2466
Sök

Varför finns det så mycket "lågbudget-bilar" här i Sverige?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 november 2009
Mazda6sex skrev:
Rquired skrev:
Mazda6sex skrev:

Lexus 600h ? :p eller har jag fel? haha!

Personligen tycker jag man kan klassa alla Lexus som lyx, det enda som inte lever upp till detta är inredningskvalitén...

Lyx kan ju även vara att man inte behöver besöka en verkstad under hela sitt bilägande wink
Bortsett från att serva bilen självklart

Jo jag vet, det är bland annat därför jag klassar Lexus som lyxbil. Vad jag ville lyfta fram var att det är tråkigt på så bra bilar att inredningen håller samma kvalitet som en Corolla smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

181 Inlägg
8 november 2009
Rquired skrev:
Vadå, tycker det är i staterna det finns flest lågbudgetbilar? Stort klumpig plastsmäck med ålderdomlig teknik rent generellt. Bara för att det sitter ett tufft märke tex Dodge eller en hög (för amerikanarna) prislapp är det inte automatiskt en fin bil.

Sedan, hur kul är en stor bil till vardags? Hur kul är det att tvinga in förlängda A8or eller 7-series, stora pickups eller SUVar i en parkeringsficka? Och hur roligt är det att betala räkningen, även om soppan är billig ur våra ögon är den dyr för dem. Och även om soppan är billig så blir sopparäkningen ännu billigare om du kör en mindre bil.

Nej jag tycker verkligen inte att vi kör lågbudgetbilar här i Europa. Tvärt om, det är USA som kör lågbudgetbilar, även om dessa har ett märke med anor och historia i nosen. Sedan finns det förstås undantag, amerikanarna gör bra bilar de med.

Håller med, de flesta vill inte ha en stor bil.

Själv föredrar jag bilar i storleken som en äldre bmw 5-serie eller mercedes 124 och mindre! tycker körglädje är mer värt än att ha en stor flötig a8:a eller dylikt, tror dessutom väldigt många håller med mig.

1 224 Inlägg
8 november 2009
Rquired skrev:
Mazda6sex skrev:
Rquired skrev:

Personligen tycker jag man kan klassa alla Lexus som lyx, det enda som inte lever upp till detta är inredningskvalitén...

Lyx kan ju även vara att man inte behöver besöka en verkstad under hela sitt bilägande wink

Jo jag vet, det är bland annat därför jag klassar Lexus som lyxbil. Vad jag ville lyfta fram var att det är tråkigt på så bra bilar att inredningen håller samma kvalitet som en Corolla smile

Förstår resonemanget! Precis, var något sånt jag funderade över när jag valde corollan istället för 600h big_smile
sen slapp jag några tusenlappar också! haha smile

i-vtec Do you?

1 754 Inlägg
8 november 2009
Lexus är lyxbilar, i alla fall de större modellerna. Jag ogillar starkt (hatar) Lexus's RX300. Den är ful som stryk och jag skulle aldrig köpa en ens om jag hade mer pengar än en oljeschejk. Dock måste jag erkänna att jag har nog aldrig suttit i en bekvämare bil när det gäller hur sköna sätena är.

Jag kan inget om allt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 november 2009
Holiace skrev:
Lexus är lyxbilar, i alla fall de större modellerna. Jag ogillar starkt (hatar) Lexus's RX300. Den är ful som stryk och jag skulle aldrig köpa en ens om jag hade mer pengar än en oljeschejk. Dock måste jag erkänna att jag har nog aldrig suttit i en bekvämare bil när det gäller hur sköna sätena är.

Oj den sved, står en sådan fast 400 hemma hos familjen nämligen. vadå ful? wink

Hest: Håller med, storlek är inte allt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

181 Inlägg
8 november 2009
Rquired skrev:
Holiace skrev:

Oj den sved, står en sådan fast 400 hemma hos familjen nämligen. vadå ful? wink

Hest: Håller med, storlek är inte allt.

That's what she said!

sry, va tvungen ^^
Senast redigerat av hest (8 november 2009)

482 Inlägg
8 november 2009
Texasbo skrev:
Tuffhaggman skrev:
Texasbo skrev:

Visst men vad bättre är är ju olika för oss  är ju varken bättre eller kul om stora sköna bilar
med v8 ska utrotas

Jag håller med, det är skittråkigt om alla balla bilar fasas ut. Tyvärr så har jag svårt att se att det skulle gå åt något annat håll.

Jag är rätt säker på att bilar med väteceller är det vi kommer se inom en åskådlig framtid...
Här har vi något som verkar helt okey...

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall … sion=25093

Men det är då vi måste va starka inte köpa det nya skitet  har redan en ny ide på gång om soppan försvinner då blir det en pickis från slutet av 40 talet med gengas aggregat

Det är ju superbra med nya drivmedel o ny teknik, tänk dig att du kör en sån till och från jobbet och sen har du en fin gammal jänk som du kan köra på helgen o njuta smile

Förstår inte vad som är så lyxigt med amrikanska bilar som alla tjatar om, de flesta moderna jänkare är fan inte lyxigare än motsvarande europe. jämför gärna dom här två:

http://www.blocket.se/ostergotland/Dodg … 14&w=1

http://www.blocket.se/trelleborg/Renaul … 14&w=3

just real power
no turbo shit

1 754 Inlägg
8 november 2009
Det där är inte en modern jänkare. Det är en POS (en billig modern jänkare)
Senast redigerat av Holiace (8 november 2009)

Jag kan inget om allt.

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 november 2009
Bergkuist skrev:
Sen har vi bensinen, även om jag måste gå emot strömmen när det kommer till bensinförbrukningen.
En v70r t5 drar ungefär som en Dodge magnum med 5,7an.

Jag väljer hellre en v8 än en sunkig 5a med kass framvagn.

Du menar att en Dodge Magnum på drygt 1800-2000kg med en 5,7liters V8 drar lika mycket som en 1600kg V70 T5 (eller R? Bestäm dig) med en motor på 2,3liter.

Med vinterdäck på går min nu runt 0,75l/mil enligt färddatorn, ger jag fullt ös så drar den förstås mycket mer.

Får du ner en Dodge Magnum på den förbrukningen?
Och kass framvagn kan jag inte hålla med om, har inte haft några problem med framvagnen hittills, besiktigad utan anmärkning ett tag nu.

Jag provkörde grannens Chevrolet Camaro Z28.
Kvalitetskänsla?
Inte någonstans.
Men visst, kul bil, fick folk att titta på den en extra gång.
Och särskilt snål att köra kan jag inte påstå att den var.
Kan dock hålla med om att det är skön sång i V8an, även om den bara var på 250hk, men 5cyl morrande är också ett speciellt ljud.

USA har en helt annan syn på och relation till bilar.
Hur många gånger har vi inte matats med filmer som Sista natten med gänget?
Alla coola killar kör jänk med stor V8.

2 Fast 2 Furious?
Tokyo Drift?
Fast & Furious 4?
Vi blir ju för fasen hjärntvättade av jänkarna om hur bra deras livsstil är, hur bra de är, o.s.v.
Vi får väl se hur länge USA klarar hålla uppe sin törstiga vagnspark.
Deras inhemska oljekällor sinar, därför de måste kriga i mellanöstern, för det är ju där oljan finns.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

plankan
8 november 2009
Dave_C70 skrev:
BowserQ skrev:
Varför har vi inga cadillacs, lincoln, lexus, Fet ford o.s.v som standard bilar?

Varför? Varför måste vi alltid vara som jänkarna? Varför ska vi fira Halloween? Varför ska allt som finns i USA finnas här? Alla behöver inte vara som USA jämt.

Kan bara hålla med där...........

2 182 Inlägg
8 november 2009
TurbOla skrev:
Bergkuist skrev:
Sen har vi bensinen, även om jag måste gå emot strömmen när det kommer till bensinförbrukningen.

Du menar att en Dodge Magnum på drygt 1800-2000kg med en 5,7liters V8 drar lika mycket som en 1600kg V70 T5 (eller R? Bestäm dig) med en motor på 2,3liter.

Med vinterdäck på går min nu runt 0,75l/mil enligt färddatorn, ger jag fullt ös så drar den förstås mycket mer.

Och kass framvagn kan jag inte hålla med om, har inte haft några problem med framvagnen hittills, besiktigad utan anmärkning ett tag nu.

Kvalitetskänsla?
Inte någonstans.
Kan dock hålla med om att det är skön sång i V8an, även om den bara var på 250hk, men 5cyl morrande är också ett speciellt ljud.

2 Fast 2 Furious?
Tokyo Drift?
Fast & Furious 4?
Vi blir ju för fasen hjärntvättade av jänkarna om hur bra deras livsstil är, hur bra de är, o.s.v.
Deras inhemska oljekällor sinar, därför de måste kriga i mellanöstern, för det är ju där oljan finns.

Jänkarna har länge tänkt på bensinförbrukning,hört talas om oljekrisen? Cadillac var en av första med en variabel motor som kunde gå på 4,6 eller 8 cylindrar, å så är väl Volvos T5 motor på 4,9L? Å är mycket törstigare än t,ex en Caprice med 350 eller en Cadillac med 500 motor.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

3 354 Inlägg
8 november 2009
Niklas1987 skrev:
Jänkarna har länge tänkt på bensinförbrukning,hört talas om oljekrisen? Cadillac var en av första med en variabel motor som kunde gå på 4,6 eller 8 cylindrar, å så är väl Volvos T5 motor på 4,9L? Å är mycket törstigare än t,ex en Caprice med 350 eller en Cadillac med 500 motor.

T5 = turbo 5cyl på 2,0l, 2,3l 2,5l
tongue
Senast redigerat av Seth (8 november 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

181 Inlägg
8 november 2009
Niklas1987 skrev:
TurbOla skrev:
Bergkuist skrev:

Kvalitetskänsla?
Inte någonstans.

2 Fast 2 Furious?
Tokyo Drift?
Fast & Furious 4?

4.9liter? whaaat? är en 2,0-2,5liters, finns väl bara en handfull europeiska märken som har så stora motorer, knappast volvo wink

t5:an ligger runt 1.2-1.3 Liter/milen blandad körning vad "normal" körning. enligt min erfarenhet iaf, vilket är betydligt mindre törstigt än valfri amerikansk v8 ^^
Senast redigerat av hest (8 november 2009)

1 422 Inlägg
8 november 2009
Niklas1987 skrev:
TurbOla skrev:
Bergkuist skrev:

Kvalitetskänsla?
Inte någonstans.

2 Fast 2 Furious?
Tokyo Drift?
Fast & Furious 4?

Vad pratar du om? 4,9L? En v70 t5 ligger på 2,3l. Även om det är så att jänkarna tänker på bensinförbrukningen så gör de inte så värst bra jobb med att få ner ned. Kolla på bmw istället, de har lyckats mycket bra med prestanda kontra bränsleförbrukning. T5an är då inte törstigare än en 350 eller allra minst mot en 500 motor, möjligen om du kör ecodriving med cadillacen och ger fullt spett med volvon. Ganska dålig jämförelse med volvo ändå då de inte ligger spec bra till med bränsleförbrukningen utan gör mycket törstiga bilar, lika så saab. Jämför med Audi, Bmw, Honda etc.

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 november 2009
Niklas1987 skrev:

Bara det bevisar ju att du har en viss brist på kunskap, som redan påpekats ett flertal gånger är Volvos T5 på 2,3liter, som allra störst på 2,5liter.

Chevrolets smallblock 350-motor har väl tillverkats sen -70talet, hur modern är den, trots vissa eventuella uppgraderingar?

Vad jag syftar på är att man på andra sidan Atlanten menar på att "Ändra aldrig ett vinnande koncept", även om de ändrar vissa grejer, så har man svårt att gå ifrån sina älskade V8or, t.ex. trots att jag aldrig ser några V8or kämpa om miljöpriser. wink
Senast redigerat av TurbOla (8 november 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
9 november 2009
Mazda6sex skrev:
Rquired skrev:
Mazda6sex skrev:

Lexus 600h ? :p eller har jag fel? haha!

Nån har lyssnat på Toyota-reklamen på radion... Den med tanten som snackar om Toyota från Europeiska Motor? roll

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
9 november 2009
Texasbo skrev:
Dave_C70 skrev:
BowserQ skrev:
Varför har vi inga cadillacs, lincoln, lexus, Fet ford o.s.v som standard bilar?

Varför? Varför måste vi alltid vara som jänkarna? Varför ska vi fira Halloween? Varför ska allt som finns i USA finnas här? Alla behöver inte vara som USA jämt.

Dock diggar jag jänkebilar tack vare deras storlek och deras motorer, men i ärlighetens namn är det mest skit de producerar där borta. OK, gamla jänkebilar från 40-, 50- och 60-talet finns det kvalitet i men lägg där till ett antal hundra, ibland tusen, timmar i jobb och underhåll med dessa bilar som krävts för att hålla dem rullande... Nyare jänkebilar är rena skiten, kvaliten är urusel på dem. Såg ett reportage från USA där en bilägare intervjuvades, dennes jänkarbil (tror det var en Blazer) hade på ett år blivit lika skramlig i inredningen som hennes tio år gamla Toyota. När tom en amerikan säger nåt sånt, DÅ har det gått långt.

Skulle istället vända på ditt resonemang: Varför finns det så många lågbudget-bilar i USA?
Det är VI som kör kvaliten, jänkarna kör skiten.

Jaja, lite svårt att vara konsekvent för mig, älskar trots allt jänkarnas bilar samtidigt som jag vet att det är rena skiten... Hmm, får fortsätta fundera på det här lite... smile

Säger bara en sak har du provkört nya Lincoln Navigatorn så tror jag inte du uttalat dig på samma sätt
finns fan ingen skönare bil hade jag

Jaha, har man gått ifrån bladfjädringen anno 1691 på den eller?

ALLA nya bilar är fantastiska att köra, det intressanta är hur de är efter några års och ett antal mils körning. Det är DÄR kvaliten kommer in, inte när bilen rullar ut från fabrik, då SKA allt funka på den. Tyvärr vet jag att inredningen i nya jänkare mer eller mindre ramlar sönder efter nåt år. Jag hade aldrig accepterat det om jag hade köpt en bil trots att jag älskar stora bilar och V8:or.

Tyvärr är jänkarna ute ur leken när det gäller bilbyggande, det är bara amerikanska folkets patriotism som gör att landets biltillverkare säljer, tyvärr!

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
9 november 2009
Velox skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
BowserQ skrev:
Varför finns det så mycket "lågbudget-bilar" här i Sverige?
Exempel: Renault, ford, toyota, vw, audi, snik mb.

Varför har vi inte som USA. Där är ju standard att alla bilar ska vara stora. Men här i Sverige så verkar vi köra snål-bilar. Medans andra länder kör feta lyxbilar.
Det är ju sällan man ser en Mercedes S-klass och Audi A8.
Citroen och Renault och vw verkar ta över sverige. Bilarna bli bara mindre och mindre.

titta på ryssland, irak osv. våra " lågbudget " är lyx för dom ...
Eller vill du kanske köra runt med Lada osv ?
+ att i usa har man råd att köra jänke bilar pga billig bensin !"

Det är väl inget fel på att åka lada!? hmm

absolut inte ! men Lada är ju långt ifrån cadillac smile

C H E V R O L E T <3

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
9 november 2009
Volvo740-88 skrev:
Undra varför bensinen måste vara så dyr här i Sverige. Men inte i USA :s
Sverige har ju världens högsta bensinskatt, men inte irak eller USA eller afrika.

fö att USA är ett utav om länder man kan köpa olja av.
dom som säljer olja kan ju sänka sina egna bensinkostnader.
i större kvantiteter menar ja då. inte om man bara har en oljepump/oljerigg på ett helt land.
Senast redigerat av weian (11 november 2009)

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

1 207 Inlägg
9 november 2009
weian skrev:
Volvo740-88 skrev:
Undra varför bensinen måste vara så dyr här i Sverige. Men inte i USA :s
Sverige har ju världens högsta bensinskatt, men inte irak eller USA eller afrika.

fö att USA är ett utav om länder man kan köpa olja av.
dom som säljer olja kan ju sänka sina egna bensinkostnader.
i större kvantiteter menar ja då. inte om man bara har en oljepump/oljerigg på ett helt land.

rätta mig om ja har fel!
men va de inte Olof Palme som fick frågan från norrmännen, om vi ville va mä dom å utvinna olja.
hade han tackat ja så hade vi kanske kunnat tanka lite billigare idag.

Det betvivlar jag starkt att vi hade kunnat. Norrmännen betalar ännu mer än vad vi betalar, fast de sparar till en fet pension till alla invånare istället.

Sök