240 gl 1990 går dåligt nystartad?

kruse019
3 november 2009 · 84 Inlägg

Hej.
Jag har en 240 som är ifrån 1990 med b230f motor.

Mitt problem är att när bilen är helt kall och jag startar den så går den hur fint som helst men när jag har kört den varm och stänger av den och sen startar den ca 30 sekunder efter igen så går han skit dåligt(bara bluddrar och spottar). Men om man kör ett tag ca 2 min så är det som att någon trycker på en knapp så går den skit bra igen tills man stänger av den igen.

Det jag har bytt är lambdasond,spjällägesgivare,tempgivare,luftmassemätere,bränslefilter,rotor,fördelarlock och har även bytt olja,filter och stift. Bilen är helt orginal utan trimm.

Får även felkod "2-1-2 fel signal från syresensorn" och det är förmodligen för att den går för fett eller för snålt.
Har även provat att koppla ur kabeln till kallstartsventilen utan resultat.

Har letat på forum efter liknande fel men utan resultat så nu kollar jag med er om någon har en aning om vad felet kan vara ? // Robin

Equinox Kicka Laddtryck !
3 november 2009 · 319 Inlägg

Kabelbrott till lamdasonden ?

Mvh

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
kruse019
4 november 2009 · 84 Inlägg

Equinox skrev:
Kabelbrott till lamdasonden ?

Mvh

tvivlar på det för då borde han inte gå bra efter ett tag.

Equinox Kicka Laddtryck !
4 november 2009 · 319 Inlägg

Kommer inte ihåg hur det var riktigt nu, Men går inte L.H 2.4 i Limp home om en lastkännande sensor spökar ?
Det att den går bra efter 2 minuter kan vara systemet som slår över till limp-home. Därav går bilen bättre. När den inte längre reglerar efter signalen från lamdan " Bara ren spekulation"

Mvh

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
kruse019
5 november 2009 · 84 Inlägg

Equinox skrev:
Kommer inte ihåg hur det var riktigt nu, Men går inte L.H 2.4 i Limp home om en lastkännande sensor spökar ?
Det att den går bra efter 2 minuter kan vara systemet som slår över till limp-home. Därav går bilen bättre. När den inte längre reglerar efter signalen från lamdan " Bara ren spekulation"

Mvh

kan ligga något i det du säger men bilen har aldrig krånglat för förra ägaren men den stod stilla i ca 1 månad innan jag köpte den så funderar om det skulle vara något med det tongue

Equinox Kicka Laddtryck !
5 november 2009 · 319 Inlägg

kruse019 skrev:

Equinox skrev:
Kommer inte ihåg hur det var riktigt nu, Men går inte L.H 2.4 i Limp home om en lastkännande sensor spökar ?
Det att den går bra efter 2 minuter kan vara systemet som slår över till limp-home. Därav går bilen bättre. När den inte längre reglerar efter signalen från lamdan " Bara ren spekulation"

Mvh

kan ligga något i det du säger men bilen har aldrig krånglat för förra ägaren men den stod stilla i ca 1 månad innan jag köpte den så funderar om det skulle vara något med det tongue

Enkelt sätt att kolla är såfall att mäta signalen från lamdan vid nystartad bil och sen när den börjar gå fram. Såfall ser du om något är fel. Signalen ska pendla mellan 0-1 V.
är det då kabelbrott så kommer aldrig signalen fram. Signalen kan även vara stummad på 0,4 V te.x och det ska den ej vara.

Mvh

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
kruse019
5 november 2009 · 84 Inlägg

Equinox skrev:

kruse019 skrev:

Equinox skrev:
Kommer inte ihåg hur det var riktigt nu, Men går inte L.H 2.4 i Limp home om en lastkännande sensor spökar ?
Det att den går bra efter 2 minuter kan vara systemet som slår över till limp-home. Därav går bilen bättre. När den inte längre reglerar efter signalen från lamdan " Bara ren spekulation"

Mvh

kan ligga något i det du säger men bilen har aldrig krånglat för förra ägaren men den stod stilla i ca 1 månad innan jag köpte den så funderar om det skulle vara något med det tongue

Enkelt sätt att kolla är såfall att mäta signalen från lamdan vid nystartad bil och sen när den börjar gå fram. Såfall ser du om något är fel. Signalen ska pendla mellan 0-1 V.
är det då kabelbrott så kommer aldrig signalen fram. Signalen kan även vara stummad på 0,4 V te.x och det ska den ej vara.

Mvh

okej men det du snackar om nu är ju för att kolla om lambdan är hel och den har jag ju bytt så den ska inte vara något fel på men man kan ju alltid mäta för att se att det inte är kabelbrott till lambdan.

kruse019
10 november 2009 · 84 Inlägg

kollade felkoderna igen och jag får även upp felkod 1-4-4 nått med någon lastsignal?

Equinox Kicka Laddtryck !
10 november 2009 · 319 Inlägg

Kolla vilkens sort lastsignal ? skriv ner exakt smile

Mvh

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
kruse019
10 november 2009 · 84 Inlägg

Equinox skrev:
Kolla vilkens sort lastsignal ? skriv ner exakt smile

Mvh

det här är det ända som står "1-4-4 Lastsignal saknas " tongue

Equinox Kicka Laddtryck !
10 november 2009 · 319 Inlägg

kruse019 skrev:

Equinox skrev:
Kolla vilkens sort lastsignal ? skriv ner exakt smile

Mvh

det här är det ända som står "1-4-4 Lastsignal saknas " tongue

Ska kolla i böckerna när jag kommer till jobb och se lite närmare just vilken givare den slår ut på, Gissar på spjälläges givaren eller liknande då det är en lastkännade sensor. Lite mysko, Ska kolla bara för skojs skull smile

Mvh

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
kruse019
11 november 2009 · 84 Inlägg

Equinox skrev:

kruse019 skrev:

Equinox skrev:
Kolla vilkens sort lastsignal ? skriv ner exakt smile

Mvh

det här är det ända som står "1-4-4 Lastsignal saknas " tongue

Ska kolla i böckerna när jag kommer till jobb och se lite närmare just vilken givare den slår ut på, Gissar på spjälläges givaren eller liknande då det är en lastkännade sensor. Lite mysko, Ska kolla bara för skojs skull smile

Mvh

okej snällt men den givaren är redan bytt:P

kruse019
17 november 2009 · 84 Inlägg

har även bytt insugspackningen nu men det blev ingen skillnad:S

kruse019
18 november 2009 · 84 Inlägg

hittade felet och det va databoxen som va paj så när jag bytte den gick den klockrent igen smile

Equinox Kicka Laddtryck !
19 november 2009 · 319 Inlägg

Härligt att höra att det lösta sig smile

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
MIne101
9 december 2009 · 123 Inlägg

Har samma fel på min 88a... Men den går bara dåligt när den är kall, när den blivit varm så går den som den ska... Har fått tips om att kolla tempgivaren, då denna är med och reglerar "auto choken"(???) Nån som vet vad de är för typ av tempgivare? Typ PT-100, Ni-120? Lr tips på vad de annars kan vara? Då de endast är när den är kall....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang