Trasig bensinvärmare Volvo 740

Jonathan_A Volvo PV
31 oktober 2009 · 222 Inlägg

Tjena, har en Volvo 745:a årsmodell -91.
Jag har bensinvärmare i den som inte fungerar. (Det är en sån stor metallburk i motorrummet och en fyrkantig dosa med en liten digital display i kupén).
Jag kan ställa in tiden och så på dosan men värmaren vill inte starta. Hörs inga ljud eller nånting.

Var ska man börja kolla? Bak på kontaktstycket till dosan så är det två kablar som går ut i från dosan (en blå och en gul, båda är hanar) men dom går inte till någonting. Det är 12v på dom hela tiden även när tändningen är avstängd. Är det någon säkring som kan vara trasig?
Någon som har kopplingsschema till denna sorts värmare?

Tack på förhand smile

Retepoj
4 november 2009 · 664 Inlägg

Ehm, jag har en 850 med bensin värmare som fungerar. Det som brukar hända, eller i alla fall vad jag hört så skall det kunna sota igen där lågan är, kan nog inte vara så svårt att skruva upp och rengöra.*

Förklaringen är vad jag fått höra är att det sitter ett "öga" där inne, som typ känner av om det är någon låga där inne, och då pumpar den in bensinen, eller tvärt om eller något, men testa på det tongue.

Är det 5 knappar på värmaren eller? Om det är som på min, så håll in knappen som är längst till vänster i ungefär 3-5 sekunder. Då ska den börja blinka och gå igång, sedan trycker du på samma knapp igen några sekunder om den ska stänga av.

Berätta gärna hur det går smile.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang