Blir nog nice detta när de blir klart Tror du att min går igenom? Och måste man typ besikta bilen eller va de heter el kan man göra allting klart innan besikningen? mvh Kalle
Blir nog nice detta när de blir klart Tror du att min går igenom? Och måste man typ besikta bilen eller va de heter el kan man göra allting klart innan besikningen? mvh Kalle
Det beror ju helt på vad mer du ska bygga om. Vet inte vad din Xr kaross är godkänd för. Men i vilket fall som får det nog bli ombyggt fordon om du ska byta motor. Såg att du skrev om att byta bakaxel till skivbroms osv. Vet inte om man behöver reggbesiktiga när man bara byter axel/bromsar. Tänk på att man bara får öka spårvidden typ 20mm eller vad det är. Fast man kan ju också skita o regga om den. Det gjorde jag med min 205 mi16. Men då blev det motorbyte varje gång... Köp sfro:s bygghandbok. Den kan vara vettig att ha om du inte redan har den.
Mvh
på utsidan är det ju endast stötfångarna som ska byggas om, motor bytet får komma längre fram pga penga brist o så, total vikten får inte överstiga 1300 kg om jag nu inte minns fel, är det totalt 20mm, eller på var sida? Isf får jag nog ha andra fälgar o så när jag åker in o sedan byta ut det. vart kan man införskaffa boken? Tror att farsgubben hade en äldre version, men bättre o ha en lite nyare, och nu när handen är av så kan man ju läsa på en hel del i ngr veckor ^^
Blir riktigt snyggt detta grymmt bra jobb ni lägger ner! vad tippar ni på att denna kommer väga sen? samt hur många hk?
Det är skitsvårt att säga nu. Den borde bli lättare än original som ligger på 960kg. Åtminstonde blir viktfördelningen bättre nu när topp vikten försvinner och lite vikt är flyttad till mitten av bilen. Motorn har ju 167hk original och spjällen från omex ska leverera ca 25hk. Sen har vi ju extraktor, racekat, 2,5" avgassystem, förhoppningsvis bra kalluftsintag från fronten. Kanske även från huven om det inte får en negativ verkan med vaccum. Sen går ju motorn att borra till 87mm samt byta vevaxeln till en 406 2,1td så blir motorvolymen ca 2,2l istället för 2l. Finns mycket att diskutera så som matchportning o kammar och allt möjligt... Vi har väll planer på 220-230 sughästar kanske mer. Vi får se vad det blir. Motorrenovering blir det senare
okey då kommer den allt att gå väldigt gött iaf!! Och acca väldigt bra med
Arbetet i hjulhusen fortsätter. Vi har börjat lägga igen alla onödiga hål i hjulhus och motorrum. Som ni ser på bilderna under så tog vi även bort förstärkningarna för fronten / bogseröglan. Där hittade vi lite rost inget ovanligt..
2011-03-24
Igen läggningen av alla hål fortsatte samt Mattias tillverkade nya frontförstärkningar som var stilrena. Det är tänkt att vi endast ska ha bogserögla i fronten och den ska vara avtagbar. Var den hamnar vet vi inte än men det får vi lösa då. Det mesta i vä hjulhus blev klart och den vä. sida av motorrummet. Några av bilderna är lite flammiga för det var så gott som nymålat när de togs. En sak att tillägga är att det är minimalt med underredsmassa kvar nu.
Nu har topplagringarna kommit! Mycket bättre service från SPOOX om man jämför med pissiga ebay försäljare som inte kan något om kundservice mm... Frågan är nu om man ska köra på dom nya eller ta de gamla?? Dock måste vi svarva lite för att få ihop det med fjäderbenen men det löser Mattias hos LP performence inom kort Har även fixat de sällsynta bultarna M12x1,5x40 som ska hålla oken fram och adaptrarna bak. Rätt svårt att gissa var de sitter i vanliga fall. Det är faktiskt från VW med ABV VR6 motor. Det är sådana bultar som håller kamdreven. Så de så
Ni jobbar mycket grundligt med detta bygge, verkar inte vara något hafs. Dessutom har ni plockat ur russinen ur Peugeot-kakan, vad gäller delar från dom olika modellerna. Vart har ni plockat upp all den infon?
Ni jobbar mycket grundligt med detta bygge, verkar inte vara något hafs. Dessutom har ni plockat ur russinen ur Peugeot-kakan, vad gäller delar från dom olika modellerna. Vart har ni plockat upp all den infon?
Ja man vill ju ha ett bra resultat! Det är bara att inse att det tar tid helt enkelt inget stressande. Alltså en bil i mina ögon har alltid nackdelar på konstruktion, funktioner osv. Nu är detta ju en gammal bil (1988) som inte går att jämföra med de nya oavsett märke. Men när man gör ett seriöst projekt vill man ju utveckla/förbättra bilens alla egenskaper. Som vi bland annat gör genom att kombinera alla olika bra delar och det vi bygger. I början hade jag ingen koll på vilka delar man kunde kombinera från de olika modellerna osv. Men efter att man läst om olika projekt, forum texter samt besökt andra 205 nördar. Så har man bra koll på läget. Ibland undrar man hur man kan hålla reda på allt. Då finns det ändå så mycket mer...
Mattias har börjat svarva ut bitarna som vi behöver för att fjäderbenen ska kunna lira med topplagringarna. Bjuder även på en halvdålig skiss
2011-03-31
Idag slutfördes svarvningen och resultatet blev kanon! Tack än en gång LP Performance som låter oss lära och använda oss av dina maskiner.
Ni kanske tycker att det här inte var så mycket arbete som vi brukar utföra. Vi har faktiskt börjat att motionera (jogga) och satsar på några rundor i veckan. Peggans vikt är en sak förare/passagerar får man inte glömma bort! Lite tråkigt om man inte kan sitta bekvämt i de fina sparco stolarna som kommer monteras! Det blev en runda på 1mil idag och vi är stolta som f*n
Var hittar man de topplagringarna, webadress? Mvh Alex
Du kanske missade att jag har skrev att de kommer från SPOOX samt att deras webbadress är inprintat i topplagringarna om du kollar på bilderna. Lite små roligt
Detta var bland det häfigaste jag sätt. Ni verkar kunna eran sak. Klickade just på "Prenumerera på denna tråden", kommer att följas med spänning!. Önkar er fortsatt lycka till med monsteret!. //Jofoon
Detta var bland det häfigaste jag sätt. Ni verkar kunna eran sak. Klickade just på "Prenumerera på denna tråden", kommer att följas med spänning!. Önkar er fortsatt lycka till med monsteret!. //Jofoon