3712
Sök

Hög bränsleförbrukning Volvo S40

martinpopovac
20 oktober 2009
#1
Tjenare!

Har en Volvo S40 som jag tycker drar väldigt mycket (beror väl kanske på hur man ser det). Den drar närmare 1,4 liter milen.

Är det någon som vet vad som kan vara fel?

Det jag själv misstänker är att oljefilter och bränslefiler är mättade.

Någon som kan tänka sig något annat?

189 Inlägg
20 oktober 2009
#2
Nästa gång du tankar bilen så köpen en injection cleener på macken och häll i tanken, kostar cirka 50 kr kan hjälpa lite men jag tror inte det kommer ta bort problemet helt, om oljan är gammal så prova med å byta olja och oljefilter.

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson

martinpopovac
20 oktober 2009
#3
Annevare skrev:
Nästa gång du tankar bilen så köpen en injection cleener på macken och häll i tanken, kostar cirka 50 kr kan hjälpa lite men jag tror inte det kommer ta bort problemet helt, om oljan är gammal så prova med å byta olja och oljefilter.

Jag har provat med sådär "injection cleaner" och det hjälpte faktiskt inte det minsta. Inte märkbart iaf.
Tror du att det räcker med att byta oljefilter eller ska jag ge mig in på att byta bränslefilter också?

Lambdasonden är okej, den kollade jag för inte så länge sen.

Är det någon som har några andra förslag på vad som kan tänkas hjälpa mot såna här problem?

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 oktober 2009
#4
Vad för motor och årsmodell? servad enlig boken?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Professionell amatör
451 Inlägg
20 oktober 2009
#5
Trasig/täppt katt kanske ? Då drog min bränsle iaf..

AUDI - Four rings to rule them all

4 001 Inlägg
20 oktober 2009
#6
Lmm?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

189 Inlägg
20 oktober 2009
#7
martinpopovac skrev:
Annevare skrev:
Nästa gång du tankar bilen så köpen en injection cleener på macken och häll i tanken, kostar cirka 50 kr kan hjälpa lite men jag tror inte det kommer ta bort problemet helt, om oljan är gammal så prova med å byta olja och oljefilter.

Jag har provat med sådär "injection cleaner" och det hjälpte faktiskt inte det minsta. Inte märkbart iaf.
Tror du att det räcker med att byta oljefilter eller ska jag ge mig in på att byta bränslefilter också?

Lambdasonden är okej, den kollade jag för inte så länge sen.

Är det någon som har några andra förslag på vad som kan tänkas hjälpa mot såna här problem?

Funkade fint på brosans bil. drog inte ner förbrukningen alltförmycket men han märkte en skillnad.

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 oktober 2009
#8
kolvas skrev:
Lmm?

Heh LMM är verkligen en modern förkortning med lite "sving" i att klämma in lite här och var smile

Har alla S40varianter ens LMM?   Spännande att se vilken typ av motor det verkligen gäller

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 001 Inlägg
20 oktober 2009
#9
torpis skrev:
kolvas skrev:
Lmm?

Heh LMM är verkligen en modern förkortning med lite "sving" i att klämma in lite här och var smile

Har alla S40varianter ens LMM?   Spännande att se vilken typ av motor det verkligen gäller

tänkte inte på det men utav någon anledning så känner jag på mig att det kommer att krypa fram uppgifter om ett sportluftfilter & lmm....  tongue

utan att veta mer så var de iaf. min chansning, gissar man vilt så kanske man får rätt lol

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 043 Inlägg
20 oktober 2009
#10
Felkoder?

martinpopovac
26 oktober 2009
#11
Oj, här har det hänt grejer.

Den är så gott som servad enligt boken. Den enda service som inte är gjord är 18000 mils servicen, alltså den senaste. Den har nu gått 18800. Tänkte vänta med service till 19500. Varför jag gör så vet jag inte, men nu är det hursomhelst lite sent att gå in på 18000 servicen. Samt att inte 10000 milaservicen är uppskriven (detta var innan jag köpte den, det sas dock att den var gjord men ej uppskriven i boken).

Motorn är en 2.0T -99.

Har inte så bra koll på det här med att läsa av felkoder och jag har inte heller några instrument för att göra detta.

Nu när alla vet vilken motor det gäller kanske det kommer lite förslag på vad som kan vara felet?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
26 oktober 2009
#12
kan lova  dig att den drar mindre när den gjort servicen servicear ska man ju inte skjuta upp spec inte på turbo motorer fall man vill gasa nångång i framtiden sen


724 Inlägg
26 oktober 2009
#13
Kolla stiften och luftfilter....men sen kan du ha nåt elfel som gör att den får fel signaler och matar på mera bränsle. vilket min gjorde då en kontakt till pumpen va lös/glapp...då låg den på 1.4.


Forummoderator
10 576 Inlägg
28 oktober 2009
#14
Börja även med enkla saker så som att kontrollera däckstrycket, om det är i sin ordning (ca 2,5kg för 15" däck) så börja med att hissa upp ett hjul i taget och snurra på det, går det lätt?  om inte kanske bromsen ligger an.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Avstängd
512 Inlägg
28 oktober 2009
#15
Hur kör du då? 1.4låter inte jättemycket om du kör lite hårdare..

/A.


Sök