl att "alla" skriver in till länsstyrelsen för att få nersatt tid. smile

Men, sköter du dig inte på jobbet riskerar du att få sparken. Kör du så fort att körkortet är i fara får du skylla dig själv, och riskera att få sparken.

Ja, jag behöver själv kortet i tjänsten

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
20 oktober 2009 · 1 781 Inlägg

båge skrev:

Mortalis skrev:

NiKeMaN skrev:
Detta kommer högst troligtvis resultera i 4 månaders indraget körkort och 4000.- i böter.
Han körde 55 km/h för fort på 110väg.
Jag åkte i somras fast för 134 på 80 väg och det är 54 km/h för fort. Och jag fick 4 månader minus 1 månad pga att jag behövde körkortet i tjänsten.

Får tillbaka mitt körkort IMORGON! !!!! Det har varit en jäääääävligt lång höst!!!

Alla behöver väl för fan sina körkort? Ja verkligen avskyr att bara för att man e "yrkeschaufför" så ska man automatiskt bli särbehandlad...de om några borde ju vara försiktiga, just för att de tydligen verkligen behöver sina körkort...*gnäll*

nej vi vanliga människor "behöver" inte våra körkort, med tanke på att det finns cyklar, busar, taxi som man kan ta sig till jobb och dylikt med! medan en yrkeschaufför behöver ha kortet i sin tjänst så det dom annorlunda på detta! låter stör, är stört! men sånt är det! vi vanliga människor ska egentligen inte behöva ha körkort, men vem fan vill åka buss?

man kan ju säga att körkortet är en leverbröd.. men visst man tycker att dom borde vara extra försiktiga
missbrukar jag mitt jobb så blir jag ju av med det och mitt leverbröd försvinner!

Team Insane Racing
Mr_EmCom Med.lem
20 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

Jag fick 4 tusen i böter (kommer din vän garanterat också att få) samt 6 månader, dock gick jag bara i skolan då så jag "behövde" inget kökort.

Men räkna med 4k + 6 månader spärrtid.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
20 oktober 2009 · 2 307 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Detta kommer högst troligtvis resultera i 4 månaders indraget körkort och 4000.- i böter.
Han körde 55 km/h för fort på 110väg.
Jag åkte i somras fast för 134 på 80 väg och det är 54 km/h för fort. Och jag fick 4 månader minus 1 månad pga att jag behövde körkortet i tjänsten.

Får tillbaka mitt körkort IMORGON! !!!! Det har varit en jäääääävligt lång höst!!!

Såg inte jag dig körandes till SCF i Jönköping .....

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Mr_EmCom Med.lem
20 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

Efter att ha läst lite i tråden:
Att skriva att man behöver körkort pga att man måste kunna åka till kompisar osv skiter länstyrelsen fullständigt i..

Därimot om det direckt påverkar ditt arbete brukar dom ha överseende.
Dock är nog bevis i from av inyg från chefen ett krav för att dom ska ta det på alvar.
Det gjorde dom för mig nu senast, blev 2 ist för 3 månader.. 124 på 90 väg. 3600 böter.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mr_EmCom Med.lem
20 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

JaggaChafen skrev:

NiKeMaN skrev:
Detta kommer högst troligtvis resultera i 4 månaders indraget körkort och 4000.- i böter.
Han körde 55 km/h för fort på 110väg.
Jag åkte i somras fast för 134 på 80 väg och det är 54 km/h för fort. Och jag fick 4 månader minus 1 månad pga att jag behövde körkortet i tjänsten.

Får tillbaka mitt körkort IMORGON! !!!! Det har varit en jäääääävligt lång höst!!!

Såg inte jag dig körandes till SCF i Jönköping .....

yikes tongue

Tänk på att det blir grov olovlig körning ist för olovlig körning som det skulle bli om din 17 åringa sysster körde och åkt fast.

Senast redigerat av Mr_EmCom (20 oktober 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
skurtmeister
20 oktober 2009 · 103 Inlägg

Blomman29 skrev:

Spethz_ skrev:
Var med min kompis till hudiksvall idag och skulle hämta en bil. På vägen dit på E18 mellan arboga - västerås, så blev kompisen stoppad. Sträckan är 110km/h väg och kompisen kom i 170km/h dom drog av 5km/h ner till 165. Körkortet blev omhändertaget och han fick 48 timmar kvar att köra. Nu till frågan om någon annan här också har råkat ut för detta. Prövotiden gick ut i mars -09. Om det hänt någon annan här, hur länge tog det innan kortet kom tillbaka eller fick ni ta om det? Vet att det är upp till länstyrelsen i sitt län att bestämma. vore intressant att höra hur det gick för er?
Tacksam för svar!

Blev av med kortet i 3månader 2003 körde 42km/h för fort på 70väg! Vet inte om de är hårdare nu. hur dyra böter fick han då!

haha jag gjorde precis samma sak 42 för fort på 70 väg. fick 3 mån indraget och fick därefter börja ta om kortet eftersom jag hade prövotid...

och det borde bli 4 mån som startar samma dag som han blev av med kortet inte när dom har tagit beslutet.

Vem va de som blev av med det spethz ?

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)
Ellertz Norrlänning
21 oktober 2009 · 1 453 Inlägg

Hur lång prövotid har man? smile ja fick mitt juli 07, har ja prövotid?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Rquired Allmänt envis
21 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

Ellertz skrev:
Hur lång prövotid har man? smile ja fick mitt juli 07, har ja prövotid?

2års prövotid, så du bör inte ha någon kvar smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mr_EmCom Med.lem
21 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

Rquired skrev:

Ellertz skrev:
Hur lång prövotid har man? smile ja fick mitt juli 07, har ja prövotid?

2års prövotid, så du bör inte ha någon kvar smile

Precis, står även på körkortet, det innom parantes på baksidan.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
NiKeMaN Entreprenör
21 oktober 2009 · 1 286 Inlägg

JaggaChafen skrev:

NiKeMaN skrev:
Detta kommer högst troligtvis resultera i 4 månaders indraget körkort och 4000.- i böter.
Han körde 55 km/h för fort på 110väg.
Jag åkte i somras fast för 134 på 80 väg och det är 54 km/h för fort. Och jag fick 4 månader minus 1 månad pga att jag behövde körkortet i tjänsten.

Får tillbaka mitt körkort IMORGON! !!!! Det har varit en jäääääävligt lång höst!!!

Såg inte jag dig körandes till SCF i Jönköping .....

Absolut inte. Jag hade min farsa med mig som körde bilen dit och därifrån. Däremot så var han inte med under själva utställningen utan stack iväg på annat. Kan helt ärligt säga att jag inte kört en endaste meter på landsväg utan mitt körkort. Det har jag inte råd att riskera. Dessutom så är ju inte min bil direkt diskret så det är ju en jäävligt dum bil att köra i olovligt.

Senast redigerat av NiKeMaN (21 oktober 2009)

// Niklas Johansson
Spethz_
27 oktober 2009 · 212 Inlägg

Liten update bara. Boten betald och landade på 4000:-.. Penningböter från åklagare. Brev från länsstyrelsen har kommit, ska fyllas i och skickas in under veckan.

lill-Danne
31 oktober 2009 · 5 Inlägg

Spethz_ skrev:
Liten update bara. Boten betald och landade på 4000:-.. Penningböter från åklagare. Brev från länsstyrelsen har kommit, ska fyllas i och skickas in under veckan.

Jag blev av med mitt kort idag! sad Körde 107km/h på en 50km/h väg. Dom garanterade mig 4000kr i böter men visste ej hur länge jag skulle få vara utan det.

Vad menar du med Penningböter från åklagaren?
Eftersom jag körde så pass fort gav inte polisen mig böter... Kommer jag få 4000kr+dagsböter pga att det går till åklagaren?

Senast redigerat av lill-Danne (31 oktober 2009)

Mr_EmCom Med.lem
31 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

lill-Danne skrev:

Spethz_ skrev:
Liten update bara. Boten betald och landade på 4000:-.. Penningböter från åklagare. Brev från länsstyrelsen har kommit, ska fyllas i och skickas in under veckan.

Jag blev av med mitt kort idag! sad Körde 107km/h på en 50km/h väg. Dom garanterade mig 4000kr i böter men visste ej hur länge jag skulle få vara utan det.

Vad menar du med Penningböter från åklagaren?
Eftersom jag körde så pass fort gav inte polisen mig böter... Kommer jag få 4000kr+dagsböter?

Det är 2 olika saker..

Om du läser tråden så står det nånstans att högsta penningsbötern som polisne kan ge dig på plats är 4000, och din hastighet är över den gränsen så skickas allt till åklagaren och denna får avgöra.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
31 oktober 2009 · 1 594 Inlägg

lill-Danne skrev:

Spethz_ skrev:
Liten update bara. Boten betald och landade på 4000:-.. Penningböter från åklagare. Brev från länsstyrelsen har kommit, ska fyllas i och skickas in under veckan.

Jag blev av med mitt kort idag! sad Körde 107km/h på en 50km/h väg. Dom garanterade mig 4000kr i böter men visste ej hur länge jag skulle få vara utan det.

Vad menar du med Penningböter från åklagaren?
Eftersom jag körde så pass fort gav inte polisen mig böter... Kommer jag få 4000kr+dagsböter?

Å varför i helvete kör man över hundra på en en femtio sträcka? Skyll dej själv!!

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
lill-Danne
31 oktober 2009 · 5 Inlägg

hotrodder skrev:

lill-Danne skrev:

Spethz_ skrev:
Liten update bara. Boten betald och landade på 4000:-.. Penningböter från åklagare. Brev från länsstyrelsen har kommit, ska fyllas i och skickas in under veckan.

Jag blev av med mitt kort idag! sad Körde 107km/h på en 50km/h väg. Dom garanterade mig 4000kr i böter men visste ej hur länge jag skulle få vara utan det.

Vad menar du med Penningböter från åklagaren?
Eftersom jag körde så pass fort gav inte polisen mig böter... Kommer jag få 4000kr+dagsböter?

Å varför i helvete kör man över hundra på en en femtio sträcka? Skyll dej själv!!

För att det var 70 innan och missa 50 skylten. Men jag ska skylla mig själv, jag vet!
Sen är det rätt lätt hänt om man är dum och inte kollar hastighetsmätaren och inga andra bilar runt om kring en som kör 50...

Mr_EmCom Med.lem
31 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

lill-Danne skrev:

hotrodder skrev:

lill-Danne skrev:

Jag blev av med mitt kort idag! sad Körde 107km/h på en 50km/h väg. Dom garanterade mig 4000kr i böter men visste ej hur länge jag skulle få vara utan det.

Vad menar du med Penningböter från åklagaren?
Eftersom jag körde så pass fort gav inte polisen mig böter... Kommer jag få 4000kr+dagsböter?

Å varför i helvete kör man över hundra på en en femtio sträcka? Skyll dej själv!!

För att det var 70 innan och missa 50 skylten. Men jag ska skylla mig själv, jag vet!
Sen är det rätt lätt hänt om man är dum och inte kollar hastighetsmätaren och inga andra bilar runt om kring en som kör 50...

Då har man rätt dålig hastighetsuppfattning.

Det är ju 50 där av en anledning? Skola, villaområde avsmalande väg. Nånting.
Egentligen skulle inte hastighetsbegräsningar behövas om alla kunde ha lite sunt förnuft..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
lill-Danne
31 oktober 2009 · 5 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

lill-Danne skrev:

hotrodder skrev:

Å varför i helvete kör man över hundra på en en femtio sträcka? Skyll dej själv!!

För att det var 70 innan och missa 50 skylten. Men jag ska skylla mig själv, jag vet!
Sen är det rätt lätt hänt om man är dum och inte kollar hastighetsmätaren och inga andra bilar runt om kring en som kör 50...

Då har man rätt dålig hastighetsuppfattning.

Det är ju 50 där av en anledning? Skola, villaområde avsmalande väg. Nånting.
Egentligen skulle inte hastighetsbegräsningar behövas om alla kunde ha lite sunt förnuft..

Där har du tyvärr fel. Det skulle kunna fortsätta vara 70 enligt polis med, MEN det är dumma påfarter som gör att dt är 50. Sätter man en stoplinje så skulle det lätt kunna vara 70 där.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang