Skaplig fortkörning. får ta om körkortet?

Spethz_
20 oktober 2009 · 212 Inlägg

Var med min kompis till hudiksvall idag och skulle hämta en bil. På vägen dit på E18 mellan arboga - västerås, så blev kompisen stoppad. Sträckan är 110km/h väg och kompisen kom i 170km/h dom drog av 5km/h ner till 165. Körkortet blev omhändertaget och han fick 48 timmar kvar att köra. Nu till frågan om någon annan här också har råkat ut för detta. Prövotiden gick ut i mars -09. Om det hänt någon annan här, hur länge tog det innan kortet kom tillbaka eller fick ni ta om det? Vet att det är upp till länstyrelsen i sitt län att bestämma. vore intressant att höra hur det gick för er?
Tacksam för svar!

Seth
20 oktober 2009 · 3 354 Inlägg

borde bara få spärrtid prövotiden gick ju ut i mars så.

men får han kortet indraget mer än 1 år så får han ta om.

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse1.htm
hittade en liten mall för hur länge man brukar få indraget körkort

Senast redigerat av Seth (20 oktober 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Spethz_
20 oktober 2009 · 212 Inlägg

Vad är vanligaste spärrtiden? 3-6 månader? kan tillägga att han inte fick för vårdslöshet i trafik. Endast för överskridit högsta tilllåtna hastighet.

Blomman29 SAAB Entusiast
20 oktober 2009 · 162 Inlägg

Spethz_ skrev:
Var med min kompis till hudiksvall idag och skulle hämta en bil. På vägen dit på E18 mellan arboga - västerås, så blev kompisen stoppad. Sträckan är 110km/h väg och kompisen kom i 170km/h dom drog av 5km/h ner till 165. Körkortet blev omhändertaget och han fick 48 timmar kvar att köra. Nu till frågan om någon annan här också har råkat ut för detta. Prövotiden gick ut i mars -09. Om det hänt någon annan här, hur länge tog det innan kortet kom tillbaka eller fick ni ta om det? Vet att det är upp till länstyrelsen i sitt län att bestämma. vore intressant att höra hur det gick för er?
Tacksam för svar!

Blev av med kortet i 3månader 2003 körde 42km/h för fort på 70väg! Vet inte om de är hårdare nu. hur dyra böter fick han då!

Spethz_
20 oktober 2009 · 212 Inlägg

Han fick inga böter på plats men jag tror han pratade på 4000:- om det nu inte blev upp till åklagare tyckte jag han prata på, lite osäker. Om man t.ex blir av med kortet och får det indraget i säg 6 månader. är det då från den dagen som trafikförseelsen gjordes eller är det från den dagen som länsstyrelsen tar beslutet?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 oktober 2009 · 13 736 Inlägg

jag åkte fast för 160 på 90väg det blev 5månaders indragning av körkortet och lite böter

så borde bli runt 4månader

körkortet räknas som indraget när dom drar in det inte när länsstyrelsen beräknar längden för indragandet

så efter dom där 48timmarna börjar tiden ticka ner

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
MariaC
20 oktober 2009 · 140 Inlägg

Åkte fast för 176 km/h på 90 väg för ca 1.5 år sen blev 6 månader och 4200 i böter så du kan va lugn du får tillbaka det

Saab 9-5 (2005)
NiKeMaN Entreprenör
20 oktober 2009 · 1 286 Inlägg

Detta kommer högst troligtvis resultera i 4 månaders indraget körkort och 4000.- i böter.
Han körde 55 km/h för fort på 110väg.
Jag åkte i somras fast för 134 på 80 väg och det är 54 km/h för fort. Och jag fick 4 månader minus 1 månad pga att jag behövde körkortet i tjänsten.

Får tillbaka mitt körkort IMORGON! !!!! Det har varit en jäääääävligt lång höst!!!

// Niklas Johansson
NiKeMaN Entreprenör
20 oktober 2009 · 1 286 Inlägg

Growe skrev:
körkortet räknas som indraget när dom drar in det inte när länsstyrelsen beräknar längden för indragandet

så efter dom där 48timmarna börjar tiden ticka ner

Det börjar ticka ner från den dagen man blev taget...! Alltså så bjuder dom på dom där 48 timmarna! Så var det för mig iaf.

// Niklas Johansson
Spethz_
20 oktober 2009 · 212 Inlägg

Hoppas det blir så att han får tillbaka det då. Gamla hastighetsböter är inget som spelar in i beslutet? krånglade det länge för er hos länsstyrelsen innan ni fick veta något?

Mortalis VW-nörd?
20 oktober 2009 · 4 332 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Detta kommer högst troligtvis resultera i 4 månaders indraget körkort och 4000.- i böter.
Han körde 55 km/h för fort på 110väg.
Jag åkte i somras fast för 134 på 80 väg och det är 54 km/h för fort. Och jag fick 4 månader minus 1 månad pga att jag behövde körkortet i tjänsten.

Får tillbaka mitt körkort IMORGON! !!!! Det har varit en jäääääävligt lång höst!!!

Alla behöver väl för fan sina körkort? Ja verkligen avskyr att bara för att man e "yrkeschaufför" så ska man automatiskt bli särbehandlad...de om några borde ju vara försiktiga, just för att de tydligen verkligen behöver sina körkort...*gnäll*

båge montör och hobby mekaniker
20 oktober 2009 · 2 672 Inlägg

Mortalis skrev:

NiKeMaN skrev:
Detta kommer högst troligtvis resultera i 4 månaders indraget körkort och 4000.- i böter.
Han körde 55 km/h för fort på 110väg.
Jag åkte i somras fast för 134 på 80 väg och det är 54 km/h för fort. Och jag fick 4 månader minus 1 månad pga att jag behövde körkortet i tjänsten.

Får tillbaka mitt körkort IMORGON! !!!! Det har varit en jäääääävligt lång höst!!!

Alla behöver väl för fan sina körkort? Ja verkligen avskyr att bara för att man e "yrkeschaufför" så ska man automatiskt bli särbehandlad...de om några borde ju vara försiktiga, just för att de tydligen verkligen behöver sina körkort...*gnäll*

nej vi vanliga människor "behöver" inte våra körkort, med tanke på att det finns cyklar, busar, taxi som man kan ta sig till jobb och dylikt med! medan en yrkeschaufför behöver ha kortet i sin tjänst så det dom annorlunda på detta! låter stör, är stört! men sånt är det! vi vanliga människor ska egentligen inte behöva ha körkort, men vem fan vill åka buss?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Spethz_
20 oktober 2009 · 212 Inlägg

Hoppas det blir så att han får tillbaka det då. Gamla hastighetsböter är inget som spelar in i beslutet? krånglade det länge för er hos länsstyrelsen innan ni fick veta något?

unsuspected
20 oktober 2009 · 203 Inlägg

Blev tagen i 160km/h på 90-väg med prövotid kvar. Fick behålla körkortet och inga böter haha. Polisen i Borlänge är för snälla smile

andreas_gbg_
20 oktober 2009 · 1 634 Inlägg

Varför är det stört att yrkeschaufförer kan få rabatt på 1 månad eller 2? Arbete betyder mer skatt till staten. Dessutom är det inte bara yrkeschaufförer, somliga bor på sådana ställen där det inte går att åka kollektivt till arbetet, de kan också få "straffrabatt".

Numera Saab 9-5 Aero -00
discokapten Kapten på disco!
20 oktober 2009 · 1 729 Inlägg

Mortalis skrev:

NiKeMaN skrev:
Detta kommer högst troligtvis resultera i 4 månaders indraget körkort och 4000.- i böter.
Han körde 55 km/h för fort på 110väg.
Jag åkte i somras fast för 134 på 80 väg och det är 54 km/h för fort. Och jag fick 4 månader minus 1 månad pga att jag behövde körkortet i tjänsten.

Får tillbaka mitt körkort IMORGON! !!!! Det har varit en jäääääävligt lång höst!!!

Alla behöver väl för fan sina körkort? Ja verkligen avskyr att bara för att man e "yrkeschaufför" så ska man automatiskt bli särbehandlad...de om några borde ju vara försiktiga, just för att de tydligen verkligen behöver sina körkort...*gnäll*

Fast det borde nog vara tvärtom för oss yrkesförare, vi vet faktiskt att vi lever på kortet, alltså så borde man ta det lugnare...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
NiKeMaN Entreprenör
20 oktober 2009 · 1 286 Inlägg

Mortalis skrev:

NiKeMaN skrev:
Detta kommer högst troligtvis resultera i 4 månaders indraget körkort och 4000.- i böter.
Han körde 55 km/h för fort på 110väg.
Jag åkte i somras fast för 134 på 80 väg och det är 54 km/h för fort. Och jag fick 4 månader minus 1 månad pga att jag behövde körkortet i tjänsten.

Får tillbaka mitt körkort IMORGON! !!!! Det har varit en jäääääävligt lång höst!!!

Alla behöver väl för fan sina körkort? Ja verkligen avskyr att bara för att man e "yrkeschaufför" så ska man automatiskt bli särbehandlad...de om några borde ju vara försiktiga, just för att de tydligen verkligen behöver sina körkort...*gnäll*

ojdå vaknade vi på fel sida idag roll

// Niklas Johansson
NiKeMaN Entreprenör
20 oktober 2009 · 1 286 Inlägg

Spethz_ skrev:
Hoppas det blir så att han får tillbaka det då. Gamla hastighetsböter är inget som spelar in i beslutet? krånglade det länge för er hos länsstyrelsen innan ni fick veta något?

Jo i din väns fall så lär gamla böter spela in om det finns sådana!!!
Dom tittar 5 år tillbaka i tiden efter tidigare brott.

// Niklas Johansson
volvoentusiasten
20 oktober 2009 · 4 005 Inlägg

Prövotid = Man får ta om körkortet, ny teori, uppkörning m.m efter att spärrtiden har gått ut vid körkortsingripande
Ej prövotid = Man får tillbaka körkortet efter att spärrtiden har gått ut vid körkortsgripande

Du skriver att prövotiden har gått ut, så därmed blir det enbart spärrtid på dins vän körkort.

Skulle tippa på 4-5 mån jag med, även om det är svårt att säga.

DusanMandick Random Hero
20 oktober 2009 · 4 047 Inlägg

en kompis blev av me körkortet igår, körde 83km/h på 50 sträcka, blev av me körkort på plats och 4k i böter i 48h på sig att köra några sista turer, och han har prövotid. nån som har en aning om hur länge han blir av me kortet ? o han får göra den nya riskutbildningen med stackarn

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang