3112
Sök

Vad skall jag tänka på under motortvätt?

94 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
Tja. Nu är de dags för motortvätt. Men innan jag gör de så tänkte jag fråga om de är något mer specielt jag måste tänka på än att täcka över tändmodul och säkringsdosa när jag tvättar min bil. Vill inte att den skall börja hacka och bete sig skummt för att jag glömde något så enkelt.

Det är alltså en saab 9000 CD utan turbo (Med Acc)

//Det var inte jag!

Drifting Streetrace
225 Inlägg
17 november 2009
tips är väl enklast över fördelarlocket sen ev tändtiften!sen ska de nog inte vara nått problem! all viktig elutrustning bör övertäckas.

Mvh
Pete
----------------------------------------
Drifting Streetrace Billjud

Skyline Drifter
640 Inlägg
herr
321 Inlägg
17 november 2009
Sätt en påse eller något över generatorn, får absolut inte komma in nå vatten i den,

Själv brukar jag koka upp vattenkokaren full med vatten, sen spruta på avfettning i hela motorutrymmet, sen tar jag en gammal diskborste och skrubbar med samtidigt som jag häller det kokheta vattnet där jag skrubbar. Alla gammal motorolja och skit försvinner hur lätt som helst big_smile

Dessutom kan jag kontrollera vart jag häller vattnet lättare än om jag skulle spola med slang och svabba med en stor jävla tvättsvamp tongue

Supraman
2 300 Inlägg
17 november 2009
inte sikta direkt på känsliga delar.
starata den efter tvätt och kör den varm så att det inte ligger vatten någonstans och så att det inte blir några avlagringar på nått ställe.
man kan tvätta när motorn e varm för då försvinner vattnet snabbt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 291 Inlägg
17 november 2009
visst, inte dumt att vara försiktig men många verkar tro att en motor är gjort av socker wink

Rallycrossbilen får smaka avfettning ach högtryck efter varje körning, har aldrig varit några bekymmer.
Även andra bilar får samma behandling och där har det hänt en gång att jag varit tvungen plocka upp fördelarlocket och blåsa rent.

Nu inte sagt att det är bästa sättet men motorn är ju trots allt inte så vattenkänslig wink

94 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
tror jag blandar lite, jag gör så då att jag täcker över känsliga el saker, tar avfettning och låter de ta. och häller varmt vatten på vid känsliga ställen samtidigt jag skrubbar och sen tar jag vatten slangen på resten. lätt och fint. tack för svar

//Det var inte jag!

Nyaste forumtrådarna

Sök