1957
Sök

Saab 9000 aero -93 läcker kylarvätska..

1 210 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Ja som rubriken säger så läcker min saab 9000 kylvätska.
När den står under natten och jag kommer ut så har jag en liten pöl under bilen på passagerar sidan.. detta fenomen började sen jag bytte termostat och till ny fräsch kylvätska...
Blir knäpp på detta eftersom jag ej hittar exakt vart de kommer ifrån...

Har för mig att vatten pumpen brukar krångla på saab modellerna och att de kan vara den som spökar.
Kan jag ha rätt kanske?? 

bilen jag har har rullat 23000 mil så de är ju helt klart möjligt att vattenpumpen nu sagt upp sig smile

men tips och råd tas gärna, för att byta nått utan att de behövs känns bort kastat..

mvh Micke.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 oktober 2009
Är det är torrt på passagerarsidan, inne på golvet? Känn på mattan om den är torr! Annars får du gå ut o leta runt motorn om du ser att det är blött någon stans, lägg dig under motorn o lys med en lampa kanske du hittar lättare smile

1 210 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Om du läser vad jag skrev  smile så blir de en pöl utanför bilen under motorn ungefär vid vattenpumpen smile men de betyder ju inte att de kommer därifrån..

såg nu att de kunde misstolkas de första jag skrev...

sorry.hmm
Senast redigerat av Ekis! (21 oktober 2009)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 oktober 2009
Skulle endå ta o känna på mattan, för det kan läcka där o sen om jag inte minns fel sitter det väl någon typ av plugg där omkring, alltid värt o kolla endå. Men är det blött runt pumpen så är det väl bara o ta loss o kolla igenom den tongue

Men har du rätt kylarvätska btw? ska vara den röda om jag inte minns fel. Den är gjort för gjutjärn och aluminium.

1 210 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Blir en pöl under motorn på backen. så de kommer ifrån motor utrymmet. ja har faktiskt funderat på om de kan vara fel glykol i den. men packningar borde inte säga upp sig för de tycker jag.. de är Biltemas standard glykol i den nu... grejen är ju den att de bara blir läkage när de varit minus grader ute...

Alltså nu när vinter kylan kommit.. ca 5 minus då blir de en pöl under bilen... men inte när de är varmt ute..

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 oktober 2009
hm, kan vara någon packning som inte håller tätt, och är lite sprucken så kylan gör det sämre. Jag är anti biltema, så jag skulle inte köpa biltemas. Mekonomen har ju, men de kan vara samma skit tongue men jag vet inte va standard glykol innebär, men på mekonomen har de iaf 4 liters dunkar, med röd eller blå, och du ska ha röd om jag inte är helt off. Om du har fel kommer det o rosta innefrån, o då sabbar du ju allt i systemet vilket inte är så kul big_smile

1 210 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Ska kika om biltemas glykol inte är att rekomendera för saab... är de så, så byter jag direkt.. men läckan är ju fortfarande kvar tyvärr sad

Hjälp!!! tongue

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 oktober 2009
testa och häll i radiator seal, från CNC, det funkar bra.

1 210 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
nja.. tanken har funnits där.. men vill inte "fuska" så.. en sak är den att tempgivaren ligger lågt på bilen med men kanon värme inne i kupen..

Förstår inte de här? vanliga fall så brukar tempen sticka iväg och gå varm, om de är vatten pumpen som är väck..  och de händer ju inte..

utan tvärtom bra värme men indekerar lågt på tempen..

Bilmekaniker
235 Inlägg
21 oktober 2009
Kan va temgivare då, de med mätaren. Termostaten sitter bredvid bakom på höger sidan på toppen. kan läcka där med.  Kolla lite på vattenpumpen, sitter uppe mot dig på drivsidan. Kan vara o-ringen på röret som går från blocket in i pumpen. Bara o leta efter dom blåa ränderna som de blir efter glykolen. kolla även kylren o slangarna.  Biltemas borde vara lika bra som någon annans, bara de e samma. Saabarna börja inte med röd glyckol förän 00-01 ngt så de ska vara blå.

Kylar "cement" är inget o rekomendera..
Senast redigerat av Peran (21 oktober 2009)

1 210 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Peran skrev:
Kan va temgivare då, de med mätaren. Termostaten sitter bredvid bakom på höger sidan på toppen. kan läcka där med.  Kolla lite på vattenpumpen, sitter uppe mot dig på drivsidan. Kan vara o-ringen på röret som går från blocket in i pumpen. Bara o leta efter dom blåa ränderna som de blir efter glykolen. kolla även kylren o slangarna.  Biltemas borde vara lika bra som någon annans, bara de e samma. Saabarna börja inte med röd glyckol förän 00-01 ngt så de ska vara blå.

Kylar "cement" är inget o rekomendera..

Ny bytt termostat och eftersom den sitter bak mot torped väggen på motorn så tvivlar jag på den..
som sagt förut, verkar komma ifrån vattenpumps sidan nånstans.. men de lustiga är ju att de uppkommit nu när de blivit kallt.. sen som du säger de stämmer med glykolen så där är de ingen fara. smile men oringen där kan jag oxå kunna tänka mig de är.. men de jobbiga är ju att jag märker bara detta fenomen när jag kört en bilen varm och stänger av den låter den stå under natten sen händer detta att jag får en liten pöl under vattenpumpen nån stans ungefär...

Sök