Mazda 323f -92 1.6 - Katalysatorn glöder motorn går ojämt! HJÄLP

Ljnus
3 november 2009 · 10 Inlägg

Hej! Har en mazda 323 f -92 1.6. bytte generator i förgår då den va helt sönder.
Självklart började det regna mitt under arbetet, men jag slutförde det.
Idag när jag startar bilen så går motorn ojämt!
kom på att de kunde ligga vatten krig tändstiften och körde till macken för att låna lufttryck. Bilen hoppar på vägen dit och när jag kommer fram så glöder katalysatorn!
Jag blåste bort allt vatten... ( det var en hel del ) Sedan lät jag det svalna lite... motorn ligger helt stilla och låter bra vid start. Men när jag kört några meter så börjar de hoppa lite igen... betydligt mindre, sen shiftar den mellan att gå jätte bra å hoppa lite...

Körde 5 minuter sedan lät jag den stå!

Till frågan.
Brukar bilen hoppa lite efteråt att man tömt den på vatten för att återställa sig eller kan de vara något annat? Vill inte bränna upp katalysatorn!

En polare sa att om de är vatten bland tändstiften så kan bensin insprutningen krånga just därför kan katalysatorn bli varm... stämmer detta?

TACK I FÖR HAND // LINUS

Peugeot 206 RC "urb" (2004)
norpan1
3 november 2009 · 1 043 Inlägg

Har du kollat om det är vatten i fördelaren om det sitter det på bilen?
Är det inget vatten kvar vid stiften?
Om det inte är vatten någonstans så byt tändstiften, kan gått sönder när det stod vatten där.
Och ja katalysatorn kan bli så varm att den glöder om bilen inte går på alla cylindrar.

Ljnus
3 november 2009 · 10 Inlägg

OKey! Så byta tändstift är en bra idé? Tändstiften stod i vatten en hel natt. Eftersom att jag inte kan mycket om bilar så antar jag att om ett tändstift inte fungerar så är de inte konstigt att bilen hoppar? Den betér sig precis som en bensin slut bil gör... hoppar i svängar osv... det är full tank så inget me de å göra...

Peugeot 206 RC "urb" (2004)
Mazdakillen Motormontör
8 november 2009 · 437 Inlägg

Byt gärna även tändkablarna när du ändå är igång så att inte någon av de kan krångla oxå.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
skuken
19 november 2009 · 2 Inlägg

har en Mazda 323 94. min generator pajja så ja skaffa en ny å den prov körde dom på skroten den ladda 100amp. satte i den i bilen sen starta jag men ingen laddning? då koppla jag en 6kvm kabel från b+ till + på batteriet och kolla om de funka men inte en ända skymt till laddning. vad ska jag göra?? tacksam för svar. mvh niclas

Volvo 740 (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang