3182
Sök

200sx s13.5 with bmw power

1 291 Inlägg
21 december 2009
#81
På ett ombyggt fordon ska motorn som man sätter i vara helt original förutom sprut som du får byta vid E85 konvertering.

Bygger man istället ett amatörbyggt fordon får man modifiera motorn ganska fritt, nytt insug/grenrör, turbo-konvertering mm, mm. "effektgränsen" är dock fortfarande kvar.


213 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#82
MattiasH skrev:
På ett ombyggt fordon ska motorn som man sätter i vara helt original förutom sprut som du får byta vid E85 konvertering.

Bygger man istället ett amatörbyggt fordon får man modifiera motorn ganska fritt, nytt insug/grenrör, turbo-konvertering mm, mm. "effektgränsen" är dock fortfarande kvar.

allt stämmer nästan föruttom turbokonverteringen bilar måste vara från 75 årsmodel eller äldre, dom bilarna klarar av avgasprovet på besiktingen med turbokonverterad motor,, eftersom dom har andra krav på avgas värden 1 och 2.. nyare än 75 har högre krav på värderna.. sen vet jag inte hur det är med turbokonvertering och e85 om det går med kraven,


290 Inlägg
21 december 2009
#83
nitro177 skrev:
MattiasH skrev:
På ett ombyggt fordon ska motorn som man sätter i vara helt original förutom sprut som du får byta vid E85 konvertering.

Bygger man istället ett amatörbyggt fordon får man modifiera motorn ganska fritt, nytt insug/grenrör, turbo-konvertering mm, mm. "effektgränsen" är dock fortfarande kvar.

allt stämmer nästan föruttom turbokonverteringen bilar måste vara från 75 årsmodel eller äldre, dom bilarna klarar av avgasprovet på besiktingen med turbokonverterad motor,, eftersom dom har andra krav på avgas värden 1 och 2.. nyare än 75 har högre krav på värderna.. sen vet jag inte hur det är med turbokonvertering och e85 om det går med kraven,

måste man inte ha ett speciellt intyg av tillverkaren av motorn när man turbo konverterat?

213 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#84
volvofucker skrev:
nitro177 skrev:
MattiasH skrev:
På ett ombyggt fordon ska motorn som man sätter i vara helt original förutom sprut som du får byta vid E85 konvertering.

Bygger man istället ett amatörbyggt fordon får man modifiera motorn ganska fritt, nytt insug/grenrör, turbo-konvertering mm, mm. "effektgränsen" är dock fortfarande kvar.

allt stämmer nästan föruttom turbokonverteringen bilar måste vara från 75 årsmodel eller äldre, dom bilarna klarar av avgasprovet på besiktingen med turbokonverterad motor,, eftersom dom har andra krav på avgas värden 1 och 2.. nyare än 75 har högre krav på värderna.. sen vet jag inte hur det är med turbokonvertering och e85 om det går med kraven,

måste man inte ha ett speciellt intyg av tillverkaren av motorn när man turbo konverterat?

japp stämmer..
Senast redigerat av nitro177 (21 december 2009)


1 291 Inlägg
22 december 2009
#85
nitro177 skrev:
MattiasH skrev:
På ett ombyggt fordon ska motorn som man sätter i vara helt original förutom sprut som du får byta vid E85 konvertering.

Bygger man istället ett amatörbyggt fordon får man modifiera motorn ganska fritt, nytt insug/grenrör, turbo-konvertering mm, mm. "effektgränsen" är dock fortfarande kvar.

allt stämmer nästan föruttom turbokonverteringen bilar måste vara från 75 årsmodel eller äldre, dom bilarna klarar av avgasprovet på besiktingen med turbokonverterad motor,, eftersom dom har andra krav på avgas värden 1 och 2.. nyare än 75 har högre krav på värderna.. sen vet jag inte hur det är med turbokonvertering och e85 om det går med kraven,

Det gäller endast vanliga bilar samt SFRO ombyggt fordon. Bygger man ett SFRO amatörbyggt fordon kan man göra en turbokonvertering lagligt.


213 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#86
MattiasH skrev:
nitro177 skrev:
MattiasH skrev:
På ett ombyggt fordon ska motorn som man sätter i vara helt original förutom sprut som du får byta vid E85 konvertering.

Bygger man istället ett amatörbyggt fordon får man modifiera motorn ganska fritt, nytt insug/grenrör, turbo-konvertering mm, mm. "effektgränsen" är dock fortfarande kvar.

allt stämmer nästan föruttom turbokonverteringen bilar måste vara från 75 årsmodel eller äldre, dom bilarna klarar av avgasprovet på besiktingen med turbokonverterad motor,, eftersom dom har andra krav på avgas värden 1 och 2.. nyare än 75 har högre krav på värderna.. sen vet jag inte hur det är med turbokonvertering och e85 om det går med kraven,

Det gäller endast vanliga bilar samt SFRO ombyggt fordon. Bygger man ett SFRO amatörbyggt fordon kan man göra en turbokonvertering lagligt.

jag har bara läst att det bara går med bilar som är ifrån 75 och äldre,, om det går att turboknvertera lagligt på nyare bilar, om dom blir klassade som amatörbyggdt fordon??
Senast redigerat av nitro177 (29 december 2009)


290 Inlägg
13 januari 2010
#87
nitro177 skrev:
MattiasH skrev:
nitro177 skrev:

allt stämmer nästan föruttom turbokonverteringen bilar måste vara från 75 årsmodel eller äldre, dom bilarna klarar av avgasprovet på besiktingen med turbokonverterad motor,, eftersom dom har andra krav på avgas värden 1 och 2.. nyare än 75 har högre krav på värderna.. sen vet jag inte hur det är med turbokonvertering och e85 om det går med kraven,

Det gäller endast vanliga bilar samt SFRO ombyggt fordon. Bygger man ett SFRO amatörbyggt fordon kan man göra en turbokonvertering lagligt.

jag har bara läst att det bara går med bilar som är ifrån 75 och äldre,, om det går att turboknvertera lagligt på nyare bilar, om dom blir klassade som amatörbyggdt fordon??

man måste väl även ha ett intyg från tillverkaren om turbokonverteringen för att få igenom den på besiktningen? 
Rätta mig gärna om jag har fel wink

Gasglad
3 244 Inlägg
13 januari 2010
#88
volvofucker skrev:
nitro177 skrev:
MattiasH skrev:

Det gäller endast vanliga bilar samt SFRO ombyggt fordon. Bygger man ett SFRO amatörbyggt fordon kan man göra en turbokonvertering lagligt.

jag har bara läst att det bara går med bilar som är ifrån 75 och äldre,, om det går att turboknvertera lagligt på nyare bilar, om dom blir klassade som amatörbyggdt fordon??

man måste väl även ha ett intyg från tillverkaren om turbokonverteringen för att få igenom den på besiktningen? 
Rätta mig gärna om jag har fel wink

Du får skilja på "motorbyte" och registrera som "amatörbygge"..
Vid endast ett motorbyte behövs alla papper osv. Bygger man dock om bilen så pass mycket att det inte längre är en tex. "volvo" måste man regga som amatörbygge med allt vad det innebär..

//Carfreak

213 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#89
Evo-Offer skrev:
hur går det med bygget?smile

nja det går så där värmen är trasig i garaget,, så det är lite kallt att hålla på nu..
hur går det för dig?
Senast redigerat av nitro177 (13 januari 2010)


134 Inlägg
17 januari 2010
#90
Dom stolarna har jag med funderat lite på, ska du köra med org. bälten eller 4 punkt? Dom är snygga! sitter man gött eller?


213 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#91
selen skrev:
Dom stolarna har jag med funderat lite på, ska du köra med org. bälten eller 4 punkt? Dom är snygga! sitter man gött eller?

dom är bra kanon bra för dom pengarna, blir 4 punkt,, sen blir det og till besiktningen.. jag har gort om gollvet i min s13 annars kommer man för högt upp när man sitter i bilen med dom stollarna.,


213 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#92
https://www1.garaget.org/gallery/archive/74299/847593_r9p8au.jpg
4kolvs ok från en toyota


Gasglad
3 244 Inlägg
27 januari 2010
#93
Riktigt ball saab, ovanligt med grön lack, kmr bli tufft!

//Carfreak

1 513 Inlägg
27 januari 2010
#94
camaro67 skrev:
nitro177 skrev:
nu i hälgen har det inte blivit så mkt gort men har kapat upp torpedvägen och kardantuneln så man får lite plats till nya lådan och får bak motorn lite, om det är nån som har en m3 låda ligger och som vill sälja den får gärna höra av sig??  mvh

Du vet att i e34 dieselarna satt samma låda som i m3:orna? Kanske är lättare att hitta en låda då big_smile

där e annan ut växling på dom men lika håll bara..


213 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#95
MrCarfreak skrev:
Riktigt ball saab, ovanligt med grön lack, kmr bli tufft!

jo det är lite ovanligt,, ska bli klar till påsk hälgen om alla motorn delar kommer snart..


Gasglad
3 244 Inlägg
27 januari 2010
#96
nitro177 skrev:
MrCarfreak skrev:
Riktigt ball saab, ovanligt med grön lack, kmr bli tufft!

jo det är lite ovanligt,, ska bli klar till påsk hälgen om alla motorn delar kommer snart..

Härligt! Säg till om du behöver nå saab delar.. har lite liggandes!

//Carfreak

213 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#97
Evo-Offer skrev:
blev ju riktigt bra.hur går det med 200an då?dåligt med uppdates

nja det händer inte så mkt nu,, ska jobba på saaben nu en tid framöver så den blir klar till sommaren,men nya turbon till nissan är på väg hem sen nästa löning blir det att beställa alla styling delar om inte jag ska börja med buren..


213 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#98
Evo-Offer skrev:
nitro177 skrev:
Evo-Offer skrev:
blev ju riktigt bra.hur går det med 200an då?dåligt med uppdates

nja det händer inte så mkt nu,, ska jobba på saaben nu en tid framöver så den blir klar till sommaren,men nya turbon till nissan är på väg hem sen nästa löning blir det att beställa alla styling delar om inte jag ska börja med buren..

låter ju riktigt bra

jora  så liter händer allt.


391 Inlägg
3 februari 2010
#99
Lille turbon ja smile


213 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#100
Lundberg_ skrev:
Lille turbon ja smile

jupp.. räcker till en hel del när den väl börjar ladda..



Sök